Deti možno učiť o Slovensku aj inak. Inšpirujte sa projektom KamžeKam

Porjekt KamžeKam ponúka aktivity pre deti, aby ich učenie o Slovensku bavilo.
Porjekt KamžeKam ponúka aktivity pre deti, aby ich učenie o Slovensku bavilo. / Foto: Bigstock

Autorka Miroslava Trippé je učiteľka dejepisu a zakladateľka portálu www.kamzekam.sk.

 

Vzťah ku krajine, v ktorej žijeme alebo z ktorej pochádzame, sa u detí tvorí odmalička veľmi prirodzene. Ak ho ale uzavrieme do nudnej faktografickej kapitoly v učebnici, docielime jediné. Nezáujem.

Poznať krajinu, z ktorej pochádzame, sa ukazuje ako kľúčová kompetencia pre zdravý vývoj jednotlivca. Je základom poznania seba samého. Keď dieťa vie, odkiaľ pochádza, kde sú jeho korene, cíti istotu a vie, že niekam patrí. Niekam patriť je základná ľudská potreba, ktorá nás robí šťastnými a spokojnými.

 

Ako teda učiť deti o Slovensku tak, aby ich to bavilo?

Príbehmi. Príbehmi o ľuďoch, ktorí kedysi žili na miestach, ktoré tu stále sú. A prečo práve týmto spôsobom? Lebo deti tak môžu ...

 

  1. Objavovať informácie – nie je potrebné informáciu hneď sprostredkovať. Dieťa ju môže objaviť aj samo. A to, čo dieťa objaví samo, to si aj zapamätá.
     
  2. Hľadať odpovede – vedieť nájsť odpoveď na položenú otázku a naučiť sa pritom rôzne spôsoby hľadania a uvažovania povzbudí každého, dieťa o to viac. Sebaisté dieťa sa jednoznačne učí rýchlejšie a efektívnejšie.
     
  3. Tvoriť – umenie má veľkú moc. Nielenže rozvíja našu tvorivosť, predstavu a fantáziu. Pôsobí terapeuticky, upokojuje a rozvíja úplne iné časti mozgu než klasické učenie.
     
  4. Prepájať informácie – o krajine nie je nevyhnuté učiť sa len na geografii alebo vlastivede. Môžeme použiť všetky oblasti a všetky predmety, na ktoré si len spomenieme. 
     
  5. Formovať svoje názory – cielené uvažovanie, snaha prísť na niečo nové, nájsť odpoveď, zistiť, aký mám vlastne názor je zručnosť s doživotnou výhodou.
     
  6. Zažiť na vlastnej koži – nie je nad osobnú skúsenosť. Vidieť veci na vlastné oči a zažiť atmosféru minulosti je nezabudnuteľné. Potvrdiť si názor alebo ho práve naopak zmeniť vďaka kvalitnejším informáciám je veľká vec.
     
  7. Stotožniť sa s historickými postavami – pocit blízkeho, možnosť stotožniť sa s niečím známym je pocit taký dôverný, že naň zabudne len málokto. Ak sa s niekým stotožnia, ľahšie pochopia a porozumejú problematike.
     
  8. Chcieť vedieť viac – keď toto všetko zažijú, inak sa už nebudú chcieť učiť. Je to zážitok a zábava, ktorá motivuje.

 

Ak vám hovorím z duše a je to presne to, čo by ste pre svoje deti chceli, pripravili sme pre vás projekt www.kamzekam.sk

 

Čo je projekt KamžeKam?

Vzdelávací portál www.kamzekam.sk vám bude pravidelne prinášať aktivity, ako možno deti učiť o Slovensku zaujímavejšie. Na svoje si tu prídu učitelia i rodičia. Každý mesiac pripravíme jednu tému, ku ktorej tu nájdete sadu aktivít s príručkou, ako s portálom pracovať. Každá sada aktivít obsahuje aj tipy na knihy, dokumenty, filmy či webstránky, ktoré môžu tému rozšíriť či obohatiť. 

 

Súčasťou projektu KamžeKam sú aj aktivity venované iným témam z rôznych oblastí a materiály k práci s knihami – beletriou, pretože nás baví vidieť za príbeh, pracovať s ním ako so zdrojom informácií a základom pre zážitok a prežívanie. Aktivity sú vhodné pre 6 až 12-ročné deti.

 

Ukážka aktivít, ako učiť o Slovensku zaujímavejšie

Prikladáme vám ukážku aktivít, ako môžete učenie detí oživiť. Vybrali sme pre vás návštevu hlavného mesta a Máriu Kristínu. 

 

 

Stiahnite si celý materiál s aktivitami Ako učiť o Slovensku lepšie, ktorý pripravil pre vás tím projektu KamžeKam.

Zdieľať na facebooku