Personalizované knihy zaujmú aj deti, ktoré čítanie nebaví. V čom sú iné?

Ľuboš Jurečka, zakladateľ vydavateľstva Dreamstory
Ľuboš Jurečka, zakladateľ vydavateľstva Dreamstory / Foto: archív ĽJ

Na začiatku bol originálny darček, ktorým chcel ĽUBOŠ JUREČKA potešiť svoju malú neter. Dnes jeho personalizované knihy, vychádzajúce pod hlavičkou vydavateľstva, robia radosť tisícom detí po celom Slovensku. Aká bola jeho cesta, aké výhody majú personalizované knihy a čím dokážu zaujať detského čitateľa, nám prezradil v rozhovore.

 

Vaša spoločnosť má názov Dreamstory. Bolo to vždy vaším snom pôsobiť v knižnom svete? Ako vlastne vzniklo vaše vydavateľstvo?

Knižné vydavateľstvo vzniklo v roku 2017. Na začiatku bol nápad vytvoriť knihu na mieru pre moju neter. Nerozmýšľal som nad tým, že idem založiť vydavateľstvo. Postupne, keď som videl, že kniha sa jej páči a ukazovala ju aj svojim kamarátkam, ktoré ju chceli tiež, začal som pracovať na tom, ako knihu prispôsobiť tak, aby sa aj iné dievčatá mohli stať hlavnými hrdinkami príbehu. Za rok vznikla z jednej knižky druhá a postupne prišli ďalšie námety.

 

Autorom príbehov ste teda vy?

Prvé knihy Ja, princezná a Ja, futbalista som napísal ja. Po zbieraní prvotných recenzií, názorov od samotných rodičov a ich detí som pochopil, že personalizované knihy sú cesta, ako čítaním zaujať aj tie deti, ktoré si myslia, že čítanie kníh je nezáživnou aktivitou. Oslovil som preto ďalších autorov, aby s nami spolupracovali. Spoločne sme tak pripravili aj iné personalizované knihy, aby si rodičia mohli nájsť práve tú najvhodnejšiu pre svoje dieťa.

 

Čo konkrétne znamená, že knižka je personalizovaná?

Pojem personalizovaná kniha znamená, že ide o knihu vytvorenú na mieru pre konkrétne dieťa. Zoberme si, napríklad, chlapca menom Janko, ktorý býva v Banskej Bystrici. Janko má 8 rokov, jeho mamička sa volá Aďka, otec Tomáš, najlepší kamarát je Hugo. Janko hrá najradšej futbal alebo si kreslí, pozerá rozprávku Shrek, či tancuje na pesničku Hej, sokoly. Hlavný hrdina knihy sa tak bude tiež volať Janko, dej príbehu sa odohráva v Banskej Bystrici. V knihe sa nachádzajú jeho rodičia, starí rodičia, súrodenci, Jankove obľúbené jedlo, nápoj, rozprávka, pesnička a ďalšie informácie z jeho reálneho života.

 

Ukážka z knihy Ja, princezná / Zdroj: archív ĽJ

 

Toto všetko teda viete zakomponovať do príbehu?

Áno, všetko to, pre čo sa zákazník rozhodne pri vypĺňaní objednávky na našom e-shope. V prípade, že vyplní všetky časti formulára, dieťa tak môže v knihe nájsť viac ako 20 informácii. Od základných až po posledné detaily – obľúbená farba, číslo, či detský vzor. V knihe nechýba ani fotka dieťaťa a venovanie.

 

Okrem údajov z formulára viete do knihy zakomponovať aj iné špeciálne a individuálne požiadavky?

Pri objednávke personalizovanej knihy je umiestnené políčko „poznámka k objednávke“ , kde môže zákazník doplniť údaje navyše, ktoré s radosťou vložíme do príbehu. Viete ako to chodí, dnes nie je nezvyčajné, že dieťa býva len s jedným rodičom. Na takéto situácie samozrejme myslíme a vieme to prispôsobiť. Takisto ďalšie iné špecifiká. Nedávno sme mali objednávku, v ktorej si mamička priala, aby bol v knihe spomenutý aj synčekov starý otec, ktorý, žiaľ, už nie je medzi nami. Citlivo sme túto informáciu zakomponovali do príbehu a malý čitateľ bol dojatý, keď si prečítal, že z nebíčka mu v jeho futbalovej kariére silno drží palce aj starký Peter.

 

Ako dlho trvá vytvorenie takejto jedinečnej knihy a s akým časovým predstihom treba knihu objednávať, ak ju chceme venovať ako darček?

Kostra príbehu je pripravená. Teda napríklad v knihe Ja, futbalista chlapec najskôr poctivo trénuje, pripravuje sa na rôzne turnaje, prejde si aj nepríjemným zranením, prehrami a sklamaním, až sa nakoniec s tímom Slovenska stane majstrom sveta. Do takejto predlohy vkladáme všetky spomínané informácie od zákazníka a príbeh prispôsobujeme. Od prijatia objednávky po úspešné doručenie knihy domov zákazníkovi neprejde viac ako 5 dní. Takže ju stačí objednať týždeň pred narodeninami ako darček, to bez problémov stíhame.

 

Okrem príbehu na mieru však vo vašich knihách nájdeme aj rôzne úlohy a cvičenia.

Áno, presne tak. Okrem príbehu na mieru sa v našich knihách dieťa stretáva aj lúštením, kreslením, riešením rébusov a s ďalšími úlohami. Snažíme sa ich zamerať tak, aby rozvíjali detský potenciál, čo sa týka kreativity či logického myslenia, rozvíjali všeobecný prehľad, trénovali pamäť, vkladáme do nich kúsky matematiky a dôležité morálne aspekty. Úlohy úzko súvisia s dejom, takže ich vypracovanie je pre deti zaujímavé. Niektoré cvičenia sú nastavené tak, že bez ich vyplnenia čitateľ nemôže pokračovať ďalej v čítaní. Dieťa sa tak zaujímavou formou vzdeláva, keďže sa chce dozvedieť, čo sa v príbehu o ňom ďalej udeje.

 

Pre akú vekovú kategóriu sú vaše personalizované knihy určené?

Naše knihy sú vhodné pre deti od štyroch do desiatich rokov, záleží od konkrétneho námetu. Napríklad kniha Ja v škôlke je jasne určená pre detičky, ktoré majú nastúpiť do škôlky. Ja, rytier je zas zaujímavá aj pre staršie deti. Dôležité je, aby si dieťa vedelo uvedomiť, že je kniha o ňom. A príbeh si tak číta s veľkým záujmom samo, alebo s pomocou rodiča.

 

V čom je podľa vás čítanie takejto knižky iné?

Hlavný faktor je samozrejme to, že dieťa číta príbeh o sebe. Už po otvorení knihy zbadá čitateľ alebo čitateľka svoju fotografiu a venovanie od rodičov, starých rodičov, krstného, tety, jednoducho od toho, kto knihu daruje. Vtedy dieťa zisťuje, že to asi nebude len taká obyčajná kniha. No a nasleduje príbeh, v ktorom spozná svoje meno, rodinu, kamarátov, pani učiteľku... Ponorí sa tak do svojho vlastného príbehu. A to sa deťom veľmi páči. Veď aj my, dospelí, by sme neodolali nazrieť do knihy, v ktorej by sa písalo o nás.

 

Ukážka z knihy Ja, futbalista / Zdroj: archív ĽJ

 

Na vašej webovej stránke môžeme vidieť napríklad slogan „Spájame zábavu a vzdelávanie“. Je tým myslený práve koncept čítania o sebe a spomínané úlohy v knihe?

Áno, jedna aj druhá činnosť idú ruka v ruke, a na tom si dávame záležať aj pri tvorbe kníh. Vzdelávací charakter má však aj samotný príbeh. Napríklad knihu Ja v škôlke písala učiteľka materskej školy, pani Marcelka, ktorá tak priamo vidí, ako veci v škôlke fungujú, s čím sa deti stretávajú, čo majú rady a čoho sa boja. Preto v tejto knihe dieťa číta aj o neposlušných deťoch alebo šikane. Sme presvedčení, že dieťa si vďaka osobnému príbehu lepšie zapamätá, ako sa v určitých momentoch správať. Napríklad, keď niekoho šikanujú, už vie čo má robiť. No a v prípade, že sa v budúcnosti stretne s takouto situáciou aj v skutočnom živote, môže si spomenúť na svoje počínanie si v príbehu. Vie, že sa nemá takýmto deťom smiať, ale práve naopak, informovať rodičov a pani učiteľku.

 

Aké sú reakcie zákazníkov - rodičov, keď sa im dostanú knihy do rúk?

Hneď od začiatku pracujeme so spätnou väzbou a snažíme sa zapojiť aj samotných rodičov, aby vyspovedali dieťa, ako sa mu takáto kniha páči. Na Facebookovej stránke máme viac ako 100 pozitívnych recenzií a množstvo fotiek detí, ktoré si čítajú s úsmevom na tvári naše personalizované knihy. Podpora zákazníkov a fanúšikov je pre nás tou najsilnejšou motiváciu.

 

Náš vzťah so zákazníkom sa objednaním knihy len začína. Mnoho „vychytávok“ nám poradili práve zákazníci a zakomponovali sme ich do kníh. Napríklad fotka na začiatku knihy spolu s venovaním je ich podnetom. Rovnako ako prispôsobovanie obrázkov podľa konkrétneho dieťaťa. S tým tiež prišla jedna mamička, pretože mala syna s blond vlasmi a so zelenými očami, takže chcela, aby sa podobal aj na ilustráciách v knihe. Počúvame našich zákazníkov, čo by sa im páčilo. Dá sa povedať, že s nami spolupracujú aj na nových námetoch. Keď sme začínali s knižkami Ja, princezná a Ja, futbalista, chodilo nám veľmi veľa správ, aby sme pridali ďalšie námety, veď nie každý chlapec túži byť futbalistom. A tak vznikla kniha Ja, rytier.

 

Aké ďalšie knihy okrem týchto troch spomínaných nájdu zákazníci vo vašej ponuke?

Spomenutá bola už aj kniha Ja v škôlke, ktorá je pripravená v dievčenskej aj chlapčenskej verzii. Ďalej je to kniha Ja a čarovný les, ktorá je veľmi obľúbenou – dieťa sa za pomoci hovoriacich zvieratiek snaží nájsť cestu späť k rodičom z lesa, v ktorom sa stratilo. Príbeh je vhodný pre detských čitateľov, ktorí majú radi napätie a dobrodružstvo. No a najnovšou knihou je námet Ja, futbalistka. Táto kniha vznikla na prianie zákazníkov, ktorí majú doma dievčatá hrávajúce futbal. Nechceli sme ich obmedzovať, veď nikde nie je napísané, že futbal je len pre chlapcov.

 

Týmto titulom troška búrate aj genderové stereotypy, ktoré sa spájajú s jednotlivými pohlaviami, obzvlášť pri deťoch.

Áno, uvedomujeme si to. Ako hovorím, nechceme deti škatuľkovať a najradšej by sme pripravili toľko kníh, aby si každé dieťa vedelo nájsť ten najkrajší príbeh pre seba. Čo však, žiaľ, nie je možné. Musíme sa na to pozerať aj z ekonomického hľadiska a zaujímavosťou jednotlivých námetov. V tomto prípade sa kniha Ja, futbalistka nikdy nestane bestsellerom, no my sme ju do našej ponuky jednoducho chceli zaradiť a potešiť aj mladé futbalistky.

 

Ste mladý človek, ktorý bol v roku 2017 ocenený v celoslovenskej súťaži študentských projektov a vaše knihy boli označené ako nápad s najlepším prínosom pre spoločnosť.

Priznám sa, spočiatku som sa aj trochu hanbil, a cítil sa neisto, čo povedia na prvé knihy rodičia. Dá sa povedať, že po prvých možno 100 vybavených objednávkach a dobrých recenziách, som si povedal, že ak viem takýmto spôsobom podnietiť deti k čítaniu, budem sa tomu venovať aj naďalej. Prečítať si email o tom, že je to prvá kniha, ktorú dieťa prečítalo od začiatku do konca, alebo že aj napriek logopedickým problém chce dieťa pokračovať v príbehu, to je ohromná motivácia ďalej viesť deti k čítaniu. No a takéto ocenenie ma v tom len utvrdilo.
 

Označili by ste teda sám seba za propagátora čítania v dnešnej dobe smartfónov a tabletov?

Na jednej strane je potrebné, aby deti prichádzali s týmito zariadeniami do kontaktu v správnej miere a v určitom vyhradenom čase. Technológie sú dôležité, už pomaly nie je profesia, kde sa človek vie zaobísť bez znalosti ich používania. Preto sa to bude vyžadovať aj od detí. Na druhej strane nič sa nevyrovná čítaniu klasickej tlačenej knihy a oddychu s tým spojením. Ja sám čítam vždy, keď je to možné a chcem sa odpútať od práce a počítača. Počas cestovania vo vlaku, večer v posteli, doma aj v prírode. No a prostredníctvom vydavateľstva Dreamstory chceme ukázať, že čítanie je prospešnou činnosťou pre detského čitateľa. Aj preto okrem samotných kníh začíname intenzívnejšie s blogom, kde chceme ukázať rodičom, prečo čítať deťom, a prečo ich obklopiť knihami.

 

Prezraďte nám, čo okrem toho do budúcna plánujete?

Niektoré veci by som rád nechal ukryté pod rúškom tajomstva, aby bolo aj naši zákazníci prekvapení. Vždy ich radi potešíme novinkou, aj keď veľmi veľa veci s nimi zdieľame hneď od začiatku. Formou ankiet na našej facebookovej stránke, alebo priamo už od existujúcich zákazníkov, ktorí môžu prostredníctvom emailov reagovať na chystané zaujímavosti. Čo však môžem prezradiť – jednou takou novinkou, nad ktorou do budúcna uvažujeme je dosadiť do ilustrácie tvár konkrétneho dieťaťa z fotky, ktorú nám zákazník pošle. Aj to bude vecou diskusie, či by sa to rodičom a deťom páčilo.

 

Kde si o vašom vydavateľstve a týchto možnostiach zapojenia sa môžu záujemcovia prečítať viac?

Najdôležitejším miestom je naša webová stránka Dreamstory.sk. Tu záujemcovia nájdu všetky personalizované knihy, ktoré máme v ponuke, takisto si môžu stiahnuť ukážky na e-mail a prečítať si blog. No a pre fanúšikov slúži naša stránka na Facebooku – www.facebook.com/Dreamstory.sk a začíname takisto viac zdieľať dianie okolo vydavateľstva na Instagrame – www.instagram.com/Dreamstory.sk

 


Rozhovor vznikol v spolupráci s vydavateľstvom Dreamstory.
Zdieľať na facebooku