Mnohí z nás sa síce stránia vytvárania priateľstiev v práci, ale ak nadviažeme s kolegami užšie vzťahy, budeme sa cítiť šťastnejší a stávame sa aj produktívnejší.
Čo si poviete s kolegami, keď sa po víkende stretnete pri kávovare? Možno sa spýtate, aký mali víkend, ale nepočkáte na odpoveď, prípadne len prikývnete hlavou bez toho, aby vás to skutočne zaujímalo. Ak však chcete mať s nimi dobrý vzťah, mali by ste sa dostať ďalej ako po krátku výmenu niekoľkých viet.
Priateľstvá v práci sú pre nás prínosné
Vedci totiž zistili, že ak máte v práci niekoho, koho považujete skutočne za priateľa, budete šťastnejší, zdravší a dokonca budete prácu robiť s väčším nasadením. Takíto zamestnanci majú okrem toho aj vyššiu produktivitu, výdrž a sú v práci vo všeobecnosti spokojnejší v porovnaní s kolegami, ktorí priateľov medzi zamestnancami nemajú.
Napriek tomu, že sa mnohí zamestnávatelia snažia podporovať vzťahy na pracovisku, umožňujú pracovníkom spoločné obedy, team buildingové aktivity alebo organizujú športové súťaže medzi oddeleniami, faktom je, že len máloktorí kolegovia sú priateľmi. Podľa štatistík je len 12 % ľudí, ktorí majú na pracovisku „dôvernú dušu“.
Vedci tvrdia, že po jedle a bývaní je práve pocit spolunáležitosti k iným základnou ľudskou potrebou. Keď si vezmeme do úvahy fakt, že osem, deväť hodín denne trávime v práci, mimo nej máme skutočne už len obmedzené možnosti napĺňať naše sociálne potreby. Keď nie sme v robote, riešime väčšinou rodinné záležitosti alebo ďalšie povinnosti, prípadne sa snažíme trochu si odpočinúť. Preto je práca, v ktorej trávime taký veľký kus nášho času ideálnym miestom na to, aby sme nadviazali pozitívne vzťahy. Nie len z dôvodu, aby sme sa dobre cítili, ale aj pre naše zdravie a produktivitu.
Vytvárať z kolegov priateľov je náročné
Každá minca má dve strany. Blízky vzťah s kolegami má aj trpkejšiu príchuť. Tí, ktorí majú kolegov za priateľov síce podávajú lepší výkon, ale zároveň bývajú emocionálne vyčerpaní a udržať priateľstvo je pre nich náročnejšie. Zaujímavé je, že ak dôjde ku konfliktu, čo sa stane v konečnom dôsledku vždy, spor medzi kolegami kamarátmi pôsobí negatívne, no v tíme, kde nie sú blízke vzťahy, naopak, pozitívne.
Možno naozaj nie je možné vytvárať priateľské vzťahy na pracovisku bez vedľajších účinkov. Keď sú vzťahy v práci dôverné a zotrie sa hranica medzi prácou a priateľstvom, môže sa celá situácia poriadne zamotať. Zodpovednosť v práci má však vyššiu prioritu, než socializácia. Manažéri musia pokračovať v zadávaní úloh a hierarchia musí zostať zachovaná a rešpektovaná. Hodnotenie pracovného výkonu by malo byť autentické a úprimné. Súťaživosť je často pevne ukotvená v pracovných kolektívoch. Kto na konci dňa dostane odmenu alebo povýšenie? Kamarát alebo vzdialenejší kolega? A ako zareaguje, ak voľba nepadne na toho prvého? Čo ak sa novým manažérom stane bývalý kolega na rovnakej úrovni? Pridajme k tomu ešte strach z toho, že odhalíme svoju slabú stránku, resp. odhalíme až príliš veľa, v dôsledku čoho zapôsobíme ako slabší, prípadne menej kompetentní jedinci.
Ak sa budeme snažiť pôsobiť a správať sa profesionálne, nebudeme príliš otvorení tomu, aby sme boli až veľmi neformálni, prípadne s každým priateľskí. Očakávame, že profesionálny odstup nám umožní udržať si rešpekt.
Kľúčom je nájsť vyváženosť
Keď to všetko spočítame, idea budovať priateľské vzťahy na pracovisku sa stáva náročnou a možno aj odstrašujúcou výzvou. Možno práve preto sa mnohí z nás uzavrú pred možnosťou nájsť si v práci priateľov, bez ohľadu na to, koľko benefitov by nám to mohlo priniesť. Skôr sa snažíme hľadať prínos z formálnejšieho vzťahu s kolegami. Aj to je v poriadku. Mnohé výhody, ktoré pochádzajú z toho, že máme v práci priateľov, totiž pravdepodobne vychádzajú z našich hodnôt, ako je zraniteľnosť, autentickosť a súcit. Práve tieto hodnoty nastavujú klímu v práci na priateľskú, hoci skutočné priateľstvá nevytvárame. Vedci tvrdia, že skutočné šťastie a zdravie vyplývajúce zo sociálneho spojenia nezávisí na počte priateľov v našom okolí, ale skôr na tom, ako blízko k nim máme. Napokon, aj v dave ľudí sa môžeme cítiť osamelo. Na čom teda záleží najviac, je podporovať v sebe pocit spolupatričnosti a priateľskosti.
V poslednej dobe nastupujeme na cestu smerom k osamelosti. Aj keď sa kontaktujeme s priateľmi cez sociálne siete, tento pocit spojenia nemusí naplniť to, čo očakávame od sociálnych vzťahov. Preto sa možno cítime opustene, hoci na stránke svieti číslo 500 priateľov. Možno vzťahy na pracovisku nebudú to pravé orechové, ale sú dobrým základom pre firemnú kultúru. Práve pozitívna pracovná atmosféra nám pomôže cítiť ľudskosť, ktorá sa akoby vytrácala z každodenného života.
Niektorí ľudia sa budú vždy z mnohých dôvodov zdráhať nadväzovať v práci priateľstvá, no fakt zostáva, že sociálne spojenie je základnou ľudskou potrebou. Navyše, všetky priateľstvá prechádzajú aj ťažšími momentmi. Tie pracovné majú len iný uhol.
Ako môžu manažéri podporovať priateľstvá na pracovisku?
- Začnite od seba. Ak chcete vytvárať priateľstvá v kancelárii, začnite od seba. Môžete stanoviť voľnejšiu disciplínu, napríklad v piatok alebo určiť špeciálne priestory pre zamestnancov, kde sa môžu stretávať a baviť sa o veciach nesúvisiacich s výkonom ich práce. Na tímových poradách sa zaujímajte o to, ako sa zamestnanci cítia a na to, aby ste posilňovali tímového ducha, nie na to, aby ste v nich podnecovali negatívnu súťaživosť.
- Pridajte do kancelárie zábavnú aktivitu. Nemusí to byť stolný futbal alebo biliardový stôl, ale čokoľvek, čo pomôže podporiť priateľskú náladu a pomôže kolegom uvoľniť sa a zároveň byť súčasťou nejakého tímu.
- Navrhnite spoločné prestávky. Tím, že tímy ich budú tráviť spoločne, zvyknú si cítiť sa spolu uvoľnene. Môžete ísť spolu po práci na večeru alebo do telocvične.
- Oslavujte osobné záležitosti, napríklad prineste tortu k narodeninám, pripravte kolegyni „baby shower“, prípadne oslavu svadby. Podnieti to debatu medzi kolegami, ktorá sa nebude týkať projektu s termínom dokončenia vo štvrtok.
- Odíďte z kancelárie, pretože to pomôže zmyť nános profesionálneho správania. Pripravte deň pre zamestnancov a ich rodiny, grilovačku alebo návštevu kultúrneho podujatia. Dobrý nápad je aj adrenalínová zábava.
- Doprajte zamestnancom čas, priestor a možnosti na to, aby sa spoznali aj mimo budovy, v ktorej pracujú a v inej, než kolegiálnej roli.