Články: Pre študentov
O projekte

 

Deti si zajtra spomenú na to, čo dnes zabudli, tvrdia vedci

Stanislava Miklovičová
Autor článku
Ilustračná foto: Bigstock
  Ilustračná foto: Bigstock

Zatiaľ čo pre dospelých platí, že ich pamäť časom ochabuje a veci skôr zabúdajú, podľa novej štúdie, ktorej výsledok na svojich stránkach zverejnili psychológovia zo štátnej univerzity v Ohiu, u malých detí funguje proces pamätania si vecí naopak. Informácie, ktoré sa raz naučili, si pár dni po tom pamätajú detailnejšie ako v deň, kedy ich prijali.

Experimentu pod vedením Vladimira Sloutskeho sa zúčastnilo 82 detí vo veku 4 až 5 rokov. Celý proces prebiehal formou videohry, kedy boli deťom ukázané  isté asociácie (priradenie nejakého predmetu istej postavičke – napr. šiltovka k Mickey Mousovi, baseballova palica mackovi Pooh a pod.) a pri následnom skúšaní ich pamäte sa ukázalo, že ich výsledné skóre bolo v deň prvého skúšania v priemere o 20 percent nižšie ako dva dni po tom.

 

„Deti sú bystrejšie ako si myslíme," vraví jeden zo zúčastnených psychológov Kevin Darby. „Dokážu si vytvoriť komplexné asociácie, všetko pekne pospájať, len na to potrebujú viac času.“

Štúdia, ktorá bude uverejnená v najbližšom vydaní magazínu Psychological Science je prvá, ktorá sa zaoberala dvomi rôznymi, ale navzájom prepojenými úkazmi – takzvaným "extrémnym zabúdaním"(kedy sa deti učia dve podobné veci v rýchlom slede a tým druhá naučená informácia vytláča tú prvú, ktorú zabúdajú) a následnou "oneskorenou pamäťou" (deti si prvú  zabudnutú informáciu pár dní na to detailne vybavia).

 

„Výsledky nám pomáhajú pochopiť pamäť a jej fungovanie, teda ako sa nová informácia do nej zakóduje," prezrádza Vladimir Sloutsky.

Je prekvapujúce, že deti dokážu zabudnúť takmer úplne všetko, čo sa práve naučili, aby sa ich spomienky o niečo neskôr vyjasnili.

Pokus bol rozdelený na tri etapy a rôzne dni, práve preto že z predchádzajúcich štúdií bolo zrejmé, že deti potrebujú čas, aby si jednotlivé asociácie pospájali. Potrebovali si medzitým oddýchnuť, vyspať sa a informáciu doslova absorbovať. Treba však dodať, že takto funguje iba prijímanie informácií, ktoré sú pre tento vek vhodné, nemôžme čakať, že deti spracujú rovnaké množstvo a druh informácií ako dospelí.

 


Zdroj: pss.sagepub.com

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Výskum
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.