Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako podporiť pozornosť u detí

Martina Matejová
Autor článku
Foto: Pexels
Pozornosť detí zlepšuje aj záujem rodičov. / Foto: Pexels

Neodškriepiteľne žijeme v dobe, ktorá svojimi technologickými vymoženosťami zásadne ovplyvňuje náš život. Hoci ich prínos je zrejmý, u detí môžu spôsobovať negatívny dopad v podobe neschopnosti udržať pozornosť. Vedci preto prinášajú rodičom niekoľko rád, ako podporiť rozvoj pozornosti u svojich potomkov.


Mnoho rodičov sa sťažuje na to, že ich deti nepočúvajú pozorne, neobsedia pri stole, nedokážu sa sústrediť. Nič ich nedokáže zaujať na dlhšiu chvíľu, po čase zívajú nudou a stále hľadajú niečo nové, čo by ich zabavilo. Iste, úplne inak to funguje, ak je po ruke okamžitá prvá pomoc, v podobe moderných technológií. Buďme však k sebe úprimní, aj my dospelí máme niekedy problém odpútať sa od lákadiel virtuálneho sveta a venovať pozornosť tomu skutočnému navôkol nás. Aké náročné to musí byť pre deti?

 

Rodič hrá kľúčovú úlohu

Podobne ako pri iných výchovných metódach, aj tu platí známe - začnite od seba. Je toľko vecí, ktoré útočia na našu pozornosť, že je niekedy náročné sústrediť sa na jeden moment. Ak však chceme naučiť deti, aby nás pozorne počúvali, tiež by sme im mali venovať sústredenú pozornosť. Keď od nich niečo dôležité potrebujeme, mali by sme to povedať v ich blízkosti, nie kričať na nich z druhej izby. Byť s nimi, zohnúť sa na ich úroveň, nadviazať očný kontakt a povedať: „Potrebujem, aby si teraz urobil/a toto a toto.“

 

V snahe podporiť zlepšovanie pozornosti detí však nemusí stačiť len venovanie sa im keď od nich niečo chceme. Od malička by sme sa mali byť aktívne prítomní v ich živote a s hračkami ich zoznamovať cieleným a premysleným spôsobom. Návod ponúka americká štúdia z Indiana University v Bloomingtone, ktorá predstavila veľmi zaujímavý a jednoduchý spôsob, ako pomôcť deťom zlepšiť ich pozornosť. Vedci zistili, že keď sa rodičia dívajú na nejakú hračku v čase, kedy sa venujú svojmu dieťaťu, ono sa dokáže s danou hračkou zabávať dlhšiu dobu a to aj v prípade, že dospelí potom presunú pozornosť inam. Zdá sa, že sociálna interakcia medzi rodičom a dieťaťom výrazne ovplyvňuje rozvoj pozornosti. Vedci tak vyvrátili dovtedy platné presvedčenie, že pozornosť je výlučne vecou mozgu dieťaťa a nijak nesúvisí s jeho okolím.

Do štúdie sa zapojilo 36 rodičov so svojimi ročnými deťmi. V situácii, keď sa rodičia a deti zaoberali nejakou hračkou približne 4 sekundy, pozornosť dieťaťa zotrvávala na hračke ďalšie 2 sekundy, hoci sa rodič už pozrel inam.

 

Pozornosť získaná každodennými sociálnymi interakciami medzi rodičom a dieťaťom v ranom veku pomáha posilniť práve tie spojenia v mozgu dieťaťa, ktoré sa podieľajú na udržiavaní pozornosti a sústredenia. Autori štúdie si od týchto výsledkov sľubujú zlepšenie práce s deťmi trpiacimi poruchami v autistickom spektre.

 

Vo svojich záveroch zhrnuli odporúčania rodičom, aby sa zapájali aktívne, neobmedzovali sa len na to, že sú prítomní s dieťaťom v jednej miestnosti, ale v hlavách majú množstvo iných myšlienok, ktoré riešia. Tiež je dôležité nechať réžiu hry v rukách dieťaťa a nech ono samo určí, čo ho zaujíma a s čím sa chce hrať. Potom môže rodič skúsiť predĺžiť čas pozornosti tým, že hračku pomenuje a podporí pokračovanie hry. Zaujímavé je, že v prípade, že sa rodič snaží priviesť pozornosť dieťaťa k nejakému objektu, nedosiahne podobné výsledky ohľadne pozornosti.

 

Zdravý životný štýl nie je klišé

Čas, ktorý dieťa bude venovať nášmu zadaniu je priamo úmerný tomu, ako veľmi ho bude daná činnosť baviť. Preto sa deti budú hrať s kockami pol hodinu, ale nedokážu sedieť pri písaní domácich úloh. Pomôže nám trochu kreativity. Napríklad ak chceme, aby si precvičovali písanie, môžeme im dať kriedu do ruky a nech to skúsia na tabuľu alebo na chodník. Prípadne môžu písmená vytvárať pomocou kamienkov, plastelíny alebo piesku. Matematiku sa môžu učiť počítaním ovocia, kociek, hračiek. Tým, že im spravíme hravú aktivitu, budú mať zábavu a pozornosť udržia dlhšie. Samozrejme, mali by sme myslieť aj na prestávky a oddych.

 

Jedným zo zásadných faktorov, ktoré ovplyvňujú pozornosť, je hlad. Keď sú deti (ale aj dospelí) hladní, ťažko sa sústreďujú. Preto je pre deti kvalitná strava veľmi dôležitá. Začať môžeme jednoduchými výživnými raňajkami, bohatými na proteín, zdravé sacharidy a tuky, napríklad vajíčka, celozrnné pečivo, kaše. Zlé a nevhodné stravovanie, príliš veľa mastného a tzv. “junk food” môže viesť k nižším a neefektívnym sieťovým spojeniam medzi mozgovými bunkami, ktoré vedú k priemernému IQ a sklamaniu z akademického neúspechu.

 

So zdravou výživou súvisí aj pohyb. Nezriedka sa práve fyzické aktivity a ich vplyv na vývoj detí podceňuje. Napríklad Americká pediatrická akadémia odporúča deťom najmenej hodinu strednej až vyššej fyzickej aktivity denne, čo pozitívne ovplyvňuje vývoj ich mozgu. Navyše hravé aktivity podľa odborníkov zlepšujú kognitívne a sociálne funkcie, pamäť a pozornosť.

 

Ďalším dôležitým faktorom je kvalitný spánok. Ten podporuje schopnosť udržať pozornosť nielen deťom, ale aj dospelým. Výdatný nočný spánok zabezpečuje správny vývoj mozgu i tela a prispieva k celkovej pohode organizmu. Navyše pomáha deťom udržať optimálny výkon mentálnych funkcií, vďaka čomu dokážu prijímať a spracovávať podnety z okolia, efektívnejšie sa učiť a informácie si zapamätať. Keďže, počas spánku má mozog detí príležitosť obnovy, triedenia, vyhodnocovania a uchovávania prežitkov z dňa, aj takto prispieva k zlepšovaniu pamäte.

 

Čo nerobiť

Rizikovým faktorom je stres. Príliš veľa stresu tiež prináša riziko znižovania schopnosti udržať pozornosť a dokonca vedie k strate orientácie a ohrozuje vývoj mozgu. Navyše strach a úzkosť negatívne ovplyvňujú sústredenosť a schopnosť prijímať rozhodnutia.

Všetko zdravé stravovanie, cvičenie, relaxácia a spanie znamená len málo, ak dieťa stále rozptyľujú elektronické zariadenia. Vedci preukázali, že napríklad sledovanie akčných rozprávok u štvorročných detí výrazne skracuje ich schopnosť sústredenia sa. Používanie televízorov, počítačov, chytrých telefónov a videohier nielenže poškodzuje koncentráciu dieťaťa, ale učí ich, že je bežné očakávať okamžité výsledky. Takto to však nefunguje. V reálnom živote sa všetci musíme vyrovnať s rutinnými úlohami, ktoré si vyžadujú trpezlivosť a pozornosť.

 

Výskumy tiež dokazujú, že obrazovky televízorov, počítačov, telefónov a tabletov vyše dvoch hodín denne, vážne zasahujú do vývoja detí. Každá ďalšia hodina navyše znižuje dĺžku pozornosti približne o 20 percent. Preto je pre rodičov dôležité, aby kontrolovali čas, ktorý deti takto trávia. K vedcom sa pridáva aj pedagogická obec. Učitelia tvrdia, že kvôli novým technológiám nám vyrastá generácia, ktorá nedokáže udržať pozornosť a je problém ju zaujať. V štúdii, ktorej sa zúčastnilo 2 500 pedagógov, vyše polovica z nich vyjadrila názor, že digitálne technológie odpútavajú pozornosť študentov a v štúdiu im veľmi nepomáhajú.

 

Ak teda chcete svojim deťom pomôcť sústrediť sa, obmedzte ich čas pred obrazovkami a namiesto toho si užívajte spoločné rodinné chvíľky. Nájdite príležitosť, ako budovať vzájomné vzťahy. Môžete hrať spoločenské hry, hry na cvičenie pamäti alebo čítanie.

Pomôcť dieťaťu so schopnosťou sústrediť sa, vyžaduje pozitívny prístup, povzbudzovanie a trpezlivosť. Ak si však všimnete, že je pre dieťa stále ťažšie sústrediť sa aj na tie najjednoduchšie úlohy, je na mieste obrátiť sa na odborníkov.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Pozornosť a sústredenie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.