Vaše oblečenie ovplyvňuje vaše myslenie i výkon, tvrdia vedci

Podľa viacerých výskumov ovplyvňuje naše správanie aj naše oblečenie.
Podľa viacerých výskumov ovplyvňuje naše správanie aj naše oblečenie. / Foto: Pexels

„Robia šaty človeka?“ Mnohí by automaticky odpovedali, že nie, ale podľa vedcov má aj oblečenie vplyv na to, ako sa správame a aký výkon podávame.


Podľa vedy oblečenie ovplyvňuje nielen náš názor na ľudí, ktorých stretávame, ale aj nás samotných, konkrétne náš mentálny a fyzický výkon. Vedci tvrdia, že to, čo nosíme, môže spraviť skutočný rozdiel v našom živote, nezávisle od pohlavia. Aj preto sa možno často, najmä v angličtine, hovorí: „Obliekaj sa pre prácu, ktorú chceš, nie pre prácu, ktorú máš.“

Vplyv oblečenia na naše správanie a osobnosť má v psychológii aj vlastný názov – odevná kognitivita. Tento výraz sa používa na opísania efektov oblečenia na emócie, ľudské interakcie a postoje. Ako nás konkrétne môže ovplyvniť?

 

Formálne oblečenie vedie k lepšiemu abstraktnému mysleniu

Výskum z roku 2015 testoval zmenu oblečenia účastníkov kognitívnych testov - z obyčajného oblečenia na formálne. Na základe takéto experimentu sa zistilo, že profesionálne oblečenie dokáže našu myseľ správne nastaviť na abstraktné myslenie, ktoré je nutné pre kreativitu a dlhodobé plánovanie. Vďaka nemu sa cítime aj viac sebavedome. Zároveň zvyšuje produkciu hormónov, vďaka ktorým sa cítime dominantne.  Okrem abstraktného myslenia teda podporuje aj našu schopnosť vyjednávania s inými ľuďmi.

 

Nenoste formálne oblečenie, ak sa chcete socializovať

Neformálne oblečenie vám práve naopak môže pri vyjednávaní uškodiť.  V štúdii, ktorá sa zameriavala na vplyv oblečenia pri vyjednávaní sa zistilo, že tí, ktorí boli profesionálnejšie oblečení, dokázali pre seba vyjednať lepšie podmienky. Avšak ak vaším cieľom nie je vyjednávať, ale chcete sa len socializovať, mali by ste sa vyhnúť noseniu formálneho oblečenia, pretože sa vám bude ťažšie relaxovať a budete sa cítiť menej otvorene. Neformálne oblečenie zapríčiní, že budete priateľskejší.

 

Foto: Pexels

Nosenie športového oblečenia

Ak trpíte nedostatkom motivácie na cvičenie, skúste nosiť športové oblečenie, alebo ho mať aspoň častejšie pri sebe. Už len nosenie takéhoto oblečenia zvyšuje pravdepodobnosť, že budete cvičiť. Jedným z možných vysvetlení je, že nosenie takéhoto oblečenia funguje ako pripomienka pre mozog, ale zároveň máte aj o jednu výhovorku menej, keď ste športovo oblečení.

 

Nosenie uniformy vytvára očakávania

Všetko oblečenie, ktoré sa spája s určitou rolou, aktivuje naše vedomosti a očakávania, ako by sa ľudia s danou uniformou mali správať. Nosenie uniformy alebo kabáta môže viesť k tomu, že sú si ľudia viac vedomí svojich povinností a podporuje ich to k tomu, aby venovali viac pozornosti svojej práci. Biele laboratórne plášte vedú zase k lepšiemu sústredeniu a k menej chybám.
Rovnako, ako uniformy fungujú na dospelých, fungujú aj na deti. Deti v Keni, ktoré začali do školy nosiť uniformy, začali mať lepšie výsledky v škole a takisto začali do školy chodiť častejšie. Uniforma vytvorila pocit, že škola je pre ne dôležitá a prospešná.

 

Aj farby oblečenia vplývajú na to, ako sa cítime

To, ako sa cítime ovplyvňuje to, ako sa obliekame. Ale môže to byť aj naopak, čiže to, čo nosíme, dokáže ovplyvňovať to, ako sa vyrovnávame s horšími dňami, stresom a úzkosťou. Ak máte zlú náladu a chcete si čo najrýchlejšie zlepšiť deň, zmeňte farby oblečenia. Mali by ste nosiť jasné farby, ktoré zlepšia vašu energiu a náladu. Tmavé  a nevýrazné farby vedú k nižšej energii, horšej nálade a pocitom unavenosti.

 

Tajomstvá, o ktorých viete len vy

Hoci je spodná bielizeň niečo, o čom vieme len my, vedci tvrdia, že nám môže zdvihnúť sebavedomie a zmeniť vnímanie samých seba. Ak si oblečieme niečo, čo považujeme za sexi, tak sa môžeme takto aj cítiť, tvrdia. Rovnaký pozitívny efekt na nás môžu mať napr. ponožky pre šťastie. Podobný pozitívny dopad na výkon ľudí mali napr. aj tričká s motívom superhrdinov, ktoré mali účastníci experimentu pod oblečením a nikto ich nevidel.

Čítajte viac o téme: Výskum
Zdieľať na facebooku