8 spôsobov, ako vychovať múdre dieťa

Existuje množstvo prístupov, ako rodičia môžu od narodenia podporovať inteligenciu detí. Veľa z nich robíme úplne prirodzene.
Existuje množstvo prístupov, ako rodičia môžu od narodenia podporovať inteligenciu detí. Veľa z nich robíme úplne prirodzene. / Foto: Shutterstock

Ak hľadáte čo najjednoduchšie a najprirodzenejšie spôsoby, ako vychovať múdre dieťa, tak potom sú nasledújúce riadky určené práve vám. Spoznajte 8 spôsobov, ktoré vám na vašej ceste rodičovstva budú skvelým pomocníkom.

 

1. Inteligencia sa buduje už v brušku

Je dokázané, že vdychovanie alebo požívanie neurotoxických látok ako je cigaretový dym, alkohol a ilegálne drogy, narúša vývoj mozgu a zvyšuje riziko neskorších problémov pri učení a správaní. Okrem zákazu drog, alkoholu a nikotínu počas tehotenstva, je tu aj niekoľko tipov, ako pozitívne ovplyvniť vývoj mozgu plodu. Nevyhnutnosťou je zdravá výživa. Veľmi slabá výživa matky poškodzuje vyvíjajúci sa mozog dieťaťa, takže vo všeobecnosti platí, že čím lepšie vyživujete svoje telo, tým lepšiu výživu poskytujete aj rastúcemu mozgu dieťaťa.

 

 

 

Stav matkinej mysle tiež ovplyvňuje mentálny vývoj dieťaťa. Hoci je veda o psychológii plodu ešte v plienkach, existuje rastúce množstvo dôkazov, že na mozog detí vplývajú udalosti z vonkajšieho prostredia. Napríklad rodičia, ktorí spievajú a púšťajú svojmu dieťaťu v maternici Mozarta, zvyšujú pravdepodobnosť, že dieťa bude mať neskôr Mozarta rado a spev ho upokojí. Poznáme príbeh o violončelistovi Pablovi Casalsovi, ktorý sa začal oboznamovať s novou skladbou. Čoskoro si uvedomil, že vie, čo bude nasledovať ešte pred tým, ako si to prečíta. Neskôr sa dozvedel, že jeho matka, tiež violončelistka, túto skladbu v pokročilom štádiu tehotenstva denne skúšala.

Matka, ktorú počas tehotenstva napĺňajú neustále nepodložené obavy a strach, má veľkú šancu porodiť ustráchané dieťa. Matka a dieťa majú spoločné hormóny a prostredie plné stresových hormónov môže ovplyvniť nervové prepojenia v rozvíjajúcom sa mozgu. Stres je neoddeliteľná súčasť života, hlavne v čase takej zmeny ako je tehotenstvo. Záleží na vás, ako sa k nemu postavíte.

Matka, ktorá sa dobre stravuje, pravidelne cvičí a dáva si záležať, aby prekonala svoj strach a obavy, vytvorí pre svoje dieťa lepšie vnútromaternicové prostredie. Ostatní členovia rodiny by si mali uvedomiť, že aj ona samotná potrebuje starostlivosť, aby bola vnútorne čo najpokojnejšia a mohla sa starať o nový život, ktorý v nej rastie.

 

2. Výživa pre mozog už od začiatku

Štyri dôvody, prečo dojčenie pozitívne ovplyvňuje mozog:

 

1) Viac pozornosti

Štúdie dokazujú, že dojčené deti jedia častejšie ako deti kŕmené umelým mliekom, u ktorých je pravdepodobnejšie kŕmenie podľa rozvrhu. Preto ich rodičia zvyčajne držia v náručí častejšie, a deti teda dostávajú viac dotykov a interakcie.

 

8 spôsobov ako vychovať inteligentnejšie dieťa

 

 

2) Viac dotykov

Je pravdepodobnejšie, že dojčené deti spia celú noc alebo aspoň časť noci s matkou v spoločnej posteli. Prirodzené rodičovstvo takto ďalej zvyšuje dennú „dávku dotykov“.

 

3) Zvýšené množstvo živín potrebných na výstavbu mozgu

Materské mlieko obsahuje okolo 400 živín, ktoré v umelom mlieku nenájdete. Napríklad tuky, ktoré poskytujú materiál na výstavbu myelínu, izolačného obalu okolo nervových vláken. Myelín napomáha rýchlejšiemu prenosu vzruchov.

 

Materské mlieko je dokonale prispôsobené meniacim sa potrebám pri vývoji ľudského mozgu. Fungovalo to ešte predtým, ako moderná veda začala zasahovať do kŕmenia dojčiat.

 

Okrem toho obsahuje primerané množstvo cholesterolu (ani priveľa, ani primálo) a cholesterol podporuje rast mozgu. Umelé mlieko obsahuje málo alebo žiaden cholesterol. Keďže ľudia automaticky vylučujú produkty obsahujúce cholesterol, toto striktné rozhodnutie sa podriaďuje skôr marketingovej stratégii ako princípom zdravej výživy. To znamená, že ak deti nie sú dojčené, musia sa zaobísť bez cholesterolu.

Materské mlieko je bohatšie aj na ostatné živiny, ktoré napomáhajú vývoju mozgu. Laktóza, hlavný zdroj uhľohydrátov v materskom mlieku, je cukor, ktorý má mozog najradšej. Niektoré druhy umelých mliek laktózu vôbec neobsahujú. Ďalej je tu taurín, bielkovina veľmi potrebná pri vývoji mozgových štruktúr. Niektorí výrobcovia umelého mlieka ju do svojho produktu pridali iba nedávno, ale stále nemajú istotu, aké množstvo taurínu je pre dieťa vhodné.

 

4) Zvýšená vnímavosť

Tento fakt nemožno prehliadnuť a dostatočne zdôrazniť: citlivosť rodiča na podnety dieťaťa je jedným z najzdravších spôsobov, ako vytvoriť vzťahovú väzbu. Dojčiaca matka bude pravdepodobne starostlivejšie a prirodzenejšie odpovedať na potreby a plač svojho dieťaťa, pretože sa naštartuje jej hormonálny mozog. Keď dieťa plače, prietok krvi v prsníkoch sa zvýši a ona pocíti neodolateľnú biologickú túžbu zdvihnúť a pestovať svoje dieťa. Čím častejšie dieťa pestuje, tým sa hladina materinských hormónov (prolaktínu a oxytocínu) zvyšuje. Sú to biologickí poslovia, ktorí putujú z matkinho mozgu a ovplyvňujú spôsob, akým sa správa k dieťaťu. Takto sa hormóny podieľajú na nezmerateľnej, ale životne dôležitej intuícii matky.

(Pre viac informácií čítajte “How Breastfeeding Builds Better Brains“)

 

 

3. Nosením k inteligencii

nosenie bábätkaČím viac bábätká nosíme, tým menej plačú. Nuž a bábätká, ktoré nie sú ukričané, majú viac času a energie na rast a učenie. Z neurologického hľadiska je dôvodom pohyb, ktorému sa prispôsobujú. Nosené deti vydržia dlhšie bdieť v stave pokojnej pozornosti, kedy sú najspokojnejšie a najschopnejšie interakcie s prostredím. Nervový systém novorodencov je v novom prostredí rozladený. Musia sa adaptovať na život mimo maternice. Ak ich nikto nedrží, rozhadzujú rukami, prehýbajú chrbátiky a vyzerajú nespokojne. Nosiče deti upokojujú tým, že zabezpečujú pohyb a držanie.

Ďalší prínos nosenia v šatke spočíva v tom, že deti dostávajú viac rodičovskej pozornosti, viac reagujú s prostredím, čo podporuje vznik väčšieho množstva prepojení v mozgu. Podľa zverejnených vedeckých štúdií, nosené deti preukazujú lepšiu vizuálnu a zvukovú pozornosť. Stav tichej pozornosti dáva rodičom viac možností na interakciu s dieťaťom. Ak v nosiči pozerajú dopredu, majú široký výhľad na okolie- môžu si prezerať svet. Učia sa vyberať si- sústredia sa na to, čo si prajú vidieť a prehliadajú to, čo vidieť nechcú. Aj schopnosť výberu podporuje učenie.

Dieťa sa v náruči zaneprázdeného rodiča naučí veľa. Mozog dieťaťa rastie a vyvíja sa podľa toho, aké podnety vplývajú na nervovú sústavu. Nervy sa rozrastajú a navzájom prepájajú. Nosenie pomáha detskému mozgu vytvárať správne prepojenia. Pretože dieťa je intímne spojené so svetom svojho rodiča, zúčastňuje sa na všetkom, čo sa okolo neho deje. Sleduje, čo rodič robí či hovorí a cvičí tak svoju pozornosť.

Pretože spoločnosť už vie doceniť vplyv nosenia detí na ich intelektuálny rozvoj, každý čerstvý rodič by mal dostať informácie o tomto umení. Nosiaci rodičia často hovoria: „V momente, keď zodvihnem nosič, moje dieťa sa rozžiari, načiahne sa za mnou, akoby chcelo povedať, že už čoskoro bude v mojom náručí a uvidí môj svet.“

 

4. Inteligentná debata

 

 

Matky sa nemusia učiť, ako sa k dieťaťu prihovárať. Sú prirodzené. Keď hovoria so svojimi deťmi, inštinktívne používajú radostnú materskú reč a mimiku. Zvyšujú tón reči, s-p-o-m-a-ľ-u-j-ú tempo a Z-V-Ý-R-A-Z-Ň-U-J-Ú hlavné slabiky. Všimnite si, že keď so svojím dieťaťom hovoríte, zapájate celú mimiku. Pri rozprávaní naširoko otvárate ústa a oči. Prirodzene spomaľujete a zrýchľujete podľa intenzity, s ktorou vás vaše dieťa vníma. Aby sa matka uistila, že dieťa pochopí, čo hovorí, inštinktívne predlžuje samohlásky – „Dóóóóbrý chlapček.“ Spôsob, ako matka hovorí je pre dieťata dôležitejší ako to, čo hovorí.

V reči matiek prirodzene existuje fenomén, ktorý nedovolí, aby bola reč jednotvárna. Matky hovoria v pomaly sa zvyšujúcich krešendách a dekrešendách, zdôrazňujú a robia pauzy, aby dali dieťaťu čas na spracovanie každej krátkej skupiny hlások skôr, ako mu podajú ďalšiu informáciu. Hoci môžete mať pocit, že rozhovor s vašim dieťaťom je monológ, prirodzene hovoríte tak, akoby ste napodobňovali dialóg. Videoanalýza vycibreného umenia komunikácie matky s dieťaťom ukazuje, že matka sa správa tak, akoby si predstavovala, že jej dieťa odpovedá. Prirodzene skracuje svoju informáciu a predlžuje pauzy, ktorých dĺžka zodpovedá dĺžke otázky. Pre dieťa je to jeho prvá lekcia reči, v ktorej matka formuje schopnosť dieťaťa počúvať. Bábätko si tieto schoposti ukladá na neskôr a spomína si na ne, keď sa učí hovoriť. Tu je niekoľko cvičení, ktoré môžu mamičky a oteckovia uplaniť pri rozvíjaní mozgu pomocou rozhovoru s bábätkom.

 

  • Dívajte sa na toho, kto počúva. Upútajte detské oči ešte pred začiatkom vašej konverzácie. Budete mať väčšiu šancu udržať pozornosť dieťatka dlhšie a dostať pozitívnu odpoveď.
  • Reagujte. Možno si myslíte, že deti do jeden a pol až dvoch rokov toho veľa nenahovoria. V skutočnosti však začínajú „rozprávať“ hneď po narodení. Pre maličké bábätko je rečou každý zvuk a gesto, na ktoré mu rodič odpovie. Už v začiatkoch sa novorodeniatko naučí, že jeho reč je komunikačným nástrojom (výrazy tváre, reč tela, gestá, džavot a prípadne aj hovorené slovo). Ešte predtým, ako začne hovoriť zväčšuje sa aj slovná zásoba dieťaťa. Citlivou reakciou na jeho plač a rozhovorom mu pomáhate cibriť a rozvinúť komunikačné schopnosti. Ak bábätko „hovorí“, rodičia sa učia počúvať. Ak niečo naznačí, povedzme spraví gesto „zdvihni ma“, rodičia ho prečítajú a odpovedia tým, že si dieťa privinú. Pretože rodič správne prečítal a citlivo zareagoval, dieťatko má motiváciu vysielať viac signálov. Do svojho vyvíjajúceho sa mozgu si uloží viac spôsobov, ako vyjadriť svoju potrebu, pretože verí, že ktosi na ne vhodne zareguje. „Moje potreby budú uspokojené.“ U detí, ktorých rodičia sa obmedzujú v reakciách, je to iné. Tieto bábätká budú prospievať menej.
  • Oslovujte bábätko menom. Dieťa si možno až do roka meno nespojí so sebou samým. No už len skutočnosť, že ho často počuje, spúšťa duševnú asociáciu. Vie, že ide o výnimočný zvuk, ktorý už počulo a určite príde aj viac zábavných zvukov. Rovnako ako dospelý, ktorý zbystrí sluch pri známej melódii.
  • V jednoduchosti je krása. Používajte krátke, dvoj-trojslovné vety a jedno alebo dvojslabičné slová s množstvom samohlások, ktoré môžete zdôrazniť: „Krááásne bááábo!“
  • Nech je to živé! Povedzte: „Zakývaj mačičke pá-pá“ a sami zakývajte na mačku. Je pravdepodobnejšie, že dieťa si spomenie na slová, ktoré sa mu spájajú so živými gestami. Trochu oživte svoju reč a zmeňte intonáciu na konci vety. Zvýraznite kľúčové slová. Bábätká sa nudia, ak počujú stále tie isté zvuky.
  • Klaďte otázky. „Chce sa Zuzka popestovať?“ V otázkach prirodzene zvýrazníme zvuk na konci vety a očakávame, odpoveď.
  • Hovorte, čo robíte. Pri každodennej starostlivosti ako je obliekanie, kúpanie a prebaľovanie popisujte, čo robíte. Podobne ako športový komentátor, ktorý popisuje zápas, „Ocko ti teraz vymení plienku, dá ti novú...“ Na začiatku je normálne cítiť sa trochu smiešne, ale nehovoríte predsa do steny. Je tu malá osobnosť s veľkými ušami a rozvíjajúcim sa mozgom, ktorý spracováva každé počuté slovo a zapisuje si ho na nekonečný pamätový disk. V pediatrickej praxi je známe, že bábätká zhovorčivých matiek bývajú už v batolivom veku komunikatívnejšie.
  • Čítajte mu. Nikdy nie je príliš skoro začať dieťaťu čítať. Bábätká milujú detské riekanky a básničky so stúpavou a klesajúcou melódiou. A keď bude vaša dospelá myseľ potrebovať niečo viac ako básničky Márie Ďuríčkovej, čítajte dieťaťu nahlas svoj obľúbený časopis alebo knihu a oživte ich pre detské uši. Inšpirovať sa môžete i tu: Láska ku knihám sa rodí na kolenách
  • Oteckovia cvičia mozog. Bábätká sa naučia spájať otca so zábavou a hrou, ktorá je sama osebe cvičením pre mozog. Pre dieťa je hra učením. Pre väčšinu oteckov, robiť niečo pravidelne znamená vyššiu pravdepodobnosť, že sa to skutočne spraví. A pravidelnosť pomáha budovať vzťahy. Takže, vyhraďte si jeden večer v týždni, kedy si budete s dieťaťom čítať vy. Vaše ruky, vaša náruč a mužská intonácia budujú lepšie čitateľské schopnosti do budúcna.
  • Zhudobnite svoju reč. Vedci, ktorí sa zaoberajú bábätkami veria, že spev ovplyvňuje mozgové centrá reči viac ako slová bez  hudby. A aj keď nie ste priam operná hviezda, buďte si istý, aspoň raz získate jedného oddaného fanúšika. Bábätká v každom veku milujú známe piesne, vami vymyslené alebo prepožičané. Nájdite desať najobľúbenejších a často ich opakujte. Bábatkám to len prospeje.

 

5. Inteligentné odpovede

Nie iba to, ako s dieťaťom hovoríte, ale tiež ako počúvate pomáha deťom zvyšovať inteligenciu. Mnoho štúdií preukázalo, že najsilnejší zlepšovák vývoja mozgu je kvalita vzťahu rodič-dieťa a odpoveď prostredia na podnety vychádzajúce od dieťaťa. Rodičovstvo s množstvom dotykov a reakcií podporuje vývoj mozgu dieťaťa tým, že ho kŕmi správnymi informáciami práve v tom období života, kedy potrebuje tú najlepšiu výživu. Ak sa začínate cítiť ako dôležitý článok v rozvíjaní mozgu svojho dieťaťa, vedzte, že ním aj ste! Jednoducho povedané, mnoho nových výskumov potvrdzuje, že rodičia majú veľký potenciál zvyšovať inteligenciu svojich detí.

 

 

 

Napriek tomu neexistuje žiadny dôkaz, že prepychové hračky a drahé kurzy vychovajú múdrejšie deti. Keď vedci hodnotili vplyv hračiek a programov na vývoj dojčiat, na vrchol rebríčka sa dostali matky. Vo svojom prejave na výročnom stretnutí Americkej pediatrickej akadémie v roku 1986, Dr. Michael Lewis, špecialista na vývoj dojčiat, zhodnotil štúdie faktorov, ktoré vplývajú na inteligenciu detí. Táto prezentácia bola odpoveďou na fenomén „super dieťaťa“, ktorý zdôrazňoval používanie programov a setov a ktoré rodičov položili skôr do úlohy učiteľov, ako hravých spoločníkov a citlivých opatrovníkov. Na záver Dr. Lewis zhrnul, že jediným z najdôležitejších vplyvov na intelektuálny vývoj dieťaťa bola schopnosť rodičov reagovať na podnety vychádzajúce od dieťaťa. Podnety vytvárajú spojenia. Takže, nie  sú to veci ani pamäťové flash kartičky, ktoré vychovajú múdrejšie deti. Vzťahy, nie veci, robia deti inteligentnejšími.Prednedávnom rodičov doslova bombardovali nesprávnymi informáciami, že veci, ktoré svojim deťom kupujú, sú pre ich vývoj dôležitejšie ako aktivity, ktoré s nimi robia. Prehnaná reakcia rodičov na konzumný marketing spravila z detských izieb doslova spálne pre mláďatá zebry. Kurzy stimulácie dojčiat sa množili ako huby po daždi a  hračky na stimuláciu mozgu rodičom odporúčali ako skvelý štart pre budúcich študentov Harvardu.

 

6. Inteligentne s hudbou

Hudba uvoľnuje telo a myseľ. Nový výskum potvrdzuje, čo rodičia už dlho tušili: hudba deti upokojuje a zvyšuje ich intelingenciu. Záujem o hudbu ako o stimulant mozgu pramení z pozorovaní predčasne narodených detí na novorodeneckých oddeleniach, ktorým sa už na pohľad darilo lepšie, ak počúvali klasickú hudbu. Štúdie v školách preukázali, že pozornosť a výkonnosť študentov sa zlepšila, ak v pozadí hrala klasická hudba.

 

7. Intelignentná hra

Hra a učenie znamená pre dieťa to isté. Deti sa o svete učia prostredníctvom hry a rodičia pozorovaním dieťaťa pri hre môžu rozpoznať, čo si deti myslia. Pozorovaním a interakciou pri hre môžu rodičia letmo nahliadnuť do procesov rozhodovania a riešenia problémov, ktoré prebiehajú v rozvíjajúcom sa detskom mozgu.

 

Detské hry môžu podnietiť miliardy nervov k vytváraniu inteligentných spojení. Ale buďte pri týchto hrách opatrní a rešpektuje potrebu dieťaťa občas si oddýchnuť alebo hru ukončite, ak dieťa stráca záujem.

 

Hra tvárou v tvár, ktorá vás nebude stáť majetok

detské hry-eduworld.skOd druhého týždňa do druhého mesiaca sú najobľúbenejšie hry s tvárou. Keď je dieťa pokojné a pozorné, držte ho vo vzdialenosti, pri ktorej sa najviac sústredí (asi 20-25 cm) a pomaly vyplazte jazyk tak ďaleko, ako to len pôjde. Keď dieťa začne hýbať svojim jazýčkom, alebo ho dokonca tiež vystrčí, môžete si zapísať dobrý bod. Skúšajte rovnakú hru tak, že naširoko otvoríte ústa alebo zmeňte ich tvar. Výraz tváre je nákazlivý. Možno sa dokonca prichytíte pri tom, že vás bábätko núti zívať.

 

Zrkadlové hry

Keď pri hre napodobňujete tvár, odzrkadľujete výrazy tváre vášho bábätka. Keď sa mračí, naširoko otvára ústa, oči, alebo robí grimasy, napodobňujte a zvýraznite jeho mimiku. Dieťatko tak vidí svoju tvár v maminej. Zrkadlové napodobňovanie veľmi podporuje proces sebauvedomenia. Deti milujú napodobňovanie výrazov tváre. Ako pri tanci, vy vediete a dieťa nasleduje. Nič ho nezabaví tak ako tvár.

 

Zábava a hry so štvormesačným bábätkom

  • Chyť a zatras! Deti sa milujú hrať s hrkálkami, krúžkami, handrovými bábikami a malými plyšovými hračkami.
  • Buchy- buch! Zatraste v dosahu bábätka zaujímavou hračkou alebo mobilným telefónom. Sledujte, ako sa do nej bude snažiť udrieť alebo ju uchopiť rúčkami.
  • Kopy-kop! V tomto veku sú najobľúbenejšie hračky, do ktorých možno kopať. Aby ste dieťatko povzbudili, môžete mu na členky pripevniť hravé pom-pomy, hrkálky a hračky s príjemným zvukom.
  • Hry s prstami. Dajte dieťatku na hranie pätnásť centimetrový pásik tkaniny. Uvidíte, ako používa prsty, ruky a ramená a ako pozorne sa na látku sústredí. Poznámka: Starostlivo dohliadajte na dieťa vždy, keď sa hrá so šnúrkami, aby ste predišli riziku udusenia.

 

Zábava a hry s deťmi od šesť do deväť mesiacov

V tomto období sú bábätká veľmi zvedavé na vzťah medzi hračkami- ako je veľká hračka prepojená s malou a ako malý predmet zapasuje do veľkého. Je to čas na hru s nádobami, kde môže dieťa vymýšľať hry s kombináciami predmetov (napríklad búchanie, ukladanie jedného na druhý a úplne najobľúbenejšie- naberanie a vysýpanie.).

 

  • Buchotanie. Dajte si do uší vatu a vytiahnite kuchynský riad! Deti milujú buchot a hádzanie vecí na zem.
  • Vkladanie. Deťom sa tiež nesmierne páči vkladať malé nádoby do väčších. Plastové misky a odmerky sú na tento účel výborné.
  • Naberanie a vysýpanie. Dajte dieťaťu kocky, ktoré dobre padnú do ruky a krabicu od topánok alebo veľký plastový pohár. Pozorujte, ako malé rúčky a hlavička spolupracujú, aby prišli na to, ako dostať kocky do nádoby a samozrejme, ako ich vysypať. Kým skladáte bielizeň, vložte dieťa do veľkého koša na prádlo, ktorý je do polovice naplnený malými kúskami oblečenia, najlepšie ponožkami a detským oblečením. Keď dieťa z koša povyberá všetko oblečenie, vyberte malého pomocníka von a ukážte mu, ako vrátiť oblečenie späť. Napríklad zdvihnite ponožku a vhoďte ju späť do koša.
  • Hry vo vode. Dovoľte malému moreplavcovi hrať sa vo vani alebo v umývadle. Samozrejme, stále pod dohľadom. Precvičí si tak svoju schopnosť naberať a vylievať. Naberanie vody do šáločky a vylievanie s veľkým čľupotom bude určite na zozname najobľúbenejších hier.

 

Zábava a hry od deviateho do dvanásteho mesiaca

Od deviateho do dvanásteho mesiaca začína dozrievať duševná schopnosť, vďaka ktorej dieťa pochopí pojem stálosti objektu, čiže schopnosť zapamätať si, kde je hračka schovaná. Predtým platilo pravidlo „zíde z očí, zíde z mysle.“ Ak ste hračku skryli pod deku, dieťatko prejavilo iba malú snahu ju nájsť. Urobte takýto pokus. Ukážte dieťaťu, ako ukladáte jeho obľúbenú hračku pod jednu z dvoch látkových plienok umiestnených pred ním. Sledujte, ako okamžite začne študovať plienky, akoby sa snažilo pochopiť, pod ktorou hračka leží. Podľa „premýšľajúceho“ výrazu na tvári budete mať pocit, že sa snaží rozpamätať, pod ktorou plienkou je hračka skrytá.

 

  • Hrajte sa na schovávačku. Dieťatko nadobudlo novú schopnosť zapamätať si miesto, kde naposledy videlo vystrčenú hlavu rodiča, preto je táto hra mimoriadne obľúbená. Ak vás stratí z dohľadu, vykuknite spoza gauča a zavolajte ho menom. Dieťatko sa priplazí na miesto, kde vás videlo vykúkať. Vlastne vás začne napodobňovať a samo sa skryje v okolí gauča.
  • Ozvučená schovávačka. Ďalej pridajte hru zvukov. Namiesto toho, aby ste dieťaťu prezradili, kde sa skrývate, zavolajte ho po mene. Sledujte, ako sa plazí a batolí po dome v snahe nájsť hlas, ktorý si vnútorne spája s chýbajúcou osobou. Neprestávajte vydávať zvuky, aby dieťatko nestratilo záujem o hľadanie.

 

8. Inteligentné hračky

 

 

Hračky sú čerešničkou na torte rozvíjajúcej mozog dieťaťa. Lenže váš vzťah s dieťaťom je skutočný koláč. Vývojový základ pre detskú hračku sa nazýva hra náhody, pri ktorej dieťa objavuje vzťah príčiny a následku. Hračka by vlastne mala stimulovať toľko zmyslov, koľko sa len dá, aby dieťa mohlo vidieť, počuť, cítiť a niečo s hračkou spraviť.  Napriek tomu, interakcia a nie veci robia deti múdrejšími- existujú aj zábavné a lacné hračky, ktoré môžu stimulovať vývoj mozgu vášho dieťaťa v prvom roku života. Sú to napríklad:

-mobilné telefóny

- hračky, ktoré sa držia v rukách: hrkálky, krúžky (s priemerom 7-10 cm), hračkárske telefóny, nerozbitné zrkadlá

- hračky v jasných kontrastných farbách,  napríklad čierne, biele a tiež v ostatných základných farbách, veľké štvorce alebo bodky

- látkové knižky

- hračky na kotúľanie (15 centimetrové kotúľky z penovej gumy alebo vankúše, ktoré sú skvelé na hru na podlahe)

- pískacie hračky

- kocky a lopty (stále najobľúbenejšie)

- hračky, ktoré sa dajú ľahko uchopiť a preniesť, napríklad krúžky

 

Hračka je dobrá, ak:

- zodpovedá vývojovému stupňu vášho dieťaťa

- rozvíja fantáziu a nie iba sama vykonáva niečo pre dieťa

- povzbudzuje interakciu medzi rodičom a dieťaťom

- dlho vydrží a porastie s dieťaťom

- je bezpečná

 


Zdroj: askdrsears.com Preklad: Monika Hanzlíková
Čítajte viac o téme: Výskum
Zdieľať na facebooku