Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako nasledovanie inštrukcii brzdí našu kreativitu ukázalo vedcom Lego

Žanet Kollárová
Autor článku
Foto: tablexi
Ako nasledovanie inštrukcii brzdí našu kreativitu ukázalo vedcom Lego / Foto: tablexi

Lego, populárne hračkárske tehličky, môžu byť úžasné pre rozvoj kreativity u malých detí. No čo sa týka dospelých, veci môžu byť mierne odlišné. Podľa novej štúdieJournal of Marketing Research, keď dospelí dostanú set Lega, aby vyriešili dobre definovaný problém, ich kreativita môže pri riešení nasledujúcej úlohy trpieť.

„Poznáme množstvo štúdii zaoberajúcich sa tým, čo zlepšuje kreativitu. Naša je jedna z mála, ktorá hodnotí spôsoby, akými môže byť kreativita oslabená,“ napísali autorky štúdie C. Page Moreau z Winconsinskej univerzity a Marit Gundersen Engeset z univezity v Nórsku. „Na čo sme my prišli je, že dobre vysvetlený problém – v našom prípade dodržiavanie explicitne postavených inštrukcii na postavenie niečoho zo skladačiek Lega – v skutočnosti môže brzdiť kreativitu pri riešení nasledujúcich problémov.“

Na to, aby dosiahli autori tento záver, popri inom, viedli experiment, v ktorom dali participantom Lego a súbor inštrukcií. Niektorí z účastníkov dostali dobre popísaný problém – inštrukcie vybudovať špecifický predmet a to nasledovaním inštrukcií krok za krokom. Ostatní obdržali nedostatočne definovaný problém – boli len jednoducho požiadaní niečo postaviť. Po úlohe s Legom, boli participanti požiadaní zhotoviť druhú dobre alebo nedostatočne popísanú úlohu.

Autori zistili, že riešenie dokonale popísaného problému môže znížiť výkon v nasledujúcej kreatívnej úlohe. Pokles v podanom výkone nastáva pri dobre definovanom probléme vďaka špecifickému cieľu, ku ktorému sa majú dostať. Zaoberanie sa dobre definovanou úlohou zvyšuje šance, že osoba si vyberie ďalšiu úlohu, ktorej sa bude venovať taktiež z kategórie dobre zadaných.

Dobre definované problémy sa stávajú čoraz bežnejšie – niečo si vygooglime, radšej než bojovať s vybavením poznatkov z našej pamäti – a to môže mať negatívny dopad na našu kreativitu, napísali autori Moreau a Engeset. „Manažéri a politický činitelia by si mali viac uvedomovať, že rutinný spôsob plnenia úloh robí zamestnanca neschopného pracovať kreatívne. Rovnako podpora používania detailne zadaných úloh a štandardizovaných testov môže brániť nápaditému mysleniu.“

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Lego
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.