Články: Pre študentov
O projekte


 
Reklama

Timothy Ferris: Chcete znížiť svoju preťaženosť? Vyskúšajte tieto tipy

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Pexels
Čas, ktorý máte k dispozícii v práci, môžete využívať aj efektívnejšie. Stačí, ak si osvojíte isté pravidlá. / Foto: Pexels

Stále pribúda zhon v práci, v rodine. Zvyšuje sa  tlak z povinností, človek sa cíti čoraz viac vyčerpaný a vystresovaný. Čo môžeme urobiť, aby sme zvládli tlak doby?

 

Timothy Ferriss je  jeden z najinovatívnejších podnikateľov súčasnosti, ktorý pôsobí ako poradca na jednej z fakúlt Singularity University, ktorá sídli vo výskumnom centre NASA Ames. Tiež je autorom známej knihy Štvorhodinový pracovný týždeň. V tejto knihe okrem iného radí ľuďom aj v tom, ako znížiť svoju preťaženosť v živote. Ponúka niekoľko osvedčených tipov a hovorí tiež, že životný štýl, v ktorom necítime preťaženosť, je atraktívny, a to hlavne vtedy, keď si uvedomíme, že :

 

1. Zvažovanie možností si vyžaduje našu pozornosť, ktorú potom nemôžeme upriamiť na konanie alebo uvedomovanie si momentálenho okamihu.

 

2. Pozornosť nie je dôležitá len z hľadiska produktivity, ale aj z hľadiska oceňovania vecí.

 

Podľa názoru T. Ferrissa je potrebné si uvedomiť, že ak existuje priveľa možností, vzniká menšia alebo žiadna produktivita. Priveľa možností spôsobuje tiež menšiu alebo žiadnu schopnosť niečo oceniť a tiež  pocit zahltenia. Vo svojej knihe sa zamýšľa aj nad tým, čo s tým urobiť. Stanovil niekoľko pravidiel, ktoré pomáhajú pri riešení tohto problému. Ktoré to sú?

 

1. Určte si priority

Keď sa cítite pod tlakom, vaša myseľ sa zahltí úlohami a myšlienkami, ktoré vás držia v pocite stresu. Keď spomalíte a zhlboka sa nadýchnete, opýtajte sa sami seba: „Ako sa chcem cítiť? Čo je pre mňa najdôležitejšie?"Určite sa vám už stalo, že ste zabudli, prečo vlastne niečo robíte. Namiesto toho, aby ste sa cítili preťažení a dúfali, že vás to dovedie k tomu, čo chcete, včas sa opýtajte: „Ako sa chcem cítiť?" Potom sa spýtajte ďalšiu otázku: „Čo je pre mňa dôležité?" Napíšte si zoznam a zamerajte sa na robenie vecí, ktoré sú pre vás dôležité, namiesto nedôležitých úloh, ktoré vás zbytočne zahlcujú. Ďalšou technikou, ako zistiť, ako si určiť priority, je začať sa pýtať na otázku: „Prečo to robím? Čo mi to dáva?" Načúvajte svojim odpovediam, spoznávajte sami seba a bude sa vám ľahšie rozhodovať o veciach, ktoré sa v živote rozhodujete robiť. Človeka to vedie k väčšiemu  uvedomeniu si svojich hraníc.

 

2. Neuvažujte skôr, ako môžete konať

Timothy Ferriss uvádza jednoduchý príklad: Nepozerajte si e-maily v piatok večer alebo cez víkend, lebo s pracovnými problémami do pondelka aj tak nič neurobíte a zbytočne vás to bude zaťažovať.

 

3. Neodkladajte rozhodnutia, aby ste sa vyhli nepríjemným rozhovorom

Ak sa vás známy opýta, či k nemu nechcete ísť budúci týždeň na večeru, nehovorte mu: „Neviem. Dám ti vedieť budúci týždeň.“ Namiesto toho rozhovor nejako slušne uzavrite. Napríklad: „Budúci týždeň? Vo štvrtok už mám program, ale ďakujem ti za pozvanie. Ak by sa to zmenilo, ozvem sa, ale skôr sa mi nebude dať.“

 

4. Naučte sa robiť neosudové a zvrátiteľné rozhodnutia čo najrýchlejšie

Učte sa stanoviť si časový limit, počet možností a rozpočet na vybraný produkt. Rýchle a múdre rozhodnutia šetria pozornosť a môžete sa sústrediť na ďalšie veci.

 

5. Ak to nie je potrebné, nehľadajte alternatívy. Vďaka rutine dokážete inovovať tam, kde to naozaj treba

Atléti si napríklad udržiavajú najnižšie percento telesného tuku, keď stále jedia to isté a veľmi to nemenia. Rovnaký prístup sa dá využiť pri plánovaní práce. Pri plánovaní oddychu sa však nesústreďujte na efektívnosť, ale na pôžitok. Skúšajte nové veci. Nepleťte si aktivity motivované výsledkami, ktorým prospieva rutina (cvičenie), s aktivitami motivovanými pôžitkami, ktorým prospieva rôznorodosť (oddych).

 

6. Ľutovať znamená rozhodovať sa, keď je už neskoro. Nesťažujte sa a budete menej ľutovať

Timothy Ferriss odporúča 21 – dňový experiment bez sťažovania sa. Dajte si na ruku náramok a vždy, keď sa začnete sťažovať, preložíte si ho na druhú ruku. Cieľom je vydržať 21 dní bez sťažovania. Zakaždým, keď si preložíte náramok, musíte začať počítať dni od začiatku. Vďaka náramku si to budete viac uvedomovať a dáte si pozor, aby ste sa vyhli premýšľaniu o minulosti a negatívnym myšlienkam, ktoré zbytočne zamestnávajú vašu pozornosť a nemajú žiadny význam.

 

V živote nejde o to, aby ste sa vyhli rozhodovaniu samotnému. Problém je v premýšľaní, ktoré rozhodovanie sprevádza, pretože práve to pohlcuje vašu pozornosť. Váš stav účtu neovplyvňuje počet rozhodnutí, ale množstvo času, ktoré ste strávili premýšľaním, kým ste sa rozhodli. Timothy Ferriss upozorňuje, že ak dodržiavate vyššie uvedené pravidlá, zaplatíte o 10 percent viac, ale svoj rozhodovací cyklus skrátite o 40 percent, to znamená, že namiesto 10 minút budete premýšľať 2 minúty. Nielenže ušetríte viac času a pozornosti na činnosti, ktoré vám prinášajú zisk, ale aj viac oceníte, čo máte a prežívate. Považujte týchto 10 percent za investíciu a  daň za ideálny životný štýl a neberte to ako stratu. Vyberte si životný štýl s minimom rozhodovania. Ide o veľmi nenápadný a málo preskúmaný filozofický nástroj, ktorý dramaticky zvyšuje výkon, vaše uspokojenie a zároveň vďaka nemu sa cítite menej preťažení a zahltení.

 


Zdroj: Timothy Ferriss: Štvorhodinový pracovný týždeň
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
 
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.