Timothy Ferriss: 8 rád, ako si poradiť s hejtermi

Nie je ľahké vysporiadať s hejtermi okolo seba.
Nie je ľahké vysporiadať s hejtermi okolo seba. / Foto: Pexels

Nenávisti je všade okolo nás stále viac. Hlavne v online priestore sa jej množstvo stále zvyšuje. Kto sú dnešní hejteri a ako si s nimi poradiť?

 

Hejter je človek, čo sa venuje negatívnemu hodnoteniu príspevkov na internete. Väčšinou vie všetko najlepšie. Myslí, že je najmúdrejší. Ozýva sa tak, aby to videli aj iní. Komentuje a zhadzuje. Najčastejšie chce niekoho uraziť a vyprovokovať. Existujú takí, ktorí to robia pravidelne, no niektorí to robia výnimočne. Potom sú aj takí, čo v podstate ani  nevedia, čo chcú, no radi rýpu a uspokojuje ich napríklad pohľad na rozprúdenú diskusiu vďaka nim. Ale tí najhorší sú ničitelia. Prichádzajú sa ventilovať cielene a  nehľadia na následky. Kritizujú, ubližujú, škodia. A práve toto im robí radosť.

Timothy Ferriss, jeden z najinovatívnejších podnikateľov, ktorý pôsobí ako poradca na jednej z fakúlt Singularity University, ktorá sídli vo výskumnom centre NASA Ames  a tiež autor známej knihy Štvorhodinový pracovný týždeň, vo svojej najnovšej knihe Nástroje titanov okrem iného radí ľuďom, ako si majú poradiť s hejtermi. Tu sú niektoré z jeho odporúčaní:

 

1. Nezáleží na tom, koľkí ľudia vás nechápu. Dôležité je, koľkí vás chápu

Timothy Ferriss upozorňuje, že aby človek mohol rozbehnúť biznis, stačí si nájsť, vychovať a nadchnúť prvých 1000 verných fanúšikov. Oni sa potom stávajú najužitočnejším marketingovým nástrojom. Zvyšok sa udeje automaticky. Tisícky a milióny nechápavých sú nepodstatné. Podstatné je zameriavať sa na tých, ktorí vašu prácu chápu.

 

2. Desať percent ľudí  si nájde spôsob, ako brať všetko osobne. Očakávajte to a berte to automaticky

Timothy Ferriss ľuďom odporúča, aby sa psychicky pripravili na to, že približne 100 z 1000 čiatteľov väčšinou napíše niečo hlúpe alebo nepríjemné. Neznamená to, že ste zlí alebo že oni sú zlí, ale že takto funguje matematika. Ak to budete očakávať, menej vás to vyvedie z rovnováhy. Ak si budete predstavovať, že každý zareaguje úsmevom a pochvalou, dostanete facku, zareagujete impulzívne a strojnásobíte si škody.

 

3. Keď pochybujete, vypnite kyslík

Timothy Ferriss hovorí, že existujú tri primárne reakcie na online kritiku:

  • Vypnúť kyslík, teda ignorovať ju.
  • Priliať olej do ohňa – propagovať ju.
  • Pustiť sa do debaty s trollmi a ľutovať to.

 

Prečo je dôležité vypnúť kyslík? Je to preto, lebo ak verejne zareagujete, zintenzívnite odkazovanie na ich stránku, zvýšite jej návštevnosť a zistíte, že tá odpoveď pretrvá a bude sa zobrazovať. Je naozaj veľmi ťažké ostať ticho a mať sebakontrolu. A čo s prilievaním oleja do ohňa negatívnych reakcií? Tu si treba uvedomiť, že nie všetci kritici sú hejteri. „Niekedy práve dobrí kritici vás posúvajú ďalej, ale vecí vás naučia,“ tvrdí Timothy Ferriss.

 

4. Ak sa rozhodnete odpovedať, nepreháňajte to s ospravedlňovaním sa

Existujú prípady, keď je ospravedlnenie skutočne potrebné, napríklad niečo pokazíte alebo sa ozvete príliš skoro. Vo väčšine prípadov však stačí uznanie reakcie. Nejaká forma reakcie typu „beriem ťa na vedomie“ rozptýli aspoň 80 percent ľudí, ktorí sú alebo sa môžu stať hejtermi. Niekedy prevrátia kabát a stanú sa vašimi najväčšími fanúšikmi. Jednoducho prezentujte fakty alebo im poprajte všetko dobré. Potom ich nechajte, aby dospeli k vlastným záverom. Timothy Ferriss najčastejšie používa takéto vyjadrenia: „Ďakujem za reakciu. Snažím sa zlepšovať sa. Zatiaľ dúfam, že nájdete, čo hľadáte.“ A tým, že občas prijímate kritiku, ukazujete, že sa neberiete príliš vážne. A tento postoj zvyčajne zníži počet skutočných hejterov, ktorí by sa za iných okolností určite prejavili.

 

5. Ak váš protivník nepoužíva logickú argumentáciu, ani vám argumentácia nepomôže vyhrať nad ním.


6. „Snaha o to, aby vás mal každý rád, je znakom priemernosti. Ide o vyhýbanie sa ťažkým rozhodnutiam a konfrontácii s ľuďmi, ktorých konfrontovať treba.“ ( Colin Powell)


7. „Ak sa chcete zlepšiť, uspokojte sa aj s tým, že vás považujú za bláznov a hlupákov.“ (Epiktétos)

Riman Cato, ktorého Seneca považoval za dokonalého stoika, uplatňoval Epiktétovu maximu v praxi tak, že nosieval tmavšie oblečenie, ako bolo bežné. A nenosil tuniku. Čakal výsmech a aj ho dostal. Robil to preto, aby sa naučil hanbiť len za tie veci, ktoré za to stoja. Ak chcete robiť niečo aspoň sčasti zaujímavé, musíte sa vyškoliť v zvládaní kritiky.

 

8. Vyberte si nezlomnosť

Nezlomnosť znamená, že vám viac záleží na zopár ľuďoch, ktorým sa vaša práca páči, ako na väčšine, ktorá ju nenávidí. Krehkosť znamená, že vám viac záleží na zopár ľuďoch, ktorí nenávidia vašu prácu, ako na väčšine, ktorá ju miluje. Timothy Ferriss odporúča, aby ste si radšej vybrali nezlomnosť.

 


Zdroj: Timothy Ferriss: Nástroje titanov
Zdieľať na facebooku