http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url= http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.cerstvehlavicky.sk/?utm_campaign=cerstve_hlavicky&utm_medium=mobile_branding&utm_source=eduworld&utm_content=300x300&utm_term=kaufland
Články: Pre študentov
O projekte

 

Mali by sme čítať batoľatám elektronické knihy?

Lucia Brezovská
Autor článku
Zdroj: Bigstock
Elektronické knihy môžu byť pre batoľatá rýchlejším zdrojom nových informácií. / Zdroj: Bigstock

Čítanie prospieva nielen starším deťom, ale už aj malým batoľatám. Podporuje rozvoj jazykových schopností, záujem detí o čítanie a nové informácie. Je však rozdiel v tom, či rodičia čítajú deťom z tradičnej tlačenej knihy alebo z elektronickej knihy?

Nová štúdia Pedagogickej fakulty Univerzity v Južnej Dakote v USA a Jazykového a študijného laboratória Univerzity v Toronte v Kanade sa zamerala na to, aký vplyv môžu mať elektronické knihy na vzdelávanie batoliat. Výsledky priniesli zaujímavé zistenia.

 

V elektronickej a tlačenej knihe je rozdiel

Elektronické knihy sú podľa tejto štúdie efektívnejšie pre batoľatá viac než v prípade predškolákov. Do výskumu bolo zapojených 102 batoliat od 17 do 26 mesiacov. Ich rodičom boli náhodne pridelené dve komerčne dostupné elektronické knihy alebo dve tlačové knihy s rovnakým obsahom. Po prečítaní mali deti identifikovať zviera v knižke.

Elektronické knihy obsahovali hudbu, animácie, zvukové efekty, ako aj automatický hlasový prepis, ktorý čítal dieťaťu text. Rodičia nemali žiadne inštrukcie, ako ich používať. Aby elektronické a tlačené knihy boli identické, tak tlačené knihy obsahovali identické strany ako elektronické knihy.

Výskumníci predpokladali, že rodičia budú menej poukazovať na fotografie a hovoriť o obsahu pri elektronických knihách, než pri tlačených knihách. Skúmali, či deti budú menej ukazovať na obrázky a hovoriť menej pri elektronických knihách. Predpokladali tiež, že pri čítaní elektronických kníh budú batoľatá pozornejšie.

 

Foto: Bigstock

 

Batoľatá si dokážu zapamätať viac

Batoľatá, ktorým predčítali rodičia z elektronických kníh, venovali väčšiu pozornosť príbehu, viac sa sústredili na činnosť a zaujímali sa o obsah, než batoľatá, ktorým rodičia predčítavali z tlačenej verzie knihy. Výsledky poukázali na to, že medzi tým, či rodičia rozprávali o príbehu pri tlačených alebo elektronických knihách, nie je žiadny rozdiel. Deti, ktoré si prečítali elektronické knihy, mali tendenciu viac ukazovať na zvieratká, ako deti s tlačenými knihami. Celková pozornosť detí bola oveľa vyššia pri elektronických knihách. Deti správne identifikovali zvieratko z elektronickej knihy častejšie než z tlačenej. Tento rozdiel spočíval v pozornosti detí. Elektronické knihy nemusia podporovať učenie viac, ale zvýšená pozornosť, ktorú im venovali, môže viesť k zvyšovaniu ich vzdelania. Deti si teda zapamätali nové zvieratko lepšie pri čítaní elektronickej knihy.

Podľa predpokladov odborníkov, rodičia ukazovali viac obrázkov pri čítaní tlačenej knihy. Rozprávali deťom príbeh bez ohľadu na typ knihy.

Podľa autorov štúdie nemusia elektronické knihy podporovať učenie viac než tlačené, no zvyšujú pozornosť detí, čo vedie k lepším výsledkom. Nemusí to však platiť pre všetky typy elektronických kníh. Knihy s rôznymi funkciami môžu viac alebo aj menej podchytiť pozornosť detí. Ak kniha obsahuje priveľa interaktívnych funkcií, tak to môže mať opačný efekt. Pozornosť dieťaťa je odvádzaná od čítania, a tým sa narúša vzdelávací proces.

Staršie deti majú viac textu a musia sa sústrediť na príbeh bez sprievodných efektov. Preto ich môžu elektronické knihy vyrušovať viac než batoľatá.

 

A aké pozitíva vám prináša čítanie s deťmi?

  • Pojmy, ktoré sa dieťa pri čítaní naučí, si začne spájať do súvislostí;
  • rodič dieťa cielene rozvíja a podporuje jeho intelektuálny vývin;
  • dieťa dostáva informácie o svete okolo neho;
  • dieťa pri čítaní vníma obrázky s hovoreným slovom;
  • ku knihe sa môže dieťa kedykoľvek vrátiť a nájsť v nej niečo nové;
  • dieťa začne vnímať čítanie ako aktívny oddych.
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Čítame s deťmi, Výskum
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.