Deti sú po narodení zväčša v opatere mamičiek. Nová štúdia však hovorí, že oteckovia sú v tomto období rovnako dôležití a majú na vývoj bábätiek pozitívny vplyv. Prečo by mali byť nablízku?
Podľa štúdie publikovanej v časopise Infant Mental Health Journal by oteckovia po narodení detí nemali zostávať v úzadí. Potvrdila to nová štúdia, ktorá vznikla v spolupráci Imperial College London, King’s College London a Oxford University. Tá zistila, že deti, ktoré majú aktívnych a starostlivých oteckov od ich narodenia, sa učia rýchlejšie.
Oteckovia buďte si blízki už s bábätkami
Výskumný tím zisťoval, ako sa oteckovia zapájali do starostlivosti o bábätká vo veku 3 mesiacov a sledovali ich až do veku 1 roka dieťaťa. Zistili, že ak sa v ranom detstve otcovia aktívne venovali svojim deťom, odrazilo sa to na ich lepšom kognitívnom vývoji, ktorý vedci merali vo veku 2 rokov dieťaťa. Takíto oteckovia sa aktívne zapájali do starostlivosti o deti a hrávali sa s nimi už od útleho veku.
Podľa vedcov sa hovorí o mnohých kritických faktoroch pri vývine detí, ale o otcoch sme toho zatiaľ veľa nevedeli. Práve otcovia a vzťah s nimi však môžu byť jedným z dôležitých faktorov zdravého vývinu detí.
Profesor Paul Ramchandani, z oddelenia medicíny na Imperial a vedúci výskumu povedal: „Dokonca aj tak skoro ako v 3 mesiacoch dokážu interakcie medzi otcom a dieťaťom pozitívne predpovedať kognitívny vývoj dieťaťa až o 2 roky neskôr. Takže je pravdepodobné, že ide o niečo významné pre neskorší vývin detí a skutočne to doteraz nebolo preukázané.“
Jasnou správou pre nových oteckov je,
aby boli so svojimi deťmi a hrali sa s nimi.
- Profesor Paul Ramchandani
Rozpoznávali tvary a farby
Počas výskumu boli oteckovia nahrávaní na video, ako sa hrajú so svojimi 3-mesačnými deťmi počas 3 minút na podložke na zemi bez hračiek a potom ich sledovali počas čítania deťom.
Videá boli posudzované nezávisle trénovanými výskumníkmi, ktorí bodovali interakcie medzi otcom a dieťaťom.
Vo veku 2 rokov deti následne dostali úlohu, aby rozpoznali tvary a farby. Vedci skúmali dáta 128 oteckov a zistili pozitívnu koreláciu medzi stupňom, ako sa otecko zaujímal o dieťa v jeho 3 mesiacoch a ako sa deťom darilo v testoch. Pozitívny efekt spozorovali vedci rovnako u dievčat ako u chlapcov.
Čítanie deťom
Doktorka Vaheshta Sethna z Inštitútu psychiatrie, psychológie a neurovedy na King’s College London povedala, že významnými vývojovými chvíľkami sa tiež ukázali chvíle, kedy si oteckovia s deťmi čítali: „Zistili sme tiež, že deti, ktoré trávili čas so senzitívnym, pokojným a menej úzkostným otcom, počas čítania knihy mali vo veku 2 rokov lepší kognitívny vývin, čo zahŕňalo lepšiu pozornosť, riešenie problémov, jazyk a sociálne zručnosti. To tiež naznačuje, že čítanie a vzdelávacie aktivity môžu podporovať kognitívny vývin a učenie týchto detí.“