https://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=16NFXWcKYQDKi_SBGPvkGKQO.D3ibVg0G859.3lDEDH.p7/fastid=cxijhwrgujskyjgrnhwhwhbiirmh/stparam=rppqqpefsr/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.gestopremesto.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_campaign=gesto-pre-rodicov-062020~gde~hlasovanie&utm_content=eduworld~titulka~branding~~
Články: Pre študentov
O projekte

 

Prečo milujeme čokoládu?

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Pexels by Lisa Fotios
Odhaduje sa, že 60 percent počiatočných rozhodnutí spotrebiteľov o výrobkoch sa odvíja len na základe posúdenia obalov. / Foto: Pexels by Lisa Fotios

Za to, že tak radi kupujeme a jeme čokoládu nemôže len jej chuť, ale podľa najnovších zistení aj jej krásne,lesklé alebo zaujímavé balenie.

 

Vedci skúmali, čo vlastne spôsobuje veľký záujem ľudí o čokoládu a v jednej zo štúdií zistili, že spôsob, akým je čokoláda balená, na nás vytvára silnejší emocionálny tlak než jej chuť. Táto štúdia popisuje efekt, ktorý je veľmi dôležitý aj z hľadiska reklamy a ovplyvňuje predaj čokolády. Najčastejšie  si myslíme, že je pre nás zásadná chuť, ale vedci zistili, že samotné vnímanie chuti a kvality čokolády je závislé na tom, ako pekne či zaujímavo je zabalená. Tím z University of Melbourne, tvrdí, že ich zistenie  by mohlo byť užitočné pre firmy, ktoré hľadajú nápady, ako svoje produkty uvádzať na trh. „Existuje rozdiel v tom, ako spotrebitelia vnímajú prirodzené podnety produktu, ako je chuť, vôňa a iné vlastnosti produktu, ktoré sú spojené so zmyslami a ako vnímajú vonkajšie podnety, teda obal, informácie na ňom, značku a cenu. Tie sú spojené s kognitívnymi a psychologickými mechanizmami," upozorňuje Frank R. Dunshea, jeden z členov výskumného tímu. Informácie, ktoré sú poskytované prostredníctvom balenia, môžu podľa neho ovplyvniť očakávania a emócie zákazníkov. Ich zmyslový zážitok buď potvrdia, alebo naopak poprú.

 

Šesť obalov a tá istá čokoláda

Na experimente sa zúčastnilo 75 dobrovoľníkov, ktorí ochutnávali čokoládu na základe troch kritérií.

  1. Ochutnali čokoládu bez obalu.
  2. Pozerali sa len na obal, ale čokoládu neochutnali.
  3. Ochutnali čokoládu a pozerali sa na obal.

 

V poslednej časti testu boli vzorky rovnakej čokolády zabalené do šiestich rôznych obalov. Išlo o obaly odvážne, zábavné, bežné, špeciálne, zdravé a prémiové vo vysokej kvalite. Respondenti boli požiadaní, aby zhodnotili chuť produktu, emócie, ktoré u nich vyvolal a mali povedať, či plánujú v budúcnosti čokoládu kupovať. Respondenti hodnotili chuť čokolády horšie, ak obal nezodpovedal tomu, čo bolo vo vnútri. Keď boli na obaloch uvedené pozitívne výrazy, bol zistený pozitívny vzťah nielen k obalu, ale i k chuti samotnej čokolády. Takže, obal podporoval pozitívne emócie spojené s ochutnávaním čokolády. Keď respondent videl  zaujímavý obal, čokoláda mu lepšie chutila. Už mnoho predchádzajúcich výskumov potvrdilo, ako emócie a obaly jedla môžu ovplyvňovať naše chuťové preferencie, najmä ak sa naše očakávania toho, čo jeme, zhodujú so spôsobom, akým je to prezentované v regáloch obchodov. Spomínaná štúdia tieto dve hypotézy spája dohromady. Aj keď chuť čokolády má najväčší vplyv na to, či by si ju účastníci výskumu neskôr sami kúpili, tak aj to, ako je čokoláda prezentovaná, tiež hrá veľkú úlohu a je potrebné s tým počítať pri premýšľaní o nákupnom správaní zákazníkov. Odhaduje sa, že 60 percent počiatočných rozhodnutí spotrebiteľov o výrobkoch sa odvíja len na základe posúdenia obalov.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Výskum
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.