Nie je to nič nezvyčajné, keď sa žiak vráti zo školy domov so zlou známkou, ktorú dostal v škole. Namiesto toho, aby sa však vrhol do učenia, frustrovaný odpovie rodičom, že za to môže učiteľka. Rodičia mu buď neveria alebo povedia, že sa len vyhovára. Všetci sme však raz boli žiaci základných a stredných škôl, a preto máme aj vlastnú skúsenosť, že učitelia a ich vyučovací i ľudský prístup sa rôzni od jedného pedagóga k druhému. To sa podľa nedávnej štúdie odráža aj na výsledkoch detí. Tie, ktoré majú so svojimi učiteľmi dobré vzťahy, sú vo výhode. Tvrdia to vo svojej štúdii výskumníčky Sara Rimm-Kaufman a Lia Sandilos z Univerzity vo Virginii. Žiaci, ktorí majú dobrý vzťah so svojimi učiteľmi, majú tendenciu mať v škole oveľa lepšie výsledky, zistila štúdia.
Vzťah učiteľ-žiak je dôležitý aspekt v úspechoch žiaka, pozitívny vzťah a podpora študentovi prispeje k jeho študijným úspechom výrazne viac než v prípade konfliktného vzťahu medzi študentom a učiteľom.
Nízka miera konfliktov, veľká miera blízkosti a podpory a nízka závislosť – to sú faktory, ktoré prispeli k tomu, aby sa študenti nevyhýbali škole a boli viac nezávislí, viac spolupracovali a boli vo väčšej miere zapojení do vyučovacieho procesu.
Ako tvrdí Rimm-Kaufman: „U študentov matematických tried s vyššou emocionálnou podporou učiteľov bolo zaznamenané vyššie zapojenie sa do hodín matematiky. Napríklad piataci povedali, že vyvíjali väčšie úsilie pochopiť preberaný koncept. Tešili sa, keď uvažovali a riešili matematické rébusy a boli ochotnejší pomáhať svojim rovesníkom, ktorí mali problémy s niektorou témou.“
Typickým príkladom pozitívneho vzťahu medzi pedagógom a žiakom znázorňuje video, v ktorom sa učiteľka rozpráva s menšími žiakmi pokojným a príjemným tónom a pýta sa ich, čo pozorné a sympatické videli za poslednú dobu. Žiak na to reaguje, že sa mu páčilo „ako nás pri škole vítali iní študenti a učitelia, to bolo podľa mňa veľmi pekné.“ Učiteľka na to reaguje a snaží sa zapojiť zvyšok žiakov zhodnotením a poukázaním na fakt, že tento čin bol veľmi pozorný a stojaci za zmienku a vyzýva ich, aby si tiež skúsili na niečo spomenúť.
Na to, ako sa snažiť o vytvorenie pozitívneho vzťahu medzi študentom a učiteľom neexistuje univerzálny návod, ale sú tipy a rady, ktoré v tom môžu napomôcť.
V záujme každého učiteľa by mal byť dobrý prospech jeho žiakov a študentov, lebo v konečnom dôsledku to je dobrý obraz samotného učiteľa. Nie je nič lepšie, ako vidieť dobré výsledky svojej práce – v tomto prípade svojich úspešných žiakov.