Neviete, čím skutočne potešiť blízkych? Vedci radia nekupovať veci, ale zážitky.
Všetci túžime byť šťastní. Celý život hľadáme cesty a spôsoby, ako sa dopracovať k šťastiu. Nie je tomu ináč ani na Vianoce. Chceme urobiť blízkym radosť. Mnohí si myslia, že dnes s tým nie je problém. Ale ono to tak možno vyzerá len na prvý pohľad. A netýka sa to len peňazí i keď, samozrejme, aj tie sú veľmi dôležité. Často však práve peniaze s výberom darčeka nesúvisia. Niekedy nám najväčší problém robí nerozhodnosť. Mnohí sa nevedia správne rozhodnúť pri výbere darčeka. Možno vám pri premýšľaní pomôžu aj nasledujúce rady odborníkov.
Nový výskum ukázal, že ak chceme niekoho na Vianoce potešiť, náš darček by sa nemal zmestiť do škatule. Ak sa snažíme urobiť niekomu radosť, veda má pre nás dobrú radu. Lepšie je utratiť peniaze na zážitky než na najnovší iPhone. Dr. Thomas Gilová, profesorka psychológie na Cornell University, ktorá skúma otázku peňazí a šťastia už vyše dvadsať rokov, hovorí, že jedným z najväčších nepriateľov šťastia je adaptácia. „Keď kupujeme veci, aby sme mali radosť, potešíme sa len na chvíľku. Zo začiatku sú pre nás nové veci vzrušujúce, ale potom sa im rýchlo prispôsobíme,“ hovorí profesorka. Práve preto je lepšie investovať do rôznych aktivít, ktoré nás napĺňajú, do rozvoja nových zručností, do cestovania, do nevšedných zážitkov a nie do nákupu nového BMW či už spomínaného iPhonu. Tak napríklad. Dostaneme ten spomínaný iPhone. Radosť vydrží zrejme viac ako pár sekúnd, v najlepšom prípade viac ako pár týždňov. Radosť jednoducho pominie. Tento jav sa volá adaptácia.
„Na materiálne darčeky sa adaptujeme rýchlejšie, zážitky potešia oveľa viac a adaptácia na ne trvá omnoho dlhšie,“ hovorí Joseph Goodman, profesor z Washington University, ktorý tieto skutočnosti tiež dlhé roky študuje.
Ďalším dôvodom pre kúpu zážitku je aj to, že zážitky je omnoho ťažšie s niečím porovnávať. Sú totiž unikátne. „Ak dostanete napr. nejakú technológiu, povedzme tablet, vždy ho môžete porovnávať s inými farbami, s inými modelmi, s inými značkami. Príde lepší model a zrazu vám nie je dosť dobrý,” hovorí Joseph Goodman . „No keď vám napríklad niekto kúpi zoskok padákom, ťažko to s niečim porovnáte. Koľko razy ste zoskakovali padákom a s čím by ste to mohli porovnať?” V tomto prípade nemáme na mysli tých šporotovcov, ktorí práve zoskok padákom dlhé roky trénujú.
A ešte dôležitejším faktorom je, že zážitky prinášajú aj sociálny aspekt. „Často to ani nie je o tom, že niekomu kúpime lístky do divadla. Je to o tom, že ich kúpime nám obom,” tvrdí Goodman. „Toto sú darčeky, na ktoré len tak obdarovaný nezabudne a ktoré vedú k šťastiu. Sme sociálne bytosti a sociálne interakcie majú veľký vplyv na naše šťastie,“ dodáva profesor.
Goodman v jeho výskume tiež zistil, že ľudia často nemajú poňatia, či darček tomu druhému radosť urobí. Väčšina ľudí má tendenciu veriť, že materiálny darček prinesie lepší výsledok. Preto je darovanie zážitkov také nezvyčajné. Navyše je to aj z praktických dôvodov. Ak niekoho veľmi nepoznáme, je jednoduchšie darovať mu niečo tradičné. Materiálne darčeky sa navyše tak nejako očakávajú. Ľudia sú už na tieto darčeky zvyknutí.
Čím nám je niekto bližší, tým skôr tieto sociálne normy narušíme a kúpime aj niečo nezvyčajné. A čoraz viac ľudí to už aj robí. Síce si to vyžaduje viac kreativity, ale ak blízkeho človeka dokonale poznáme, nemávame s výberom až taký veľký problém.