http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Popôrodná depresia nie je vôbec ojedinelá

Martina Matejová
Autor článku
Ilustračná foto: Bigstock
  Ilustračná foto: Bigstock

Máte krásne zdravé bábätko, no pocit nevýslovného šťastia vás akosi obišiel?

Pojem popôrodné blues nie je neznámy u väčšiny čerstvých mám. Mnohé dokonca trpia závažnejšou formou, popôrodnou depresiou. Napriek tomu je táto téma stále v našej spoločnosti tabuizovaná a máloktorá žena dokáže o nej otvorene hovoriť. V poslednej dobe sa častejšie k negatívnym pocitom po príchode nového člena rodiny priznávajú aj svetové celebrity.

Podľa prieskumov zažívajú popôrodné blues takmer dve rodičky z troch[1]. Popôrodnou depresiou trpí až 10 – 20% rodičiek v priebehu prvého roka po pôrode[2]. Napriek tomu si mnohé mladé mamičky myslia, že s nimi niečo nie je v poriadku, keď sa akosi nedokážu spontánne a úprimne tešiť z malého ružového anjelika. Aby sa necítili, že sú v tom samé, prichádzajú s otvorenými spoveďami populárne hollywoodske herečky. Napriek tomu, že im svet leží pri nohách, zažívajú rovnako pochmúrne nálady ako mnohé mamy na celom svete.

 

Drew Barrymore minulý mesiac priznala negatívne pocity po pôrode svojej druhej dcérky Frankie. „Necítila som nič podobné po prvom pôrode, takže som tomu vôbec nerozumela. Vtedy to bolo skôr – cítim sa super! No druhýkrát som vedela, že aha, o tomto teda ľudia rozprávajú. Celkom to chápem. Pri druhom dieťati je to úplne iný náboj. Cítila som sa fakt mizerne.“

 

Aj snúbenica známeho boxera Vladimíra Klička, Hayden Pantiere priznáva: „Je tam dosť nepochopenia, mnoho ľudí si myslí, že to nie je skutočné, že to nie je pravda, že sa to odohráva len v ich hlave, povedia si, ach, to sú len hormóny. Nevenujú tomu pozornosť. Je to niečo, čo nedokážete kontrolovať. Veľmi to bolí a bojíte sa toho, ženy potrebujú obrovskú podporu.“

 

Gwyneth Patrow tiež začala po pôrode druhého dieťaťa pochybovať sama o sebe: „Cítila som sa ako zombie. Nevedela som sa zorientovať vo svojom srdci, vo svojich pocitoch. Bolo to hrozné. Úplne naopak v porovnaní s tým, keď sa narodila Apple. S ňou som sa cítila výborne. Nechápala som, že tento krát to nie je to isté. Myslela som si, že to znamená, že som hrozná matka a hrozný človek“.

 

„V jednom momente obrovský príval šťastia a vzápätí únava, plakala som úplne bezdôvodne a potom sa to akosi stratilo,“ zdôverila sa Celine Dion po narodení svojich dvojičiek. „Prvé dni som po príchode domov nebola sama sebou, nič som nejedla, čo ma znervózňovalo. Mama mi povedala, že si všimla chvíle, keď som bola akoby bez života, no uistila ma, že je to normálne. Práve kvôli takýmto okamihom potrebujú matky emocionálnu podporu po pôrode.“

 

Aj Courteney Cox má s depresiou svoje skúsenosti. „Zažívala som veľmi ťažké obdobie, nie ihneď po pôrode, ale keď mala (Coco) šesť mesiacov. Nemohla som spať. Srdce mi búšilo. Bola som depresívna. Išla som k doktorovi a zistila som, že moje hormóny sa zdiveli.“

 

Brooke Shields dokonca opísala popôrodnú depresiu, ktorou trpela v knihe Down Came the Rain: My Journey With Postpartum Depression. „Rowan plakala a plakala a ja som sa obávala toho momentu, keď mi ju Chris prinesie. Nebolo to o tom, že by som ju nemala rada, nebola som si však istá, či chcem, aby s nami žila. Zakaždým, keď som bola s bábätkom, hocijakým bábätkom, chcela som ho vziať do náručia. Necítila som, že sa chcem zblížiť s Rowan.“ Jej vnútorný svet sa obrátil naruby. „Myslela som, že by som sa mohla pokúsiť ujsť alebo že sa mi nepodarí odolať pokušeniu prehltnúť fľašku liekov. Dokonca by som prijala, keby ma uniesli. Bol to divný, neracionálny strach, no mne sa zdal skutočný.“

 

Kedy zbystriť pozornosť?

Baby blues je normálnou súčasťou materstva, predpokladá sa, že jeho spúšťačom sú hormonálne zmeny po pôrode. Jeho príznaky, ako náladovosť, smútok, nervozita, problémy so sústredením sa, chuťou do jedla, či spánkom, sa objavujú v priebehu niekoľkých dní po pôrode a trvajú pár týždňov. Nemusíte sa obávať, vymiznú spontánne tak, ako sa objavili, keď sa hladina hormónov vyrovná. Stačí, ak vás podporí okolie a partner a doprajú vám dostatok času na oddych.

Na druhej strane, popôrodná depresia je závažné ochorenie, ktoré by ste nemali ignorovať. Jej prejavy sú podobné ako pri baby blues, no majú ťažší priebeh a trvajú dlhšie. Môžete pociťovať až sebevražedné sklony alebo neschopnosť postarať sa o bábätko. Jej príznaky sa môžu začať krátko po pôrode a postupne sa rozvinúť v priebehu niekoľkých mesiacov, no môžu prísť aj nárazovo a nečakane, dokonca niekoľko mesiacov po pôrode.

 

Príznaky popôrodnej depresie

  • Nezáujem o bábätko
  • Negatívne pocity týkajúce sa dieťatka
  • Reálna obava, že môžete maličkému ublížiť
  • Nezáujem o seba
  • Nedostatok energie, motivácie
  • Pocit viny a bezcennosti
  • Neschopnosť zaspať a nedostatok spánku, resp. spavosť a príliš veľa spánku
  • Zmeny v chuti do jedla (príliš veľa jedla alebo príliš málo)
  • Časté myšlienky o smrti

 

Ako si pomôcť sama?

  • Spite. Znie to ľahšie ako sa to v skutočnosti dá, no nedostatok spánku zhoršuje depresiu. Spite s bábätkom, požiadajte partnera či rodinných príslušníkov, aby vám postrážili dieťa, kým si zdriemnete.
  • Vyčleňte si niekoľko chvíľ počas dňa, keď budete sama so sebou. Zapáľte si sviečku, ponorte sa do vane s bublinkami, dajte si horúcu čokoládu. Príjemný pocit pauzy vás odvedie na pár minút od stresujúcich povinností.
  • Venujte pozornosť jedlu. Keď trpíte depresiou, často sa jedlu vyhýbate. Lenže práve jedlo dokáže ovplyvniť vašu náladu a tiež kvalitu materského mlieka.
  • Užite si slnko. Poprechádzajte sa s bábätkom vonku, slnečné lúče vás povzbudia a denne stačí štvrť hodinka na to, aby ste sa cítili lepšie.

 

Tatkovia, na slovíčko

Aj vy, oteckovia, môžete pomôcť mladej mamičke, aby sa cítila lepšie.

  • Nabádajte ju, nech hovorí o svojich pocitoch a pozorne ju počúvajte. Nesúďte však, ani neponúkajte instantné riešenia.
  • Pomôžte v domácnosti. Nečakajte, kým vás požiada o pomoc, iniciatívne ponúknite, že upracete, povysávate, umyjete riady, dlážku, okná.
  • Podporte ju, aby trávila čas sama. Oddych je kľúčový, vezmite si bábätko na chvíľku k sebe.
  • Trpezlivo počkajte, kým bude mať chuť na sex, môže to istý čas trvať.
  • Poprechádzajte sa spolu, môžete vziať so sebou kočík, prípadne zveriť dieťa starým rodičom a užiť si chvíľu samoty. Je to príjemný priestor na rozhovor.


[1] Zdroj: Earls MF. Clinical Report – Incorporating Recognition and Management of Perinatal and Postpartum Depression Into Pediatric Practice. Pediatrics 2012; 126(5): 1032–1039.
Sit DK, Wisner KL. The Identifi cation of Postpartum Depression. Clin Obstet Gynecol 2009; 52(3): 456–468.
[2] Zdroj: Gaynes BN, Meltzer-Brody S, Lohr KN, et al. Perinatal depression: prevalence, screening accuracy, and screening outcomes. Evidence Report/Technology Assessment (Summary) 2005; 119: 1–8.
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Pôrod, Depresie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.