Aj superhrdinovia či princezné učia deti vytrvalosti

Aj rozprávkoví hrdinovia dokážu deťom pomáhať s budovaním vytrvalosti.
Aj rozprávkoví hrdinovia dokážu deťom pomáhať s budovaním vytrvalosti. / Foto: Bigstock

Vedci tvrdia, že malé deti sa dokážu naučiť vytrvalosti vďaka zaujímavej hre, napríklad na superhrdinu Batmana či princeznú Rapunzel.

 

Húževnatosť a vytrvalosť sú schopnosti, ktoré by sa mali deti naučiť, aby boli študentmi, ktorí dokážu odolať pokušeniu zakázaného, zvládnuť sebadisciplínu a dosiahnuť v škole maximum, a pritom zostať v duševnej i fyzickej pohode. Aby z nich raz vyrástli spoľahliví dospelí, ľudia, o ktorých sa bude môcť oprieť ich priateľ, člen rodiny, zamestnávateľ. Najúspešnejšie ženy sveta sa zhodujú v tom, že práve vytrvalosť je jedna z najdôležitejších vlastností, ktorá nás povedie k úspechu. 

 

Podobné výsledky o pozitívnom prínose vytrvalosti nájdeme aj v množstve vedeckých štúdií, ktoré dokazujú, že vytrvalým ľuďom je lepšie v mnohých sférach života. Napríklad istá štúdia z roku 2003 preukázala, že schopnosť zostať vytrvalým aj v náročnejších podmienkach úzko súvisí s vyššou inteligenciou, lepšími akademickými výsledkami a výkonom v práci. Ak mávneme nad vytrvalosťou rukou, z detí môžu vyrásť ľudia, ktorí sa zľaknú každej novej výzvy a namiesto toho, aby hľadali riešenia problémov, budú pred nimi utekať. V práci ich nepovýšia a v dôsledku toho dajú výpoveď, dôjde k nedorozumeniu s partnerom/kou a výsledkom bude rozchod, nie snaha o komunikáciu.

 

Vedci našli efektívny spôsob na učenie vytrvalosti

Lenže deti nie sú povestné práve tým, že by mali dlhú výdrž. Najmä, pokiaľ ide o nudné a otravné činnosti, ako umývanie zubov, obliekanie sa, učenie, upratovanie. Keď si k tomu ešte pripočítame vplyv vymožeností najnovších technológií, ktoré nám umožňujú vytvárať si svoj vlastný pútavý a lákavý svet, dostávame sa pred náročnú úlohu. Iste, s výdržou je to trochu lepšie v prípade, ak sa deti môžu venovať niečomu, čo ich baví mimo digitálneho sveta, lietanie na bicykli, futbal, maľovanie. Čo sa dá spraviť, aby sme deti motivovali k tomu, aby dokončili niečo, čo je možno náročné alebo nie úplne zábavné a podporili ich výdrž, aby sa nevzdali? Vedecká obec odporúča zaujímavé riešenie – „Batmanov efekt“ je niečo, čo umožní deťom cítiť sa silnejšími, ako si v skutočnosti myslia, že sú. O čo presne ide?

 

Štúdie publikovanej v časopise Child Development sa zúčastnilo 180 malých detí, vo veku od štyroch do šiestich rokov. Vedci ich poprosili, aby sa venovali aktivite na počítači tak dlho a tak tvrdo ako dokážu. Upozornili ich tiež, že aktivita bude nudná.

Činnosť spočívala v približne 10-minútovej aktivite na počítači, kedy mali stláčať tlačidlo „space“, keď uvideli na monitore syr a nestlačiť ho, keď uvideli mačku. Vedci však povedali deťom i to, že si môžu dať prestávku a zahrať sa zábavnú hru na iPade položenom vedľa nich.

 

Výskumníci náhodne rozdelili deti do troch rôznych skupín. Deťom v prvej skupine povedali, aby sa zamerali na svoje myšlienky, pocity a aby sa samy seba pýtali, či skutočne pracujú ťažko. Pri deťoch z dvoch druhých skupín použili taktiku odstúpenia od situácie, teda povedali im, aby sa na celý pokus dívali akoby zvrchu, čo je známy spôsob, ktorý podporuje vytrvalosť. Preto deťom v druhej skupine poradili, aby sa pýtali samých seba tú istú otázku, ale s použitím svojho mena: „Pracuje Miško/Anička skutočne tvrdo?“ Deti v tretej skupine si zase mohli vybrať postavičku, pre ktorú je typické, že pracuje tvrdo a nebojí sa žiadnej náročnej výzvy, napríklad Batmana, Boba Staviteľa, Rapunzel z rozprávky Na vlásku alebo Doru Prieskumníčku a predstavili si, že sú týmto charakterom. Dostali tiež typické rekvizity ako napr. plášť superhrdinu, ktorý im mal pripomínať, že sú touto postavou. Následne sa mali pýtať: „Pracuje Batman skutočne tvrdo?“

 

Počas 10 minút, kedy mali deti vykonávať danú aktivitu, počítač pustil každú minútu vopred nahratý oznam, pre každú skupinu iný, podľa zamerania skupiny. Napríklad: „Pracuje Bob staviteľ skutočne tvrdo?“ Vedci merali húževnatosť detí v súvislosti s časom, ktorý trávili nad nudnou úlohou.

 

Najvytrvalejší sú hrdinovia

Aké boli výsledky? Ktoré dieťa vydržalo najviac? Podľa očakávania, rozdiely boli medzi štvorročnými a šesťročnými. Tí prví dokázali vydržať kratšie, v porovnaní so svojimi staršími kamarátmi.

Lenže, bez ohľadu na vek, ukázalo sa, že jedna skupina detí dokázala vydržať najviac. Boli to práve deti v skupine, ktorá si vybrala tvrdo pracujúcu postavičku ako Batmana či Rapunzel. Na druhom mieste skončili deti, ktoré vnímali seba v tretej osobe. Najhoršie dopadli tie deti, ktoré sa sústreďovali len na seba, vnímali svoje pocity a nálady a riadili sa podľa toho.

 

Vedci tvrdia, že ak sa dokážeme stotožniť s perspektívou iného človeka, dosiahneme najväčší odstup od vlastnej skúsenosti, vďaka čomu dokážeme odolať momentálnemu pokušeniu alebo negatívnym emóciám a zamerať s na konečný cieľ. Tiež sa zhodli v tom, že deti zrejme vydržali dlhšie, pretože dokázali rozpoznať kladné stránky hrdinov, ich schopnosti a silu a pretože predstierať, že sú nimi, že sú hrdinovia, bolo pre ne zábavné.

 

Pozvite hrdinov k sebe domov

Čo to znamená pre rodičov, ktorí chcú, aby ich deti mali potrebnú výdrž? Nuž, odpoveď je jednoduchá. Pomôžte im stotožniť sa pri neobľúbených úlohách čo najviac s obľúbeným pozitívnym hrdinom.

Naučiť deti, aby dokázali odstúpiť od momentálnej situácie sa dá napríklad tak, že sa ich spýtate, ktorý hrdina podľa nich niečo ťažké dokázal, najmä vtedy, keď okolnosti hrali proti nemu. Podporujte deti v tom, aby si predstavovali, že sú práve takýmito psotavami, keď musia upratovať. Ak sa pritom navyše oblečú ako Superman, ľahšie sa stotožnia so svojim obľúbeným hrdinom a rýchlejšie sa popasujú s premiestnením hračiek do poličiek. Alebo ich podporte pri robení domácich úloh tým, že sa budete pýtať: „Ako ti to ide, Rapunzel?“ 

Zdieľať na facebooku