Módna návrhárka Blažena Ostrovská-Sokolovská získala ocenenia na Bratislavských módnych dňoch v roku 2013. Zaujala predovšetkým kolekciou inšpirovanou Milanom Rastislavom Štefánikom, ktorú predstavila aj na prestížnom New York Fashion Week v roku 2014. Žije v Trnave, má dve deti a nedávno založila prvú Montessori škôlku Lollipop v Trnave.
Čo ťa viedlo k tomu, aby si založila škôlku pre deti? Mala si skúsenosti aj s prácou s deťmi?
Rozmýšľala som, čo so svojimi deťmi. Doma som ich viedla iným spôsobom, ako to robia v štátnych škôlkach a chcela som, aby mali iné predškolské vzdelanie a výchovu. Tak padlo rozhodnutie o Montessori škôlke.
Venuješ sa ešte návrhárstvu alebo si naplno už iba v škôlke?
Som naplno v našom Montessori zariadení, ale škôlka to nemôžem volať, keďže nie sme v sieti, ale občas to nevydržím a musím zhrešiť. Budem mať teraz vystavenú staršiu kolekciu v kaviarni Thailmenier. V máji predstavím v Trnave novú kolekciu. Ale som z toho celkom zničená. Hovorím si, že už nikdy viac, ale viem, že to nedodržím.
Nebude ti návrhárstvo chýbať, ak budeš viac v škôlke?
Viac sa už v Lollipop nedá byť, už som tam stále. Chýba mi návrhárstvo, ale teraz venujem všetko mojim deťom a tie sú pre mňa to hlavné.
Montessori je veľmi populárne nielen u nás, ale aj všade vo svete. Mala si pocit, že by aj v Trnave mamičky po tejto alternatíve siahli?
V Trnave takáto možnosť ešte nebola. Hoci všetky škôlky, ktoré nie sú štátne, majú v popise, že sú inšpirované prvkami Montessori pedagogiky, ani jedna však nevyužíva reálne Montessori pedagogiku a nie sú zariadené podľa Montessori pravidiel. Prišli sme s týmto konceptom škôlky v Trnave ako prví a vyzerá to, že záujem v Trnave je a bude rásť. Mamičky sa o to veľmi zaujímajú.
Bolo náročné založiť si škôlku bez predchádzajúcich skúseností v školstve?
Neskutočne! A ešte k tomu mám odpor k štátnym inštitúciám. Musela som ich navštíviť miliónkrát počas zakladania škôlky. Navyše som všetko musela riešiť s mojimi detičkami.
Lollipop nie je zaradená do siete materských škôl. Čo to znamená v praxi?
Nie sme dotovaní od štátu. Štát nepodporuje alternatívne spôsoby vzdelávania a výchovy. Sme pre nich alternatíva, aj keď je Montessori praktické do života. Pre štát nie je tento výchovný štýl vhodný, pretože nespadáme pod kritériá, ktoré boli napísané už veľmi dávno a úrady sa ich stále držia.
Aké kritériá napríklad nespĺňate?
Napr. máme všetok riad porcelánový a sklenený. Montessori je na tom postavené, že keď sa riad rozbije, pozametá sa, ide sa ďalej. V normálnej škôlke deti všetko dostanú na tanieri. U nás si deti všetko urobia sami. Jedlo si naložia. Majú svoju skrinku, kde majú riad. Všetko si robia samé. V štátnej škôlke sa dieťa nesmie dostať do kuchyne. Nesmú mať ani kontakt s jedlom. U nás si deti vedia urobiť nátierku, umyť ovocie, postrúhať. Deti sa to naučia. Toto sú veľmi prísne kritériá pre hygienu, ktoré štát nevie pochopiť. A práve tieto prvky nás nevedia dostať do siete.
Čo potom, keď deti v tomto systéme odrastú?
Na toto sa ma pýtajú všetci. Máme aj 5-ročné deti a budeme s nimi od budúceho roka pracovať na predškolskej príprave. Rodičia všetkých detí, ktoré majú okolo troch rokov, už na to myslia, ale ešte majú čas. Ak by chceli pokračovať na Montessori základnej škole, tak najbližšia je v Bratislave. Tie, ktoré zostanú v bežnej škole budú mať viac informácií a škola ich zaskočí tým, že už veľa informácií budú vedieť. Môže to byť pre deti šok, ale myslím si, že sa budú vedieť lepšie rozhodovať a budú samostatnejšie.
Ako funguje režim v bežnej Montessori škôlke?
Máme klasický režim. Od 8:30 – 9.00 nám rodičia dovezú všetky deti. Začíname ranným kruhom. Máme v ňom napr. chôdzu po čiare (aktivita montessori), učíme sa po anglicky formou hry. Potom príde na rad desiata. Jedlo je u nás jedna z aktivít. Kým si všetko deti pripravia, je to aj 15 minút. Deti majú v tomto systéme tiež veľa pohybu. V štátnej škôlke sa deti hýbu menej, majú všetko nachystané. Chodíme von za každého počasia, aby sa naozaj vybehali.
Keď dieťa nechce spať?
Nám spia všetky. Ak by nechcelo spať, musí mať pokojný režim. Leží alebo si pozerá knižku. Ku každému dieťaťu pristupujeme iným spôsobom pri zaspávaní, to znamená, že na každé pri zaspávaní platí niečo iné.
Podľa čoho vyberáš pedagógov do škôlky?
Musíme si predovšetkým sadnúť osobne, porozumieť si a musí mať vzťah k deťom. Hľadám už druhého pedagóga a je to náročné. Zatiaľ som tam ja a jedna učiteľka. Robím si kurz Montessori, ale do aktivít Montessori sa s deťmi nezapájam. To riadi naša učiteľka.
Takže nestačí si prečítať knižku? Treba aj kurz, aby si v tom bola „doma“?
Na kurze učia, ako sa presne s pomôckami pracuje. Keď sa niekto chce naučiť pracovať s týmto prístupom, tak by mal o ňom vedieť viac. Ako hovorí riaditeľ škôlky v Senci: „Nemali by sa čítať knihy o Montessori, ale od pani Montessori.“ Ja som ich nečítala, ale vraj sa veľmi ťažko čítajú. Každá aktivita sa na kurze jednotlivo prejde, takže Montessori pedagógovia sú dobre pripravení. Ja som si vybrala kurz, ktorý vedie Slovenská asociácia Montessori. Vedie ju v Bratislave pani Bobeková. Je jediná, ktorá vie vyškoliť pedagógov pre škôlky. Ostatné kurzy sú pre mamičky do domácnosti, aby vedeli s deťmi pracovať.
Aké majú predstavy rodičia, ktorí chcú dať deti do Montessori škôlky?
Rodičia sú spokojní, máme dobré reakcie aj na to, že nám deti málo plačú. Niektoré ani neprešli adaptačným procesom, pretože vôbec neplakali. My pracujeme na inom princípe. Netlačíme deti do toho, čo ich nebaví, ak nie sú na to pripravené. Každé dieťa sa vyvíja inak. Naše deti si stále zvykajú na Montessori systém. Rodičia nemôžu očakávať, že za dva mesiace budú viditeľné výsledky nášho spoločného snaženia. Naozaj viditeľné výsledky v správaní a myslení dieťaťa je možné vidieť tak po roku. Ja sa teším, že sa mamičky zaujímajú, mnohé chcú a snažia sa pomáhať.
Akí rodičia prihlasujú deti do Montessori škôlky?
Povedala by som, že sú to deti rodičov zo strednej vrstvy. Musia si hradiť všetko od stravy cez príspevky. O ich vzdelaní neviem. Rodičov sa nepýtame, aké majú vzdelanie. V Trnave vzniká taká hipsterská komunita rodičov vo veku od 30 do 40, ktorí majú deti v škôlkarskom veku. Táto komunita mamičiek, ktoré hľadajú alternatívne spôsoby vzdelávania, smeruje skôr k nám než do štátnych škôlok. Montessori systém je im dobre známy a vedia, že funguje. Radi sa prídu pozrieť osobne, aj keď sú deti v škôlke. Vidia, ako sa s deťmi pracuje.
Ako oslovujete rodičov, aby k vám prihlásili svoje deti?
Keď sme začínali, tak som trvala na tom, že musíme mať dobrý web, aby nás rodičia našli. Doteraz ho nemáme. Je to veľmi dôležité, pretože nás hľadajú ľudia, ktorí nie sú na Facebooku. Keby sme mali stránku, bolo by to jednoduchšie, ale na celý chod škôlky som zatiaľ sama. Máme preto zatiaľ iba Facebook stránku. Venujeme sa občas aj kurzom pre rodičov s lektorkou. Robili sme víkendové kurzy pre mamičky, napr. kurz na výrobu Montessori pomôcok alebo čo jedia zdravé deti. Aj tu stretávame svojich potenciálnych klientov.