Ako zostať optimistom medzi negatívne naladenými ľuďmi?

Foto: Bigstock
  Foto: Bigstock

Čoraz častejšie sa dozvedáme o tom, aké je zdraviu prospešné zachovať si optimistickú myseľ. O tejto skutočnosti sa však ľahko hovorí, ale ťažšie sa už dodržuje. A to hlavne vtedy, keď ste obklopení veľkým množstvom negatívne naladených ľudí. Čo robiť v takejto situácii? Ako sa zachovať v prípade, keď si poviete, že chcete byť pozitívni, ale všetci okolo nás frflú, hundrú, všetko kritizujú a v najhoršom prípade aj poriadne zúria?

 

1. Nastavte si svoje limity

Pretože sa chcete správať slušne a máte v sebe aj určitý stupeň súcitu, často ufrflaných a negatívnych ľudí sa snažíte okolo seba vnímať a adekvátnym spôsobom pochopiť. Nechcete byť predsa úplne bezohľadní a nechcete ich odmietnuť. V tejto fáze si však musíte uvedomiť veľmi tenkú hranicu medzi súcitom a nasávaním cudzieho jedu do vlastného tela. Keď vám niekto fúka cigaretový dym do tváre, ustúpite. Taký istý odstup by ste si mali vedieť vytvoriť aj v situácii, keď na vás niekto pôsobí negatívne. A ak nie ste natoľko drzí, že opustíte miestnosť, spýtajte sa negatívne naladenej osoby, ako chce spomínaný problém riešiť. Pravdepodobne zareaguje dvomi spôsobmi. Buď zostane ticho alebo začne konštruktívne premýšľať, a tak svoje negatívne myslenie pomalými krokmi preladí na inú frekvenciu, lebo začne premýšľať nad riešením.

 

2. Premyslene odpovedajte a hlavne sa nenechajte vyprovokovať

Rozdiel medzi  premyslenou odpoveďou a inštinktívnou reakciou je v tom, že premyslená odpoveď je pokojná, zmysluplná, motivujúca a inštinktívna reakcia je bezmyšlienkovitá, často nabitá emóciami a zlosťou. Často pri nej abstinuje logické uvažovanie. Aby ste sa jej vyhli, treba niekoľko sekúnd počkať, zhlboka dýchať a upokojiť sa. Pár sekúnd navyše vás napojí na úplne iný uhol pohľadu, racionálnejšie riešenie a v konečnom dôsledku poskytnutie dobrej rady pre nahnevaného kolegu či spolužiaka. Premyslené odpovede nesprevádza zmätenosť, nahnevanosť, zlosť , silná emotívnosť, ale pokoj, dôstojnosť, nádej a porozumenie.

 

3. Vhodná téma môže pomôcť predchádzať negativite

Niekedy stačí jedna nesprávne položená otázka a kolotoč nadávok sa môže začať. Niektorých ľudí dokážu nahnevať aj maličkosti. Napríklad len to, že sa ich spýtate, kde boli na dovolenke. A ak náhodou na žiadnej dovolenke neboli, dokážu aj hodinu nadávať na všetko možné i nemožné. Ak v takejto situácii poviete aj niečo pozitívne, nahnevaných ľudí to ešte viac vyprovokuje. A tak možno zostanete ticho. Nečakajte však, že zmĺkne aj druhá strana. Väčšinou nie. V tejto situácii musíte úplne zmeniť tému. V takejto situácii psychológovia radia, vrátiť sa v spomienkach do minulosti, spomínať na detstvo, na spoločne prežité vtipné chvíle, úspechy nahnevaného človeka, šťastné dni prežité v minulosti. Pokiaľ je to možné, dotlačte nehnevanú osobu do v spomienkach do pozitívneho obdobia v živote.

 

4. Zamerajte sa na riešenie a nie na problémy

Kde človek zameriava svoju pozornosť závisí hlavne od jeho nálady. Ak má zlú náladu, k problémom pristupuje negatívne a pod vplyvom stresu. Ak sa stále točíte len okolo problému, neposúvate sa ďalej. Keď  začnete hľadať riešenie, automaticky zameriavate svoju pozornosť  pozitívnym smerom. Vďaka tomuto posunu sa postupne začína znižovať stres a vy začínate efektívnejšie myslieť. Ak by ste len donekonečna počúvali negatívne vety a nezamerali by ste sťažujúceho sa na reálne riešenie, znásobilo by sa aj vaše utrpenie a nakoniec by aj vás ovládli negatívne pocity. V tomto prípade lepšie ako myšlienky a slová, sú konkrétne skutky.

 

5. Nie všetci negatívne naladení ľudia sa dajú zmeniť

Existujú ľudia, ktorým dokážeme pomôcť pozitívnym príkladom, ale existujú aj ľudia, ktorým nedokážete pomôcť a ani ich nedokážete zmeniť. Veľa ľudí sa správa tak, že keď ich chcete v dobrej viere meniť, začnú sa ešte viac vzpierať a naschvál zostávajú rovnakí alebo sa stávajú ešte horšími. Ak prijmete túto realitu, nadobudnete väčší pokoj sami v sebe. Niekedy totiž existujú situácie, ktoré nemôžete vôbec ovplyvniť. Keď si toto uvedomíte, prestanete sa nielen zbytočne trápiť, ale budete aj viac odolní voči manipulátorom, energetickým upírom a citovým vydieračom.  Ak sa teda rozhodnete, že ľudí nebudete meniť,  začne sa vám v určitých okamihoch zdať, ako by sa oni sami začali zrazu meniť. Ale oni sa možno ani nemenia. Možno sa len zmenil váš uhol pohľadu, kjtorým ste sa začali na nich pozerať.

 

6. Doprajme si dostatok času na regeneráciu vlastných síl

Ak ste nútení doma, v škole alebo na pracovisku žiť s negatívne naladenými ľuďmi, zabezpečte si dostatok času a priestoru na načerpanie vlastných síl. Ak na toto zabudnete, môže sa vám stať, že sa veľmi ľahko vyčerpáte. Vyčerpanosť signalizuje napríklad  časté budenie sa v noci, výčitky svedomia, že ste neurobili pre iných všetko, čo ste mali, pocit, že vám niekto stále ubližuje, že si vás nikto neváži a podobne. Ak už nemôžete ovplyvniť jednanie a správanie iných, dôležité je postarať sa aspoň o seba. Sústrediť sa na svoje zdravie, aktívny pohyb, zdravú stravu, orientovať sa na riešenie vlastných problémov. A tiež nezabúdajte na cieľ mnohých negatívne naladených ľudí, ktorý spočíva v tom, že sa vás budú snažiť zraziť na ich úroveň, pretože sú si istí, že práve vtedy ich rýchlejšie pochopíte. Zároveň túžia aj po tom, aby vás práve oni mohli ovplyvňovať a ovládať

 


Zdroj: Brendon Burchard: Životný náboj
Zdieľať na facebooku