Všadeprítomný konzumizmus vylučuje existenciu čohokoľvek iného a spotrebu definuje ako najväčšie dobro. Hodnotu svojho života meriame konzumáciou v zmysle mať, vlastniť, užívať, produkovať. Často je to otroctvo, ktoré naozaj spútava. Prispôsobujeme sa ostatným: „Robia to iní, robím to aj ja.“ Už nenakupujeme to, čo potrebujeme pre život. Vysoko hodnotíme falošný tovar, dali sme sa zlákať trblietavým brakom, rôznymi vynálezmi, ktoré nám zdanlivo uľahčujú život, tovarom z dovozu. Nakupujeme bez uváženia, v úsilí zapôsobiť na druhých ľudí, vyplniť prázdno v našom živote alebo len tak zabiť čas. Zabúdame na to, že voľný čas sa dá tráviť aj iným spôsobom – s rodinou, priateľmi, v prírode, športom, čítaním kníh alebo proste akoukoľvek inou činnosťou, na ktorú nepotrebujeme míňať peniaze. Nakupovanie je pre mnohých ľudí doslova kultová činnosť. Tejto činnosti sú pripravení obetovať peniaze, čas i drahocennú energiu. Reklama je silná. Pre niektorých ľudí znamená nakupovanie až mániu.
"Rozumné nakupovanie sa začína stávať
náročnou činnosťou.
Vyžaduje rozum, trpezlivosť, zdržanlivosť
a predovšetkým ovládanie."
1) Nakupovanie a peniaze treba mať pod kontrolou
Najistejšia cesta ako prísť o svoje peniaze, je vybrať a minúť všetko, čo sme zarobili. Múdri a úspešní ľudia majú svoje utrácanie pod kontrolou. Dokážu sa ovládať a nekupujú všetko, čo núka reklama. Mnohí ľudia svoje potešenie však nevedia odložiť. Kúpia všetko, po čom túžia. Potešenie trvá krátko, túžba po inom tovare sa opäť prihlási. Nekonečná špirála. Nové kupovanie. Žiadna dlhodobá radosť. Možno len ďalšie dlžoby.
2) Hodnota je viac ako cena
Rozumný človek nemá potrebu navštevovať obchody. Prejde bez problémov obchodným centrom, na konci si dá kávu a pokojne ide domov. S dobrým pocitom, s peniazmi vo vrecku. Vôbec nič sa nestalo, nič neprehral, o nič neprišiel. Nakupuje múdro, triezvo a strategicky. Presne vie, čo potrebuje. Pred nakupovaním si všetko premyslí. Potrebné položky si zapíše do mobilu alebo na papierik. Kupuje kvalitné, trvanlivé a nadčasové veci. Vyhýba sa lacným brakom, výpredajovým akciám a pochybným tovarom. Kvalita rozhoduje. Hodnota je viac ako cena. Kvalita sa vždy zhodnotí časom. Múdri ľudia majú nutkanie pod kontrolou. Učme sa od nich.
3) Hromadenie vecí má mať správnu mieru
Svet reklamy, filmy, časopisy a obchodné reťazce plné zliav sa snažia v nás vytvoriť zdanie, že človek má cenu len vtedy, keď je krásny, zdravý, silný a hlavne bohatý. Zlá ekonomická situácia, kríza a nezamestnanosť nás nútia veľa premýšľať nad tým, ako prežiť, ako zabezpečiť rodinu, ako ušetriť peniaze. Na tomto, samozrejme, nie je nič zlé. Musíme si však dávať pozor, aby naša túžba mať a vlastniť nezasiahla naše srdce. Strážme naše kroky tak, aby snaha o zabezpečenie materiálnych vecí neprerástla do boja o spoločenskú prestíž a túžbu vlastniť viac ako ostatní. Veľakrát totiž nie sú naše rozhodnutia podmienené tým, čo naozaj prežívame vo vnútri, pravdou, ale iba vonkajším zdaním, tým, čo vidí ľudský pohľad. Dôležité je zachovať si správnu mieru, lebo pri nekontrolovanom zápase v hromadení majetku, sa jeho nadbytok môže stať pre naše srdce modlou.
Možno poznáte príbeh o chudobnom obuvníkovi, ktorý si pri práci veselo pospevoval. Oproti nemu býval bohatý muž, ktorý pre starosti nevedel ani spávať, nieto ešte spievať. Keď ho už majetok obral o všetku energiu, vzal peniaze a daroval ich obuvníkovi. Po týždni i obuvník prestal spievať. Vstúpil do neho strach. Stále myslel len na peniaze a na to, kde by ich schoval, aby mu ich nik neukradol. Strach o majetok mu zobral chuť do spevu, pokoj, radosť i spánok. Preto sa majetku vzdal a vrátil ho späť boháčovi. Opäť pocítil radosť v srdci a mal chuť i spievať. Žime tak, aby nás túžba po majetku neobrala o energiu a radosť zo života.
4) Odborníci zistili, že naše šťastie sa neodvíja od veľkosti majetku
Všetci vieme, že za peniaze si šťastie nekúpime. Veď koľko nešťastných milionárov je medzi nami? Často sa však správame tak, že by sme boli šťastnejší, keby sme mali práve viac peňazí. Dnešná doba v nás formuje prirodzenú túžbu byť bohatými. Denne sme nabádaní k tomu, aby sme vlastnili poslednú verziu auta, televízora, išli na tú najatraktívnejšiu dovolenku a bývali v čo najväčšom dome. A my často týmto slovám uveríme a začíname žiť v presvedčení, že len vtedy budeme mať lepší a krajší život, keď budeme mať viac peňazí.
Psychológovia na celom svete už desaťročia skúmajú podstatu ľudského šťastia a aj posledné štúdie jasne hovoria o tom, že vôbec nezáleží na tom, koľko zarobíme, koľko máme na účte, aké drahé je naše oblečenie, autá alebo dovolenky. Nič z toho nás nespraví naozaj šťastnejšími. Smutná vec je, že nám hľadanie bohatstva a luxusných vecí zaberie desaťročia a často až po dlhých rokoch si túto skutočnosť uvedomíme.
Možno si práve teraz dávate otázku: „Tak teda, čo nás urobí šťastnejšími? Tak ako v minulosti tak aj dnes vyhrávajú v našom živote dobré vzťahy a prirodzená túžba byť s niekým blízkym, pozitívne postoje a myslenie, optimizmus, viera vo vlastné sily a práca, ktorá nás skutočne baví, napĺňa a pri ktorej cítime, že je naším poslaním. A ak to už vzhľadom na dobu nejde podľa našich predstáv s prácou, nájdime si aspoň také záľuby, pri ktorých zabúdame, že plynie čas. Ak to už ináč nejde, aspoň vo voľnom čase vyhľadávajme činnosti, ktoré nás pohltia, naplnia a prostredníctvom, ktorých urobíme radosť ľuďom okolo nás. Veď najlepší prostriedok ako začať každý deň dobre, je hneď po zobudení myslieť na to, či môžeme aspoň jednému človeku urobiť radosť.
5) Naučme sa najväčšiemu umeniu dnešnej doby
Schopnosť odlíšiť podstatné od nepodstatného, hodnotné od nehodnotného je niekedy naozaj veľkým umením. Len poznanie, že sme nepremárnili svoj život získavaním nepotrebných vecí, nám dáva skutočnú radosť, pokoj a vnútorné naplnenie. Len život zameraný na preferovanie trvalých hodnôt, sa aj v dnešnej dobe môže stať zárukou úspechu, ktorý je zaručený a dlhodobý. Celoživotná snaha stať sa čestným, spravodlivým, nezištným, dobrosrdečným, ústretovým voči iným, láskavým, ušľachtilým a čistým je majetkom, o ktorý nielen nikdy neprídeme, ale bude pre nás aj ostatných šťastím a radosťou.