Články: Pre študentov
O projekte

 

Personalisti radia mamám: Hľadanie práce po materskej berte ako výzvu, nie problém

Martina Matejová
Autor článku
Foto: Shutterstock
Personalisti radia: Hľadanie práce po materskej berte ako výzvu, nie problém / Foto: Shutterstock

Každá žena by mala byť šťastná a spokojná vo svojej situácii. Či si zvolila zostať doma s drobcami, alebo sa krátko po pôrode rozhodla vrátiť do práce. Tak, ako je ťažké opustiť krátko po narodení bábätko, náročné je aj začleniť sa po pár rokoch znovu do pracovného procesu. Personalisti sa zhodujú v tom, že situácia tých žien, ktoré sa venovali niekoľko rokov len deťom a teraz chcú začať robiť, bude náročná, no treba sa na ňu pozerať ako na výzvu, nie problém.


Ivana Molnárová, výkonná riaditeľka spoločnosti Profesia tvrdí, že v porovnaní s minulosťou sa dnes ženy častejšie vracajú do práce skôr. „Dôvodom je životný štýl, kedy sú mladí ľudia limitovaní splátkami a hypotékami. Návrat do práce je často potrebou ďalšieho príjmu do rodinného rozpočtu.“ Naopak, tie ženy, ktoré si aj vďaka podpore okolia, môžu dovoliť zostať na rodičovskej dovolenke celú dobu, ktorú umožňuje zákon, čelia úplne inej situácii. Branislav Holík, marketing&hiring manager Mcroygroup, ju prirovnáva k nástupu do nového zamestnania. Počas rokov strávených na rodičovskej dovolenke žena nielenže vypadne z pracovného tempa, no vo firme sa za ten čas zmenia procesy, kolegovia, manažment. Zároveň musí riešiť zosúladenie pracovného a rodinného života, čo pre ňu môže byť úplne nová situácia, ak napríklad išlo o jej prvé dieťa.“ V tomto prípade je dôležité pracovať najmä na svojom postoji. Ivana Brutenič, kariérna koučka a majiteľka personálno-konzultačnej spoločnosti Exact recruitment, konštatuje, že sebavedomie ženy po materskej dovolenke je najnižšie ako môže byť za celý život. Ženy majú pocit, že nič nedokážu, neveria si, hanbia sa a majú strach. Mali by však stavať na svojich silných stránkach. Katarína Tešla, PR manažérka spoločnosti Profesia, tvrdí, že veľkou výhodou žien, ktoré sa vrátia po materskej dovolenke naspäť do pracovného kolobehu je, že sú v práci veľmi efektívne, majú dobrý time manažment a vedia si dobre zadeliť čas aj jednotlivé pracovné úlohy. Sebavedomiu žien na rodičovskej dovolenke, podľa Zuzany Rumiz, riaditeľky Manpower Slovenská republika, pomôže, ak nestratia kontakt so svojou profesiou a vývojovými trendmi v rámci nej.

 

Návrat do pôvodného zamestnania je najjednoduchší

Hoci sa podľa údajov profesia.sk do pôvodného zamestnania vráti len polovica žien, je to najpohodlnejšie riešenie pre obe strany. Odborníci odporúčajú, aby si žena ešte pred odchodom na materskú dovolenku so zamestnávateľom aspoň približne dohodla, kedy a za akých podmienok bude chcieť nastúpiť. Obe strany tak už dopredu budú vedieť, na čom sú. B. Holík radí neprerušiť počas rodičovskej dovolenky kontakt s firmou a raz za čas sa v nej ukázať, napríklad navštíviť firemný vianočný večierok alebo ísť s kolegami na kávu. „Vďaka tomu bude mať žena prehľad o tom, čo je vo firme nové a čo sa v nej deje. Po návrate si tak bude zvykať na prácu a kolegov oveľa rýchlejšie, ale aj oni na ňu,“ dodáva Holík. Podľa neho časť žien v práci požiada o preradenie na inú pozíciu, pretože už nechcú alebo nemôžu pracovať večer, cez víkendy, či na zmeny.

Personalisti tvrdia, že je ilúziou myslieť si, že rodina nebude do pracovných povinností vôbec zasahovať. Odporúčajú preto zariadiť, aby si súkromný a pracovný život čo najmenej navzájom prekážali. „Ak žena vie, že bude musieť chodiť po dieťa poobede do škôlky alebo do školy, tak nebude mať v tomto čase neodkladné pracovné povinnosti, ktoré by s tým kolidovali. Preto je lepšie niekedy požiadať zamestnávateľa o úpravu pracovného režimu a náplne práce, než sa snažiť stíhať veľa vecí naraz,“ vysvetľuje Holík. Na druhej strane radí aktívne sa zapájať do života firmy, nebáť sa výziev, prichádzať iniciatívne s pracovnými návrhmi. „Skrátka, žena by nemala pôsobiť spôsobom: prácu si nejako odtrpím, ale už sa teším, kedy budem môcť vypadnúť domov.“

 

Foto: Shutterstock

Ako začať odznova

Ak sa vám nepodarilo dohodnúť sa so zamestnávateľom na obojstranne výhodných podmienkach, máte dve možnosti. Buď si nájdete nové zamestnanie alebo začnete podnikať. Z. Rumiz konštatuje, že zaujať zamestnávateľa nie je vôbec ľahká úloha, pretože u niektorých stále pretrváva klišé, že žena na rodičovskej dovolenke stratí pracovné návyky, sebadôveru, znalosti a zručnosti. Bohužiaľ, aj samotné ženy si niekedy dokážu podpíliť pod sebou konár svojím prístupom. K. Tešla hovorí, že ženy, ktoré si hľadajú prácu po materskej dovolenke sa napríklad v platovej oblasti bežne podceňujú oproti iným uchádzačom. „Platové očakávania, ktoré uvádzajú vo svojich životopisoch sú v niektorých prípadoch nižšie, ako u žien z mladšej vekovej kategórie“.

Hoci podľa I. Brutenič sa až 70% pracovných ponúk nikdy nedostane na pracovné portály, pretože nábor prebieha viacerými možnými kanálmi, výborne pripravený životopis stále patrí medzi výrazný spôsob, ako potenciálneho zamestnávateľa zaujať. „Pravdou je, že na CV má personalista len niekoľko sekúnd,“ priznáva kariérna poradkyňa. „Venujte mu patričnú pozornosť, napíšte radšej desať kvalitných CV ušitých na mieru požiadavkám budúceho zamestnávateľa, akoby ste mali poslať dvesto všeobecných, ktoré sa neprekrývajú s očakávaniami potenciálneho šéfa. Sústreďte sa na fakty o vzdelaní, pracovných skúsenostiach, profesionálnych a jazykových znalostiach, atď. Personalisti sa zhodujú v tom, že uviesť do životopisu obdobie na rodičovskej dovolenke môžete ako odsek k zamestnaniu, počas ktorého nastal. Budúci zamestnávateľ tak nebude mať pocit, že ho zavádzate. Otázky smerujúce k počtu detí a ich veku by ste na pohovore nemali dostať, ak sa tak náhodou stane, pokojne skonštatujte, že rodina vaše pracovné povinnosti neovplyvní. I. Brutenič radí, byť primerane kreatívnou aj vo forme životopisu, najmä v povolaniach, kde je tvorivé myslenie prínosom: „Buďte kreatívne, spravte niečo, vďaka čomu si vás zapamätajú. Ak danú pozíciu naozaj chcete, musí to byť na vás vidieť. Keď si zamestnávateľ vyberá medzi človekom, ktorý vie a ktorý chce, vyberie si toho, ktorý chce.“ Zároveň odporúča vypracovať si profil na sociálnych sieťach. „Napríklad LinkedIn mal pred troma rokmi 100 tisíc používateľov, dnes ich je už 300 tisíc. Berte to ako svoju osobnú web stránku, nie ako kópiu svojho CV. Predstavte si, čo by ste tam o sebe chceli vidieť vy. Spomeňte úspechy, víziu, zaujímavé hobby“.

 

Sama sebe paňou

Ďalším riešením nezamestnanosti je možnosť začať podnikať. V tomto prípade by ste však mali mať isté personálne danosti, odvahu, schopnosť rýchlo a správne sa rozhodovať, čeliť každodennému riziku, isté finančné zabezpečenie alebo rezervu, znalosť prostredia, v ktorom sa chcete pohybovať. Navyše podnikanie je časovo náročnejšie než klasické zamestnanie, vyžaduje značnú námahu a vysoké pracovné nasadenie, takže ak potrebujete zladiť kariéru a rodinu, nemusí vyhovovať vašim potrebám. Z. Rumiz odporúča zodpovedať si otázku, či vás podnikanie uživí. Spočítať všetky nevyhnutné výdavky a zamyslieť sa nad tým, či danú sumu máte reálne šancu zarobiť, a ak áno, v akom čase. „Počítajte s tým, že rozbeh podnikania určitý čas trvá a preto začínajúcemu podnikateľovi hrozí, že bude musieť istý čas žiť z úspor.“ Určitý prehľad o potenciálnych zárobkoch sa dá, podľa nej, získať aj vďaka internetu. Takto zistíte, koľko podobných spoločností už na trhu existuje, čo ponúkajú, za aké ceny. Ich hospodárske výsledky nájdete na portáloch ako napríklad finstat.sk, či celé účtovné závierky daných firiem v štátnom registri, na www.registeruz.sk. Takto získate predstavu o možných výnosoch a nákladoch.

 

Čo chcú ženy na materskej alebo po materskej dovolenke robiť?

15 pozícií, ktoré sú najčastejšie uvádzané v životopisoch žien, ktoré si hľadajú prácu a zároveň buď momentálne sú na materskej dovolenke alebo si hľadajú prácu po materskej dovolenke.

 

Administratívny pracovník, referent

Asistent

Predavač

Sekretárka

Telefonický operátor

Recepčná

Pokladník

Klientsky pracovník

Chyžná

Upratovačka

Fakturant

Office manager

Obchodný zástupca

Vedúci predajne/prevádzky

Dokladač tovaru/merchandiser

Zdroj: www.profesia.sk
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.