Články: Pre študentov
O projekte

 

Pijete denne kávu? Toto podľa vedy robí s vaším telom

Eliška Herinková
Autor článku
Zdroj: Unsplash
Pravidelné pitie kávy má pre náš organizmus viacero benefitov. / Zdroj: Unsplash

Pitie kávy sa už dávno nespája so zvýšeným rizikom kardiovaskulárnych chorôb. Veda zistila, že pitie kávy nám ponúka množstvo benefitov v rôznych oblastiach, ako napríklad prevencia niektorých chorôb, zlepšený fyzický výkon, a mnohé ďalšie.

 

Káva je v súčasnosti jedným z najpopulárnejších nápojov a už dlhšiu dobu sa vedú debaty o tom, či je pre naše zdravie prospešná, alebo nie. Kľúčom k tomu, či máte z kávy viac výhod ako nevýhod, je pozrieť sa na množstvo kávy, ktoré vypijete. Podľa vedcov je správnym množstvom 400 miligramov kávy denne, čo sú zhruba 4 šálky kávy. Ak vypijete kávy priveľa, budete mať v tele priveľa kofeínu. V takom prípade sa môžu vyskytnúť nežiaduce vedľajšie účinky, ako napríklad úzkosť, nespavosť, problémy s trávením, vysoký krvný tlak, či závislosť. Pokiaľ však patríte medzi tých, ktorí si radi vychutnajú kávu, ale nevypijete jej nadmerné množstvo, máme pre vás dobrú správu. Pitie kávy prináša skutočne množstvo benefitov pre vaše zdravie.

 

Káva znižuje riziko cukrovky 2. typu

Cukrovka (diabetes mellitus) je problémom, ktorým momentálne trpí mnoho miliónov ľudí po celom svete. Viaceré štúdie zistili, že ľudia, ktorí pijú kávu, majú nižšiu pravdepodobnosť toho, že sa u nich cukrovka vyvinie. A to o 23 až 67%. Podľa rozsiahleho prehľadu 18 štúdií vykonaných na takmer 458 tisícoch ľudí sa zistilo, že každá šálky kávy počas dňa je spojená so 7% redukciou rizika vzniku cukrovky 2. typu.

 

Káva môže znížiť riziko niektorých druhov rakoviny

Rakovina je veľmi častou príčinou úmrtia, avšak vyzerá to tak, že káva vám pomôže chrániť sa pred rakovinou pečene a kolaterálnym karcinóm, ktorý je najčastejším zhubným nádorom. Niektoré štúdie zistili, že ľudia ktorí pijú kávu, majú o 40% nižšie riziko vzniku rakoviny pečene. A ľudia, ktorí pili 4 až 5 šálok kávy denne mali o 15% nižšie riziko vzniku kolaterálneho karcinómu.

 

Benefity kávy pri pravidelnom pití / Zdroj: Pexels

 

Káva znižuje riziko degeneratívnych ochorení mozgu 

Parkinsonova choroba je po Alzheimerovej chorobe druhým najčastejším neurodegenaratívnym ochorením. Spôsobuje zánik nervových buniek v mozgu, ktoré ovplyvňujú ovládanie pohybov, ale tiež náladu, spánok a myšlienky. Nepoznáme na ňu žiadny liek, preto je prevencia veľmi dôležitá. S ňou vám môže pomôcť aj pitie kávy. Štúdie ukázali, že ľudia, ktorí pijú kávu, majú nižšie riziko, že budú trpieť na Parkinsonovou chorobou, a to 32 až 60%, v závislosti od štúdie. Vyzerá to tak, že toto znížené riziko je spôsobené kofeínom, keďže ľudia, ktorí pijú bezkofeínovú kávu, tento benefit nemajú.

 

Káva rovnako znižuje aj riziko Alzhaimera, ktorý spôsobuje demenciu. Taktiež naň neexistuje žiadny liek, a preto je dôležitá prevencia. V rámci prevencie môžete jesť zdravo, veľa cvičiť a tiež piť kávu. Len pitím kávy sa vám zníži riziko Alzhaimera až o 65%.

 

Káva nespôsobuje problémy so srdcom a môže znížiť riziko mŕtvice

Často sa hovorí, že káva zvyšuje krvný tlak, avšak pokiaľ jej nevypijete priveľa, ten efekt je veľmi malý a vytratí sa, ak kávu pijete často. Štúdie teda nepodporujú teóriu, že pitie kávy zvyšuje riziko srdcovo-cievnych chorôb. Práve naopak, existuje dôkaz, že u žien, ktoré pijú kávu, je toto riziko nižšie. Niektoré štúdie tiež uvádzajú, že pitie kávy vedie k nižšiemu riziku mŕtvice, a to až o 20%.

 

Káva obsahuje veľa antioxidantov

Káva je najväčším zdrojom antioxidantov v ľudskej strave. Štúdie dokazujú, že mnohí ľudia získajú viac antioxidantov z kávy ako z kombinácie ovocia a zeleniny. Denne prijmeme 1 až 2 gramy antioxidantov, a to primárne z kávy a čaju. Z nápojov prijímame až 79% antioxidantov denne, zatiaľ čo len 21% pochádza z jedla. Antioxidanty nám pomáhajú odzbrojiť voľné radikály, ktoré stále útočia na naše telo s cieľom poškodiť DNA a bielkoviny. Chránia nás teda pred starnutím a mnohými ďalšími chorobami, vrátane rakoviny. Dalo by sa teda povedať, že káva je jedným z najzdravších nápojov, ktoré poznáme. Efekt antioxidantov sa nestratí, ani keď pijete kávu bez kofeínu.

 

Káva je pre náš organizmus aj zdrojom antioxidantov. / Zdroj: Pexels

 

Káva je zdrojom nevyhnutných živín

Káva obsahuje okrem antioxidantov aj rôzne nevyhnutné živiny v rôznych hodnotách. Nie je to síce veľa, ale pri viacerých šálkach denne sa tie hodnoty pekne nazbierajú. Tieto živiny sú:

  • Riboflavín (Vitamín B2), a to až 11% z odporúčanej dennej dávky.
  • Vitamín B5, 6% z odporúčanej dennej dávky.
  • Mangán a draslík,  3% z odporúčanej dennej dávky.
  • Horčík a vitamín B3, 2% z odporúčanej dennej dávky.
     

Káva pomáha žiť dlhšie

Ľudia, ktorí pijú kávu, majú nižšiu pravdepodobnosť nadobudnúť viaceré ochorenia, dá sa teda povedať, že káva nám pomáha žiť dlhšie. Jedna zo štúdií naznačuje, že pitie kávy znižuje riziko smrti, a to až o 20% u mužov a 26% u žien. Tento efekt bol pozorovateľný aj po 24 rokoch.

 

Vďaka káve budete mať viac energie a budete chytrejší

Káva sa už dlhšiu dobu používa najmä na zvýšenie energie, ktoré je spôsobené obsahom kofeínu. Avšak viaceré kontrolované štúdie zistili, že káva ovplyvňuje viaceré funkcie mozgu, vrátane pamäte, nálady, bdelosti, reakčných časov, a všeobecných duševných funkcií. Vo všeobecnosti teda zlepšuje náš výkon.

 

Vďaka káve budete šťastnejší

Depresia je jednou z najčastejších chorôb, ktorou v súčasnosti ľudia trpia. Harvardská štúdia však zistila, že ženy, ktoré vypijú štyri alebo viac šálok kávy denne, majú až o 20% nižšie riziko, že budú trpieť depresiou. Iná štúdia zase zistila, že ľudia, ktorí vypijú štyri a viac šálok kávy denne, majú až o 53% nižšie riziko, že spáchajú samovraždu.

 

Káva napomáha chudnutiu a zlepšuje aj fyzický výkon

Káva zvyšuje rýchlosť nášho metabolizmu o 3 až 11%. Rýchlosť, ktorou ľudské telo spaľuje tuky sa vďaka káve zvyšuje, a to o 10% u obéznych ľudí, a o 29% u štíhlych ľudí. Avšak nie je isté, že tento efekt pretrváva aj u ľudí, ktorí pijú kávu dlhodobo. Okrem toho však káva stimuluje nervový systém a zvyšuje adrenalín, vďaka čomu môže zlepšiť fyzický výkon o 11 až 12%.

 


Zdroje:
13 Health Benefits of Coffee, Based on Science
Why coffee could be good for your health
9 Reasons Why (the Right Amount of) Coffee Is Good for You
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.