http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Je možné naučiť sa jazyk vďaka aplikácii?

Eliška Herinková
Autor článku
Foto: Unsplash
Cudzie jazyky sa môžete učiť aj pomocou aplikácií. / Foto: Unsplash

Učenie cudzích jazykov nie je márne ani pomocou aplikácií. V čom sú ich výhody?

 

Učenie sa jazykov je v dnešnej dobe jednoduchšie. Najmú vďaka mobilným aplikáciám. Môžete sa učiť kdekoľvek, kedykoľvek, nezávisle od toho, či sedíte v meškajúcom vlaku alebo čakáte u doktora. Mobilné aplikácie skutočne predstavujú revolúciu v učení jazykov. Reklamy tvrdia, ze sa vďaka nim môžete naučiť gramatiku či slovíčka. Avšak, sú tieto aplikácie skutočne také nápomocné? Najmä keď sa jedná o iné jazykové schopnosti, ako napríklad písanie a rozprávanie.

 

Výskumy sa väčšinou zameriavajú na ľudí, ktorí majú aplikáciu na doplnkové učenie

Duolingo či Busuu sú tie najznámejšie aplikácie. Výskum ukázal, že ich používanie je pre nás dobré a dosahuje pozitívne výsledky. Avšak väčšina takýchto výskumov robí jednu chybu - zameriava sa najmä na ľudí, ktorí sa v skutočnosti jazyky učia, napríklad v jazykovej škole, a využívajú aplikáciu len na to, aby mali nejaký tréning navyše a väčší kontakt s daným jazykom. Čo však ľudia, ktorí do jazykovej školy nechodia a okrem aplikácie sa jazyku vôbec nevenujú?

 

Kto tvorí väčšinu užívateľov jazykových aplikácií?

Nedávno publikovaná štúdia sa zamerala na používateľov Busuu. Pozrela sa na zhruba 4100 používateľov aby zistila, kto sú títo ľudia, čo si o učení jazyka cez aplikáciu myslia, a či je vôbec je možné naučiť sa jazyk za pomoci aplikácie. Busuu má viac ako 60 miliónov používateľov a momentálne umožňuje učenie 12 jazykov. Časť obsahu je prístupná pre každého, ďalšia časť je zase prístupná len užívateľom, ktorí si za obsah aplikácie platia. Výskum zistil, že aplikáciu väčšinou využívajú mladí ľudia vo veku 18 až 25 rokov, a väčšina z nich sa považuje za začiatočníkov v danom jazyku. Čím je vyšší level jazyka, tím menší počet používateľov sa na ňom nachádza. Dôvody, prečo ľudia využívajú jazykovú aplikáciu, sú vo väčšine prípadov rovnaké. Väčšina sa učí jazyk kvôli vlastnému záujmu - chcú vedieť dohovoriť na letnej dovolenke, kvôli kariérnym cieľom alebo osobným ziskom, alebo preto, lebo chcú pracovať alebo študovať v zahraničí.

Používatelia väčšinou na aplikácii nestrávia veľa času, v priemere len 15 minút denne počas niekoľkých dní v týždni. Ženy sú na aplikácii menej často, ale zato po dlhšiu dobu ako muži.

 

Učenie hrou?

Drvivá väčšina aplikácii, ktoré si človek do mobilu stiahne, si stiahne pre zábavu. Inak to nie je ani s aplikáciami na učenie sa jazyka. Užívatelia vnímajú takúto aktivitu ako neformálne učenie, a až dve tretiny používateľov používajú aplikáciu počas voľného času, a nie ako súčasť plánovaného učenia sa. Avšak jedna tretina používa aplikácii v rámci plánovaného učenia sa či dokonca jazykového vyučovania. Jazykové aplikácie sa teda dajú využívať aj inak ako počas voľného času u doktora.

Väčšina používateľov je s aplikáciami spokojná a majú drobý zážitok z učenia. Až 92 percent opýtaných povedalo, že aplikácia naplnila ich očakávania alebo bola nad ich očakávania. Mnoho ľudí tiež súhlasí s tým, že sa vďaka aplikácii zlepšili ich vedomosti v jazyku, ktorý sa učia.

 

Používatelia preferujú, keď druhí ich chyby nevidia

Jednou z vecí, ktoré užívatelia vnímajú ako veľké pozitívum je to, že môžu robiť chyby. Čas, ktorý strávia ľudia učením sa jazykov vnímajú ako niečo dobré. Znamená to aj, že aplikácie dosiahli obrovský posun, odkedy po prvýkrát uzreli svetlo sveta, pretože je to úspech, aby boli takto používateľmi vnímané. Formálne vyučovanie sa posunulo smerom ku komunikatívnemu prístupu na učenie jazyka, a preto sa aj študenti obracajú na aplikácie, kde môžu robiť chyby v súkromí a nemusia sa cítiť trápne pred inými ľuďmi. V online priestore im totiž nič nehrozí, a oni jediní poznajú svoje chyby. Vďaka tejto vlastnosti jazykové aplikácie svojím spôsobom vyriešili úzkosť v oblasti výkonnosti, ktorou trpí veľa ľudí, keď musia jazyk reálne využiť vo svojom živote a rozprávať. Aj preto by sa učitelia v jazykových školách nemali obávať aplikácií, ale mali by svojich študentov podporovať, nech ich používajú. Takto môžu žiaci stráviť čas opakovaním gramatiky a na hodinách môžu stráviť viac času interakciou v cudzom jazyku.

 

ZDROJ:theconversation.com
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.