Olivia Fox Cabane: Každý môže byť charizmatický. Stačí sa to naučiť

Charizmatický človek má otvorené dvere všade, kde sa objaví. Aj vy sa ním môžete stať.
Charizmatický človek má otvorené dvere všade, kde sa objaví. Aj vy sa ním môžete stať. / Foto: Shutterstock

Charizma sa začína v našej hlave. Ak sa budete cítiť charizmaticky, ľudia vás tak pravdepodobne budú aj vnímať.

 

Ľudia, ktorí v nás zanechajú ten najlepší dojem sú často tí, ktorých opisujeme ako charizmatických. Každý sa v ich prítomnosti cíti dobre a mnoho z nás by chcelo byť ako oni. Charizma sa často považuje za niečo vrodené. Avšak každý z nás si ju dokáže vybudovať. Ako na to napísala expertka na leadership a charizmu Olivia Fox Cabane vo svojej knihe The Charisma Myth. Táto kniha je pre každého, kto sa chce zlepšiť v sociálnej interakcii. Kniha vám pomôže nielen s profesionálnym životom, ale aj tým osobným. Vďaka radám z nej sa zlepšíte v networkingu, prezentáciách, získate si nových priateľov alebo viac odvahy na randenie. Jednoducho vás vďaka aplikovaniu rád z tejto knihy do reálneho života budú mať ľudia radšej.

 

Čo je to vlastne charizma?

Marilyn Monroe tvrdila, že charizma je schopnosť, ktorá sa dá naučiť. Nie je to žiadna mágia, ale jedná sa o vopred naučené správanie. Keď niekoho stretneme po prvý krát, inštinktívne hodnotíme moc a zámery danej osoby. Charizma je vlastne pôsobenie mocne, ale zároveň príjemne na ostatných ľudí. Kľúčom je však to, aby bol človek kompletne prítomný v danom momente, nech sa rozpráva s hocikým.

 

Charizmatický ľudia sú vnímaní ako efektívnejší a ich výkonnosť je lepšie hodnotená. Ak je líder skupiny charizmatický, jeho podriadený pracujú tvrdšie a vidia v práci väčší zmysel. Svojmu lídrovi tiež viac dôverujú.

Často si myslíme, že charizmatickí ľudia sú atraktívni extroverti a na to, aby sme boli ako oni, musíme zmeniť osobnosť. Avšak to vôbec nie je pravda. Olivia vo svojej knihe ponúka tri jednoduché tipy, ako pôsobiť charizmatickejšie:

  • Znížte intonáciu hlasu na konci vety.
  • Zredukujte rýchlosť a frekvenciu prikyvovania.
  • Zastavte sa na 2 sekundy predtým, než začnete hovoriť.

 

Ako sa správať charizmatickejšie?

Základom charizmatického správanie je byť prítomný v danom okamihu, sila, vľúdnosť, a reč tela.

Byť prítomný v danom okamihu je úplným kľúčom. Na to, aby ste pôsobili charizmatickejšie, skúste byť vždy prítomný a venovať sa danej osobe. Ľahšie si vás potom zapamätá. Táto schopnosť si nevyžaduje až tak veľa tréningu a je ľahké sa ja naučiť. Dajte si pozor na to, čo by vás mohlo vyrušiť. Ľudský mozog si ľahko nájde nový stimul, ktorý ho vyruší. Až polovicu času strávime tým, že naša pozornosť je odnášaná všetkými možnými smermi. Avšak osoba, s ktorou sa rozprávate vidí, či dávate pozor, alebo nie.

Vaša sila a vľúdnosť vyplýva z vašej reči tela. Tieto dve vlastnosti hrajú na naše inštinkty prežitia a sú to jedny z prvých vecí, ktoré na človeku, s ktorým sa rozprávame, vyhodnotíme. Na to, aby ste pôsobili charizmaticky, sú nevyhnutné. Vďaka reči tela je možné predpovedať ako dopadnúť vyjednávania a akým smerom sa bude rozhovor uberať.

Charizma však začína v hlave. Telo vysiela množstvo signálov, ktoré je ťažké kontrolovať, preto musí vaša charizma vychádzať z vašej mysle. Keď vaša myseľ uverí, že máte charizmu, vaše telo sa bude podľa toho správať.

 

Ako prekonať prekážky k tomu, aby ste pôsobili charizmaticky?

Najčastejšou prekážkou býva to, že sa cítime nepohodlne. Fyzická nepohoda ovplyvní ako sa cítite a ako pôsobíte, pretože podvedome to budú vnímať aj ostatní. Snažte sa predísť takejto situácii, ak však náhodou nastane, vysvetlite ju. Na zvládnutie psychickej nepohody je potrebný tréning. Tá môže byť spôsobená neistotou, nespokojnosťou so sebou samým ak sa začnete porovnávať s ľuďmi okolo vás, sebakritikou, ale aj pochybnosťami o sebe samom, ak si príliš málo dôverujete.

Tieto prekážky môžete prekonať tromi jednoduchými krokmi. V prvom rade je dôležité, aby ste si uvedomili, že je normálne cítiť sa nepohodlne. Naučte sa neutralizovať negativitu. Identifikujte negatívny zážitok a skúste sa od neho odosobniť. Taktiež sa pozrite na danú záležitosť vo väčšom obraze. Záleží na tom? Zamyslite sa nad podobným zážitkom z minulosti. Prepíšte realitu. Je ťažké potlačiť negatívne pocity, ale skúste sa pozrieť na danú situáciu z inej perspektívy.

 

Existujú rôzne druhy charizmy

Nepoznáme len jeden  druh charizmy, ale viacero druhov. Každá z nich je trochu iná. Vlastný štýl si môžete vybrať na základe vašej osobnosti, toho, čo chcete docieliť, a situácii, v ktorej sa nachádzate.

 

Zamierená charizma stojí na tom, že človek je plne prítomný a dokáže komunikovať s rešpektom. Je vhodná aj pre introvertov, pretože jediné, čo vyžaduje je sústredenie a pozornosť. Ostatní si všimnú vašu reč tela. Je vhodné použiť je v ťažkých situáciách, avšak nie vtedy, ak sa snažíte pôsobiť autoritatívne. Rizikom je, že vaša pozornosť môže byť príliš intenzívna, ak nebudete pôsobiť vľúdne.

 

Vizionárska charizma je typ, ktorým oplývajú veľkí lídri. Inšpiruje ostatných a vďaka nej veria. Funguje aj ak vás ľudia nemajú radi. Vyžaduje si presvedčenie, sebavedomie, ktoré si ľudia všimnú. Najväčším rizikom je, že môže vieš k fanatizmu.

 

Láskavá charizma sa zakladá na schopnosti spojiť sa so srdcom ostatných a byť vľúdny. Vyviniete si ju tým správnym myslením a očným kontaktom. Nepoužívajte ju, keď chcete byť autoritatívny, pretože môžete pôsobiť, akoby ste sa snažili každému vyhovieť.  V najhorších prípadoch môže viesť k prílišnej oddanosti ľuďom. Mali by ste ju použiť, keď sa snažíte emocionálne spojiť s inou osobou, chcete, aby sa ľudia cítili bezpečne, alebo potrebujete oznámiť zlé správy.

 

Autoritatívna charizma je založená na vašom statuse a sebavedomí, avšak nie vždy ju ľudia majú radi. Tento typ je možné spoznať podľa reči tela, toho, ako pôsobíte a ako na ostatných ľudí reagujete. Ak si chcete rozvinúť tento typ charizmy, zamerajte sa na jazyk tela a váš výzor. Hovorte menej a pomalšie, naučte sa pracovať s intonáciou. Ak človek nepôsobí vľúdne, môže v ostatných vyvolať pocity arogancie alebo zastrašovania. Vyhnite sa jej, ak chcete dostať spätnú väzbu, pretože je vhodná do krízových a obchodných situácií.

Čítajte viac o téme: Charizma
Zdieľať na facebooku