Snáď nikdy sa nehovorilo o e-learningu toľko, ako sa hovorí od marca tohto roku. Zmení pandémia proces vzdelávania a zohľadní viac možnosti e-learningu? Čo si o tom myslia odborníci a o čom by malo byť elektronické vzdelávanie? Diskusie v karanténe sa venujú aj tejto téme.
Posledné týždne nás naučili žiť viac prostredníctvom moderných technológií. Počítače a obrazovky sa stali našimi vernými kamarátmi, tak ako aj sociálne siete. Komunikáciu nám v mnohom uľahčujú už dlho, zvyknúť si však na „social distance“ nebolo vôbec jednoduché. Kým niektorým ľuďom z povahy ich povolania vyhovuje práca z domu, sú profesie, ktoré koronavírus mohol vyhodiť z ich komfortnej zóny kancelárie či iného pracoviska v rámci zamestnania. Úplnú zmenu práce však čakala učiteľskú obec. Kým si možno väčšina z nich nevedela ešte pred tromi mesiacmi predstaviť vyučovanie na diaľku, nemožné sa stalo skutočnosťou.
A tak začali postupne vznikať rôzne iniciatívy. Jednou z nich sú Diskusie v karanténe na YouTube, ktoré vedie Peter Ballo, profesor z Fakulty elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a jeho dlhoročný kolega Martin Foltin, ktorý pôsobil tiež na spomínanej univerzite a zároveň je celý jeho život prepojený so vzdelávaním.
„Medzi ľuďmi je všeobecný odpor k matematike a vedám. Prečo? Úspešne ich totiž otrávia už v škole. Pomocou nášho kanála na YouTube chceme vysvetliť aj zložité témy jednoducho a zreteľne. A hlavne, čo je dôležité - diváka neotráviť,“ hovorí na úvod Martin Foltin. Podľa neho je nesmierne dôležité poukazovať na význam celoživotného vzdelávania a na možnosti, ktoré poskytujú moderné technológie. Koniec koncov sa ukázalo práve dnes, aké je nevyhnutné byť zorientovaný v online priestore a pomôcť si na diaľku.
Diskusie v karanténe sú vlastne krátke videá, ktoré sa venujú rôznym témam. Nie sú určené len študentom či učiteľom. Každý si vo videách nájde to svoje. Aj keď sme to mali tušiť, aj keď sme sa mali pripravovať, koronavírus nás podľa Diskusií v karanténe prekvapil. „Zatvorené školy, úrady, niektoré továrne a obchody nás zo dňa na deň prinútili zostať doma. Slovo homeoffice sa stalo štandardom v komunikácii so zamestnávateľom, študentmi či úradmi, aj keď nikto poriadne nevie, ako sa pri tejto forme práce správať. V školách sme začali intenzívne hovoriť o online vyučovaní či dištančnom vzdelávaní. Aj keď sme o dištančnom vzdelávaní hovorili už dávnejšie, mnohí to brali ako módny výstrelok, ktorý nie je ani doplnkom, nie to náhradou prezenčného vyučovania. Po tieto dni sa ukazuje, že vzdialené vyučovanie, tiež nazývané e-learning, nie je len doplnkom klasického vyučovania, ale tvorí podstatnú časť nového spôsobu života, života v 21. storočí,“ vysvetľuje diskusný kanál na svojom profile na YouTube.
„Naučme sa pracovať z domu. A to je jedna z vecí, ktoré chceme naučiť našich študentov. Aby vedeli akceptovať tento spôsob práce a aby ho vedeli používať. To je výzva aj pre nás,“ hovorí v prvom videu o e-learningu profesor Peter Ballo, ktorý je zároveň aj riaditeľom Národného centra kozmického inžinierstva.
Okrem toho je dôležité poukázať na jazyky. Vzdelávacie kurzy a rôzne vzdelávacie platformy sú k dispozícii pre učiteľov a študentov po celom svete. Ovládať cudzí jazyk podľa profesora neznamená len v ňom vedieť rozprávať. „Jazyk je jednotiaci prvok,“ hovorí ďalej Peter Ballo. „Pokiaľ chceme zjednotiť svet, tak je to angličtina a treba ju akceptovať ako dorozumievací jazyk, treba v nej vedieť rozmýšľať, ale treba vedieť akceptovať aj lokálny jazyk – čiže v našom prípade slovenský jazyk. Jazyk nie je len rozprávanie, je to spôsob uvažovania. Okrem angličtiny treba pribrať do vzdelávania aj ďalší svetový jazyk,“ vysvetľuje Ballo.
E-learning je tiež o spolupráci a o tom, ako sa naučiť fungovať s ostatnými. Martin Foltin hovorí práve o tímovej spolupráci aj vo videu. Podľa neho naše školy trošku zanedbávajú výučbu k tímovej spolupráci. „Dnes úspešná spoločnosť pracuje na úspešnej spolupráci,“ hovorí Foltin.
Čo nás pandémia naučila?
Čo nás teda koronavírus naučil? Bola táto kríza aj na niečo dobrá? Dokážeme fungovať v online priestore? „Kríza ukázala, že roky budované platformy a nástroje za mohutnej podpory z EÚ svoje opodstatnenie nepreukázali. Učitelia si poradili sami a siahli po tom, čo mali po ruke a bolo dostupné zadarmo alebo low-cost. Draho vybudované online konferenčné miestnosti zívajú prázdnotou. Nahradili ich dostupné riešenia ako MS Teams, Google Hangouts alebo ZOOM. Portály pre vzdelávanie ako Coursera alebo Khan Academy u nás ešte čakajú na objavenie. Domnievam sa, že nie je potrebné budovať nové virtuálne miesta. Je potrebné tvoriť obsah pre už existujúce,“ hodnotí situáciu na záver Martin Foltin.