Každý rodič túži potom, aby jeho dieťa bolo múdre a nemuselo bojovať neskôr v živote s priemerne náročnými úlohami v práci či v škole, aby uspelo a žilo život podľa svojich predstáv. V roku 2014 bolo realizovaných niekoľko výskumov zameraných na otázku, čo pomáha rozvoju mozgu u detí. Čo vedci zistili a čo nám rodičom odporúčajú?
Zdriemnutie zlepšuje pamäť
O pozitívnom efekte krátkeho spánku počas dňa sme mohli počuť už aj skôr, no v minulom roku sa tejto problematike venovali Fiorenza Gianti a jej tím opäť. Zamerali sa na deti predškolského veku medzi 3-5 rokmi. Podľa ich zistení existuje jasné prepojenie medzi spánkom a lepším zapamätávaním a následným rozpoznávaním obrázkov u detí, ktoré sa takémuto odpočinku počas dňa podrobili. Rodičom odporúčajú, aby svoje deti počas dňa ukladali spať vždy keď je to možné, pretože to má na ich vývoj skutočne nenahraditeľný účinok. Viac si o benefitoch detského spánku počas dňa môžete prečítať i v tomto článku.
Deti sa učia rýchlejšie, ak k nim pristupujeme ako k partnerom vhodným na konverzáciu
Bľabotanie alebo iné neidentifikovateľné vydávanie zvukov nemožno považovať za skutočné slová, ale na tom vôbec nezáleží. Ak sa tvárime, že tieto rozkošné zvuky nám znejú ako reč a odpovedáme svojim bábätkám akoby sme vedeli, o čom skutočne hovoria, pomáhame im lepšie rozvíjať ich rečové schopnosti. Pozrite si ukážku, ako by vaša spoločná konverzácia asi mohla vyzerať v praxi:
Deti končia lepšie po emocionálnej a akademickej stránke, ak si ich rodičia osvoja pozitívny postoj: „DOKÁŽEŠ TO“
Ak sa pozriete z dlhodobého hľadiska na úspech vašich detí, môžete si myslieť, že veľmi nezáleží na vašich osobných presvedčeniach o ich osude. Keď však vedci robili rozhovory s tehotnými ženami a sledovali ich deti po mnohé roky, zistili, že postoje rodičov predpovedajú úspech ich detí.
Matky, ktoré výrazne nesúhlasili s postojom: „ Zlé veci sa proste dejú a nemôžeme s tým jednoducho nič urobiť...,“ mali deti, ktoré boli na tom akademicky lepšie a boli emocionálne zdravšie.
Objavovanie pri hre a odpočinok zlepšuje učenie
Pýtate sa či bude budúci akademický úspech vášho dieťaťa závisieť od nekonečného drilovania a nezáživných praktických cvičení? Ťažko. V rozsiahlej štúdii na vzorke viac ako 850 000 ľudí, ktorí sa učili nové zručnosti pozorovatelia zistili, že najlepšie výsledky dosahovali tí študenti, ktorí:
A) Viac oddychovali medzi jednotlivými hodinami učenia;
B) Mali viac voľnosti pri testovaní rôznych stratégií a mohli robiť chyby.
Tieto výsledky možno použiť aj pri výchove detí. Ak deti ponecháme, aby najprv samé veci skúmali a potom im o danej veci povieme, naučia sa toho viac. Ako poradie obrátime, deti prestávajú používať kritické myslenie a pamäť im pracuje horšie.
Podporujte zvedavosť detí
Učenie sa deje prirodzene, ak sme poháňaní vlastnou zvedavosťou. Túto teóriu podporujú hneď dva výskumy publikované v roku 2014. Jeden hovoril o tom, že bábätká sa lepšie učia, ak ich necháme rozhodnúť sa, čo chcú skúmať, objavovať a „hovoriť“ s nami o tom.
Druhý výskum vniesol svetlo do otázky, či majú výhodu ľudia, ktorí sú poháňaní zvedavosťou. Ukázalo sa, že títo ľudia nepreukazovali iba lepšiu pamäť pri veciach, ktoré sa chceli naučiť, ale absorbovali aj viac informácií o svete vo všeobecnosti.
Ako povedal jeden z vedcov, zvedavosť necháva mozog „ ...učiť a uchovávať akýkoľvek druh informácií ako vír, ktorý vťahuje všetko, čo ste motivovaní sa naučiť a všetko okolo toho.“
Ak je toto pravda, tak potom najväčším darom, aký môžeme deťom dať je dar zvedavosti – ponechať ich slobodne klásť otázky o tom, čo ich zaujíma a podporovať ich v pátraní po tom, čo ich zaujíma.
Zdroj: sciencedaily.com // Foto: Bigstock