Prečo niektorí ľudia cítia pri platení až fyzickú bolesť a prečo iní míňajú aj vtedy, keď vedia, že na to v podstate nemajú? Čo stojí za silami, vďaka ktorým niektorí z nás naletíme na sezónne zľavy a prečo sme ochotní cestovať hodiny, aby sme pri nákupoch ušetrili pár eur? A prečo si tieto záležitosti iní ľudia nevšímajú? Odborníci prišli na to, že na toto všetko vplýva aj typ osobnosti.
Podľa výsledkov výskumu University College London si ľudia s nižšími príjmamami nákupmi luxusnejšieho tovaru kompenzujú svoj nižší sociálny status. Výskum vychádzal z reálnych údajov z bankových účtov vo Veľkej Británii. Vedci skúmali výdajové návyky bohatších a chudobnejších ľudí v súvislosti aj s rôznymi typmi osobnosti.
Zistili tiež, že extroverti s nízkymi príjmami majú veľmi silné sklony kupovať luxusné veci. Posledný výskum jednoznačne potvrdil, že extroverti s nízkymi príjmami utrácajú oveľa viac peňazí na tovar a služby, ktoré ich pocitovo posunú o triedu vyššie ako introverti s rovnakým príjmom.
Extroverti sa veľmi zajímajú o o tzv. status goods (statusový tovar), ktorý je súčasťou životného štýlu ľudí s vysokými príjmami. Môže to byť napríklad drahé auto, šperky, značkové kabelky, drahé víno a podobne. Introverti s rovnakým príjmom sa takto nesprávajú. „Z nášho výskumu vyplýva, že spoločenskosť a extrovertnosť je pre osoby s nízkymi príjmami značnou hnacou silou. Luxusný tovar je pre nich kompenzáciou nízkeho spoločenského postavenia. Introverti však pocity vyplývajúce s nižšieho postavenia neriešia a takmer vôbec sa tým nezaoberajú. Zaujímavé je aj to, že vo výdajových návykoch introvertov a extrovertov s vysokými príjmami neboli zaznamenané takmer žiadne rozdiely,“ vysvetľuje spoluautor štúdie Blaine Landis.
Vedci 12 mesiacov analyzovali tisícky transakcií od 718 zákazníkov britskej banky. Tí vyplnili štandardný dotazník, ktorý súvisel s ich osobnosťou a súhlasili tiež s tým, že ich odpovede budú anonymne využité. Dotazník zahŕňal také faktory ako vek, pohlavie, pracovné zaradenie, výdaje na stravovanie, hotovostné výdaje a tiež to, či respodenti majú deti. Údaje o pohyboch na účte každej osoby boli následne roztriedené na niekoľko kategórií: od kategórie 1 (veľmi nízky stav) až do kategórie 5 (veľmi vysoký stav). Veľmi vysoký stav zahrňoval cestovanie do zahraničia lietadlom, hranie golfu, nákupy elektroniky a umenia. Kategória s nízkym statusom zahrňovala nakupovanie v obchodoch s veľkými zľavami, v záložniach a v rôznych bazároch.
Tím odborníkov teda zistil, že vzťah medzi príjmom a extrovertným správaním je veľmi významným parametrom v rámci predikcie výdajov. V tomto výskume chcú bristskí vedci pokračovať ďalej, pretože ich cieľom je skúmať ešte väčšiu vzorku obyvateľov Veľkej Británie.
Na prvý pohľad sa to zdá nelogické. Ľudia s nižšími príjmami míňajú viac peňazí na luxusný tovar. Tak, ako už bolo spomenuté, súvisí to s extrovertnou povahou ľudí, ktorí sa chcú chváliť aj vtedy, keď na to nemajú. Kvôli týmto pohnútkam však potom často nemajú peniaze ani na základné potraviny.