Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako sa s deťmi zabaviť počas dňa?

Martina Matejová
Autor článku
Ilustračné foto: Bigstock
  Ilustračné foto: Bigstock

Novorodenec prespí 16 – 20 hodín denne, ročné dieťa 12 – 16 hodín. To znamená, že cez deň máme k dispozícii množstvo času, ktorý by sme mohli vyplniť zábavou pre deti, ale zároveň tak, aby sme ako rodičia dokázali s nimi udržať krok až do večera. Ideálne je, ak vďaka detským aktivitám nenásilnou formou podporíme vývoj mozgu a rozvoj ich osobností. Odmenou nám bude schopnosť ľahšie sa učiť, keď už budú školáci.

Inšpirácií, ako stráviť s deťmi príjemné chvíle, je množstvo, záleží na každom dieťatku, aká aktivita ho osloví. Základom hry rodičov a detí je, byť prítomný na sto percent. Nemá význam tváriť sa, že nás zaujíma stavanie veže z kociek, keď nám v mysli prebieha scenár nedokončenej práce z dnešného rána. Dieťa tuší, že záujem len predstierame, čím ho môžeme doviesť k frustrácii a následným dramatickým scénam.

 

Úplne malinkým bábätkám stačí mamina náruč na to, aby sme podporili vývoj ich zmyslového vnímania. Už len tým, že sa mamy dotýkajú, ovoniavajú ju, počujú jej hlas, prenášajú sa do ich mozgu vzruchy stimulujúce nervový systém. Páči sa im nosenie na rukách, spievanie, tanec. Vďačným nápadom je aj prezeranie reklamných letákov, najmä takých, kde je zobrazené jedlo. Prípadne im môžeme dopriať prvú knižku s jednoduchými obrázkami. Niektoré majú dokonca stránky, ktoré dotykom šuštia. S bábätkami môžeme aj cvičiť jednoduché cviky, napríklad jemné pritláčanie nožičiek k brušku, či upažovanie ručičkami, sprevádzané krátkymi rytmickými básničkami.

 

Zaujímavou aktivitou pre sediace bábätká je tzv. košík pokladov. Podľa Tima Seldina v knihe How to raise an amazing child, patrí originálna myšlienka Marii Montessori, ktorá definovala celý špecifický prístup k deťom a ich výchove. Spočíva v tom, že deťom dáme k dispozícii košík alebo väčšiu škatuľu, ktorú naplníme rôznymi predmetmi bežne dostupnými v domácnosti alebo vonku v prírode. Tieto veci však musia byť čisté, dostatočne veľké, aby ich bábätko nemohlo prehltnúť, bez tvrdých či ostrých hrán tak, aby sa s nimi nemohlo poraniť. Mali by sme pamätať na to, že bábo bude všetky predmety skúmať nielen očami a rukami, ale hlavne ústami. Každý predmet by mal vzbudiť tzv. wow efekt, teda byť veľkým prekvapením. Ideálne je, ak zhromaždíme napríklad 50 predmetov s rôznymi typmi povrchov, farieb, veľkostí. Deti sa pri skúmaní spoliehajú na všetky svoje zmysly, na rozdiel od nás, dospelých, využívajúcich najmä zrak. Dajte do košíka napríklad kovové predmety, ako zátku na umývadlo s retiazkou, zvonček, odmerky, metličku na šľahanie s guľôčkou uprostred, sitko na čaj, drevené veci, napríklad naberačky, lyžice, drevené vajíčka, kocky, kefu na topánky. Nebojte sa ani sklenených predmetov, napríklad držiak na vajíčka, prázdna soľnička či koreničky môžu byť zaujímavým spestrením. Do košíka sa hodia aj rôzne farebné látky, saténové či zamatové stužky, klbko vlny, malá kožená peňaženka, brmbolce, či kľúčenky. Prípadne sa nechajte inšpirovať prírodou a z prechádzok si doneste šišky, použite kôstku z avokáda, pierka, mušle. Fantázii sa medze nekladú a bábätká si so záujmom budú prezerať každý predmet, niektoré ich upútajú viac, iné menej. Nechajte ich pozorovať samé, nezasahujte do ich činnosti, ak ich košík prestane baviť, dajú vám to najavo. Na druhej strane, získate priestor a čas sami pre seba, veď len polihovať pol hodinku vedľa bábätka a sledovať ho, je snom mnohých unavených rodičov.

 

Staršie deti radi organizujú a triedia predmety. Táto aktivita ich zároveň núti logicky premýšľať a sústrediť sa. Tim Seldin navrhuje napríklad hru s gombíkmi. Zvoľte väčšie gombíky, aby neskončili v ústach, nošteku či uškách. Niekoľko setov zmiešajte spolu v miske a následne ukážte deťom ako z nich vybrať tie rovnakej farby a dať ich do menšej misky. Postupne tak môže samé roztriediť všetky gombíky. Klasickou hrou je stavanie veže z kociek, ak ju chcete trochu skomplikovať, dajte deťom kocky rôznych veľkostí, aby boli nútené uložiť najväčšiu naspodok a postupne vyhľadávať menšiu a menšiu. Ak chcete, aby sa deti hrali s puzzle, zvoľte drevené, s krásnymi maľovanými obrázkami. Pre najmenších do štyroch rokov sú lepšie s gombíčkom uprostred na lepšie uchytenie. Vhodná hra na tréning pamäte a koncentrácie je dobre známe pexeso.

 

Aj so zvukom sa dá zaujímavo hrať. Na jednoduchú aktivitu, ktorá zabaví deti na dlhšiu dobu, budete potrebovať dvanásť sklených pohárikov s viečkom, napríklad od výživy. Šesť z nich oblepte, prípadne zafarbite jednou farbou (napríklad modrou), šesť inou (napríklad žltou). Cieľom je, aby nebolo vidieť, čo je vnútri. Do pohárikov dajte rôzne predmety, ktoré môžu vytvoriť hrkaním zaujímavé zvuky, napríklad suchý hrášok, fazuľky, ryžu, piesok, vodu. Vytvorte z nich páry, aby dieťa spoznalo rovnaký zvuk v jednom modrom a jednom žltom poháriku. Zaujímavú hru so zvukom vytvoríte aj bez zvuku. Zazvoňte na zvonček tak, aby ste upútali pozornosť detí a povedzte im, nech prestanú s tým, čo práve robia, sadnú si na zem, zavrú oči a zostanú ticho, pokojne sedieť, až kým nezašepkáte ich meno. Potom sa môžu vrátiť ku svojej pôvodnej hre. Ak sú deti ešte maličké, nevydržia dlho, no postupne schopnosť stíšiť sa a relaxovať, zlepšia. Takto podporujete ich sebadisciplínu a učíte ich oceniť ticho a pokoj v dnešnej hlučnej, uponáhľanej dobe.

 

Hra s dotykom pre staršie deti môže byť obmenou, resp. nadstavbou už známeho košíka pokladov. Použite látkovú tašku, prípadne škatuľu s otvorom, cez ktorý môže dieťa prestrčiť ruku. Dovnútra vložte niekoľko predmetov, ktoré dieťa pozná a vie ich pomenovať. Nech si zavrie oči, strčí dnu ruku a uhádne, aký predmet chytilo. Potom ho vytiahne a overí si, či má pravdu. Pri hre sa deti môžu striedať s rodičmi, vymieňať si role.

Poháriky, ktoré ste využili pri hre so zvukom, môžete opätovne využiť pri hre s čuchom, aj chuťou. Vložte vždy do jedného žltého a jedného modrého niečo, čo rovnako vonia. Môže to byť korenie, napríklad klinčeky, rasca, škorica, citrónová šupa, prípadne môžete na kúsok vaty kvapnúť esenciu do jedla, vanilkovú, mandľovú, pomarančovú. Deti majú opätovne úlohu nájsť páry s rovnakou vôňou.

 

Pokiaľ ide o hru s chuťou, budete okrem pohárikov potrebovať aj kvapkadlo. Znovu vytvorte páry pohárikov s rovnakou chuťou tak, že všetky naplníte vodou a do jedného páru dáte cukor, do druhého nakvapkáte citrón, do ďalšieho soľ a do posledného trošku čiernej kávy. Takto vytvoríte štyri chute – sladkú, kyslú, slanú a horkú. Kvapkadlom si dieťa kvapne ochutenú vodu na jazyk zo žltých pohárikov a pokúsi sa nájsť rovnakú chuť v modrých pohárikoch.

 


Zdroj: Tim Seldin: How to raise an amazing child

 

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Voľný čas, Hry pre deti
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.