Predstaviť deťom čosi abstraktné, je vždy náročná úloha. Chápanie pojmu času je pre život pomerne dôležitá záležitosť, no často sa stretáme s tým, že aj deti mladšieho školského veku s ňou ešte majú problém. Aj tu si však môžeme pomôcť názornými pomôckami a neviditeľný čas deťom vizualizovať a viac priblížiť.
Kolobeh roka a ročných období môžeme deťom predstaviť viacerými spôsobmi. V prvom rade, vždy, keď prebieha konkrétne ročné obdobie, komentujeme, čo sa v prírode deje, čo je pre toto obdobie špecifické, čo si môžeme všímať. Napríklad „je jeseň, dozrievajú jablká a hrušky, listy opadávajú zo stromov, zvieratká sa pripravujú na zimu, lastovičky odlietajú do teplých krajín...“. Pripravíme si tematickú „výstavku“ – podnos s predmetmi, ktoré sú pre dané ročné obdobie charakteristické. Môžu tu byť jablká a ozdobné tekvice, gaštany a žalude nazbierané pri prechádzke prírodou, zaujímavo sfarbené napadané listy a podobne. Môžeme pridať aj zaujímavé obrázky, ktoré príslušné ročné obdobie pekne ilustrujú.
Pre staršie deti môže byť zaujímavý „výskumný projekt“ – vyberte si strom vo svojom okolí, ktorý budete celý rok pozorovať. Prezrite si ho zblízka, rozprávajte s deťmi o tom, čo sa deje, ako strom práve vyzerá, ako sa zmenil od vašej poslednej návštevy. Odfoťte ho v každom ročnom období, najlepšie vždy z rovnakého miesta, a fotky si vytlačte. Po roku budete mať výstup z výskumu vo forme štvorice fotografií, ktorá zobrazuje premenu stromu v priebehu roka. Pre dieťa je to zaujímavá skúsenosť, pretože mu fotky budú pripomínať jeho vlastné zážitky spojené s navštevovaním „svojho“ stromu, pozorovaním a fotením. Fotky si môžete zarámovať, či inak vystaviť, pridať popis alebo spracovať podľa svojej vlastnej fantázie.
Pre zobrazenie roka ako celku pomôže kruh, rozdelený na štvrtiny. Môžete si ho vyrobiť z filcu, alebo len nakresliť na väčší pevnejší papier. Každú štvrtinu vyfarbite inou farbou – zimu na modro, jar na zeleno, leto žltou a jeseň červenou farbou. Ročné obdobia môžete označiť štítkom s ich názvom. Opäť si pripravte predmety a obrázky, ktoré sú typické pre jednotlivé ročné obdobia. Jednotlivé predmety potom spolu s dieťaťom vyberajte a diskutujte, čo to je a ku ktorému ročnému obdobiu sa to asi hodí. Snažte sa príliš nepoučovať a vychádzajte najmä z toho, čo dieťa povie samo, čo už vie. Až potom pozvoľna dopĺňajte nové informácie.
Od cyklu roka sa môžete presunúť k mesiacom. Každý rok sa skladá z dvanástich mesiacov, každé ročné obdobie zahŕňa tri kalendárne mesiace. Môžete si vyrobiť „rozšírenie“ k základnému kruhu v podobe ďalších dvanástich dielikov, aj s názvami jednotlivých mesiacov. Nechajte ich voľné a budete môcť demonštrovať skutočnosť, že začiatok ročného obdobia nie je totožný so začiatkom niektorého z mesiacov, ale nachádza sa kdesi za polovicou. Deti potom môžu jednotlivé dieliky ukladať do kruhu podľa názvov mesiacov tak, ako v roku za sebou nasledujú.
Každý mesiac sa ďalej skladá z dní, u jednotlivých mesiacov je ich počet však rozličný. Zhmotniť si ich môžete napríklad korálkami. Pripravte si dostatočne dlhú šnúrku a korálky v dvanástich farbách. Nech už s aktivitou začnete v ktoromkoľvek mesiaci, začnite od prvého dňa daného mesiaca. Zvoľte si farbu toho mesiaca a každý deň nechajte dieťa navliecť jednu korálku, ktorá predstavuje deň. Nasledujúci mesiac použite korálky ďalšej farby. O rok budete mať hotovú dlhú, krásne farebnú šnúru, s 365 korálikmi – symbolmi dní, ktoré ste za uplynulý rok spolu prežili. Pre deti je veľmi fascinujúce sledovať zmeny farieb pri zmene mesiacov, sledovať pribúdanie korálok a vo výsledku samozrejme vidieť pred sebou veľkosť a dĺžku jedného roka.
Inou možnosťou je urobiť si veľký nástenný kalendár, ktorý bude lineárne znázorňovať celý rok. Môžete ho umiestniť dookola detskej izby alebo využiť priestor na dlhej chodbe v dome. Takto bude mať dieťa hneď od začiatku pred sebou dĺžku roka a aktuálny mesiac a deň v roku si môže označovať buď farbičkou, alebo malým štipcom či lepiacim papierikom. Každodenným premiestňovaním si bude všímať postupné ubúdanie dní do konca mesiaca a napokon aj roka.
Podobne ako mesiace majú svoje názvy, aj dni v týždni dostali svoje pomenovania. Pre menšie deti môžete spájať jednotlivé dni s vašim bežným programom (napr. nedeľa je, keď sme všetci doma a ideme na návštevu k starkým), so staršími skúste zabrdnúť do histórie a zistiť si, ako pomenovania jednotlivých dní vznikli, z čoho pochádzajú.
Napokon aj jednotlivé dni sa ešte dajú rozmeniť na drobné. Dostávame sa k hodinám. Mladšie deti môžu porozumieť skutočnosti, že deň sa delí na 24 hodín tiež pomocou korálikov. Stačí ich 24 a v dvoch farbách – tmavé pre noc a svetlé zobrazujúce deň. Navlečte ich na šnúrku a uviažte ich stočené do tvaru kruhu. Popritom sa môžete porozprávať, čo sa deje v noci a čo cez deň, prečo je v noci tma a cez deň svetlo.
Môžete si tiež pripraviť obrázkové kartičky, znázorňujúce jednotlivé činnosti počas dňa. Zvlášť malé deti veľmi ocenia, keď budú mať pred očami jasne znázornené, čo sa deje ráno, čo večer, aké je poradie činností, čo už majú za sebou a čo ich ešte čaká. Väčšie deti si môžu týmto spôsobom aj sami spracovať svoje denné či týždenné činnosti, prípadne ku nim aj pripísať približný čas, kedy sa príslušné aktivity odohrávajú.