Články: Pre študentov
O projekte

 

Nájdite v živote pohodu

Jaroslava Koníčková
Autor článku

  

Každý deň prináša so sebou niečo nové. A niekedy je to tak, že negatívne prekvapenia prevažujú nad pozitívnymi. Jednoducho, akosi sa všetko zlé nakopí a človek má problém z toho vycúvať bez stôp na duši. Existujú však finty, ktoré keď nacvičujeme každý deň, pomôžu nám zvládať pocity pozitívnym spôsobom.

 

 

 

 

1. Doprajte si pohyb

I keď je to niekedy  z časových dôvodov ťažké, skúste si každý deň dopriať pohyb. Fyzická aktivita zlepšuje človeku náladu a je to aj výborná metóda, pomocou ktorej máte šancu odbúrať hnev.

 

2.Jedzte zdravo

Viem, že o zdravom stravovaní počúvate na každom kroku. Realita je však taká, že i keď o zdravom stravovaní toho veľa viete, uprednostňujte zemiakové lupienky a sladkosti. Chutia naozaj super a majú výrazné chute, ale po ich konzumácii je človek viac podráždení ako vitálni.  Takže, neváhajte! Skúste jedávať viac ovocia a zeleniny. Po čase sami zistíte, že máte  nielen viac energie, ale ste aj pokojnejší.

 

3. Doprajte si dostatok spánku

Určite poznáte ľudí, ktorí keď sú nevyspatí a unavení pôsobia na iných dosť agresívne a nevyrovnane. Hádam by ste sa im nechceli podobať. Doprajte si preto aspoň 7 hodín spánku, ktorý je jeden z činiteľov, ktorý pozitívne vplýva na vašu psychickú vyrovnanosť.

 

4. Naučte sa oddychovať

Mnoho ľudí v súčasnosti veľmi veľa pracuje. Niekedy je to z objektívnych dôvodov a niekedy veľa človek pracuje aj preto, aby sa možno vyhol iným nepríjemným veciam. V určitom zmysle je dnes moderné veľa pracovať, ale z radov psychológov už zaznievajú aj hlasy, že moderné je hlavne vedieť múdro odpočívať. Odpočinok neznamená len nejaké vylihovanie v posteli. Skutočný odpočinok vyžaduje  určite zručnosti a tiež sústredenie. Dobrý odpočinok zabezpečuje hlavne rôzne relaxačné cvičenia.

 

5. Učte sa rozoznávať svoje pocity

Človek často nemá dostatok času na to, aby sa mohol sústreďovať na seba, ale z hľadiska sebarozvoja  je veľmi dôležité poznať svoje pocity. Keď  vieme odlíšiť negatívne od pozitívnych, keď vieme, prečo sa cítim tak, ako sa cítime, máme väčšiu šancu sa s nepríjemnou situáciou sa vysporiadať.

 

6. Rozprávajte sa s priateľmi

Skutoční priatelia vás nezradia, a tak sa pred nimi vyrozprávajte. Nezabudnite sa zdôverovať s pozitívnymi i negatívnymi skúsenosťami. Buďte zároveň dobrými poslucháčmi a počúvajte ich tiež. Skutočným priateľom na vás záleží. Majú radosť z toho, keď sa ľudia okolo nich správajú prirodzene a v pohode. Hľadajte si takýchto priateľov.

 

7. Založte si denník

Existujú životné obdobia, keď možno nemáte chuť rozprávať sa. Chcete byť jednoducho viac sami so sebou. Vtedy si začnite písať denník. Píšte do neho o pocitoch šťastia i hnevu. Je to celkom zábavné, ukladať svoje pocity na papier. A je dokázané, že to naozaj pomáha. Denník si poriadne odložte, aby ste mali skutočný pocit súkromia. Dnes nie je problém kúpiť denník aj so zámkou a kľúčikom.

 

8. Nájdite si svoje pokojné miesto

Keď vám je ťažko, skúste sa skryť do svojho úkrytu, kde ste naozaj sami. Môže to byť vaša posteľ, miesto v prírode, v parku...Chvíľku si tam poseďte a sami zistíte, že hnev z vás opadne skôr ako kdekoľvek inde.

 

9. Aj hudba a maľovanie robia zázraky

Vedeli ste, že rýchla hudba rýchlo odbúrava nahromadenú negatívnu energiu? Pomalá hudba vám zase pomôže nájsť rýchlejšie pokoj a harmóniu. Používajte teda hudbu na ovplyvňovanie vašich emócií. Podobným spôsobom funguje aj maľovanie alebo práca s hlinou. Keď ste veľmi nahnevaní, vyčmárajte sa alebo vykreslite sa zo zlej nálady.

 

10. Objímajte ľudí

Samozrejme, vždy objímajte len tých, ktorí o to naozaj stoja. Objatie je výborný spôsob na zlepšenie nálady. Pomáha pri pociťovaní smútku, ale aj radosti.

 

11. Naučte sa ospravedlniť a odpúšťajte

Hádky a krik naozaj nikam nevedú. Zhoršujú náladu, spúšťajú depresie, vytvárajú napätie. Ak ste napätie spôsobili vy, ´úprimne sa ospravedlňte. Priznajte si podiel viny. Na druhej strane je dôležité vedieť aj odpustiť. Odpustenie má obrovskú silu. Uvoľňuje napätie, zlepšuje vzťahy i zdravie.

Keď sa naučíte uplatňovať aspoň niekoľko stratégií na zachovanie pokoja, váš život bude pre vás určite radostnejší. Budete vedieť s ľuďmi lepšie vychádzať a komunikovať. Stanete sa šťastnejšími a spokojnejšími ľuďmi. Vždy je pre vás výhodnejšie pristupovať k hnevu pozitívne, ako sa utápať donekonečna  v bolestiach, ktoré vám nielen odoberú energiu, ale aj úplne premaľujú svet načierno.

 


 

Foto: deviantart.com / istock.com 

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.