Robotické batoľatá pomáhajú vedcom zistiť, ako sa deti učia

Robotické batoľatá pomáhajú zistiť ako sa deti učia
Robotické batoľatá pomáhajú zistiť ako sa deti učia / Foto. Shutterstock

Podľa psychológov sa deti učia nové slovíčka použitím tej istej metódy ako roboti. Toto tvrdenie naznačuje, že učenie v ranom veku nie je založené na vedomých myšlienkach, ale na automatickej schopnosti spájať si objekty a to umožňuje bábätkám rýchlo pochopiť zmysel prostredia. Tento výskum publikovala nedávno Lancaster University.

 

Doktorka Katie Twomey z Lancaster University s doktorkou Jessicou Horst z Sussex University, doktor Anthony Morse a profesor Angelo Cangelosi z Plymouth chceli zistiť to, ako sa deti učia nové slovíčka po prvý krát. Naprogramovali ľudského robota menom iCub zostrojeného s proporciami podobnými trojročnému dieťaťu. Použili jednoduchý softvér, ktorý umožňoval robotovi počúvať slová prostredníctvom mikrofónu a vidieť pomocou kamery. Vedci robota trénovali v ukazovaní na nové objekty a v ich identifikácií, a to so zámerom vyriešiť záhadu, ako sa malé deti učia nové slová.

 

Foto: alphagalileo.org

 

Doktorka Twomey povedala: „Vieme, že 2-ročné dieťa dokáže prísť na význam nového slova na základe slov, ktoré už ovláda. To znamená, batoľa vie zistiť, že  nové slovo „žirafa“ sa vzťahuje na novú hračku, aj keď vidí dve iné hračky nazývané „kačka“ a „králik“.

Veda je toho názoru, že batoľatá na to prišli pomocou stratégie vylučovania, kedy vylučovaním zistili, že keďže hnedá hračka je králik a žltá zase kačka, nová oranžová hračka musí byť žirafa.

Na čo prišli výskumníci bolo, že keď robot uvidel niekoľko známych hračiek a jednu neznámu, učil sa presne tým istým spôsobom.

Podľa doktorky Twomey táto nová štúdia ukazuje, že stratégia vylučovania môže byť dosiahnutá už pri veľmi jednoduchom „mozgu“ schopnom naučiť sa asociácie medzi slovami a objektmi. Aj keď stroj inteligentný ako iCub nedokáže sám sebe povedať „Poznám tú hnedú hračku aj tú žltú, preto oranžová bude žirafa“, pretože jeho softvér je príliš jednoduchý.

Tieto zistenia naznačujú, že niektoré aspekty učenia sú založené na úžasne silnej schopnosti vytvárať si asociácie a prepojenia, ktoré umožňujú bábätkám a batoľatám rýchlo absorbovať informácie aj z veľmi komplikovaného prostredia.

Čítajte viac o téme: Výskum
Zdieľať na facebooku