http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Úzkosť na pracovisku - ako ju prekonať?

Dominika Neprašová
Autor článku
Foto: Pexels
Ľudia trpia úzkosťou aj v práci. Mnohí kolegovia o tom vôbec nemusia tušiť. / Foto: Pexels

Trpíte úzkosťou z práce alebo po príchode do nej? Nasledujúce tipy vám pomôžu lepšie ju zvládať.

 

Pracovná úzkosť vie veľmi nepríjemne zasahovať do pracovného výkonu. Nie je totiž na mieste, aby ste každý deň odrátavali minúty, dokým je čas odchodu z práce domov. Ak trpíte úzkosťou, prenáša sa tento stav na každú činnosť, ktorú robíte a výrazne ovplyvňuje celkovú kvalitu vášho života. Zamestnanci tvrdia, že najväčším spúšťačom stresu a úzkosti počas práce je plnenie stanovených termínov a práca s komplikovanými a problémovými ľuďmi. Úzkostní ľudia sa snažia vyhýbať medziľudským konfliktom, no v práci, ak pracujete v tíme ľudí, je to niekedy nemožné. Niektoré typy ľudí akoby konflikty milovali, ba dokonca vyhľadávali, iní by sa najradšej skryli pod stôl a prečkali, kým konflikt odznie. Toto je ďalšia z oblastí, ktorá vyvoláva v ľuďoch počas pracovnej doby stres.

Netreba zabúdať, že práca nie je všetko. Treba dbať aj na to, aby ste boli plnohodnotným človekom aj mimo práce. Pri zvládaní pracovnej úzkosti je dobré začať od seba. Od kvalitného spánku, kvalitne strávenom čase s priateľmi, pri športe či dobrej knihe. Naučte sa, že v prvom rade je potrebné postarať sa o seba. Keď budete po tejto stránke v poriadku, zvládanie stresu a úzkosti na pracovisku bude pre vás omnoho jednoduchšie. Nie je to však všetko. Hodina jógy či meditácie nevyrieši za vás všetky problémy, ktoré vás na pracovisku čakajú. Uvedomte si, aké je vaše postavenie vo firme, ako sa zvyčajne zvyknete správať. Zamyslite sa nad tým, prečo vás ostatní neberú až tak medzi seba, ako komunikujete so šéfom či ostatnými kolegami, alebo prečo nemáte chuť chodiť na firemné akcie. Keď si odpoviete na podobné otázky, bude vám jasnejšie, prečo sa v práci cítite úzkostne a pod stresom. Respektíve, čo tieto pocity spôsobuje. A keď s nimi budete chcieť zatriasť, zamerajte sa na nasledujúce stratégie, ktoré vám môžu pri zvládaní úzkosti na pracovisku pomôcť.   

 

Spoznajte mená kolegov

Ak sa počas pracovnej doby zameriate okrem pracovných úloh aj na to, aby ste si vybudovali s kolegami dobré vzťahy, ste na najlepšej ceste, ako predísť ohováraniu či medziľudským konfliktom. Nikto totiž nepovedal, že vaši kolegovia nemôžu byť zároveň vašimi priateľmi. V kancelárii to má isté obmedzenia a hranice, avšak po práci máte priestor na to, aby ste sa s kolegami spoznali hlbšie a stali sa z vás priatelia. A kde začať? Ako na to? Začnite napríklad tým, že budete spoznávať ľudí vo vašom pracovnom prostredí. Zoznamujte sa s nimi, poznajte ich mená, aj to akú funkciu vo firme majú. Ak sa náhodou opýtate na meno a na druhý deň ho zabudnete, nehanbite sa opýtať znova. Nie je na tom nič zlé a väčšina sociálnych interakcií začína práve takto jednoducho.

 

Požiadajte o pomoc

Aj tí najskúsenejší zamestnanci požiadajú z času na čas svojich kolegov o pomoc. Nehanbite sa a skúste to tiež. Ak máte za úlohu spraviť niečo, čomu nerozumiete a privádza vás to do stavu úzkosti či stresu, predídete tomu, ak požiadate svojho kolegu o pomoc. Zároveň to môže byť pre vášho nadriadeného znak toho, že sa snažíte svoju prácu robiť na 100 percent aj napriek tomu, že niečomu nerozumiete. Vynašli ste sa a vyriešili problém. A to sa ráta.

 

Vyhýbajte sa ohováraniu a intrigám

Intrigy a ohováranie je v zamestnaní veľmi časté napriek tomu, že to je jeden z najhorších spôsobov riešenia konfliktov. To, že budete s kamarátkou kolegyňou ohovárať ďalšiu, s ktorou ste mali konflikt, ten váš problém nevyrieši. Namiesto toho bude v kancelárií negatívna atmosféra, ktorá bude rušiť prácu aj iným. Namiesto zbytočného ohovárania otvorene hovorte s kolegom, s ktorým máte problém. Keď prídete ako sa hovorí "s kožou na trh", človek s ktorým máte konflikt to bude považovať za statočné a negatívne emócie s veľkou pravdepodobnosťou opadnú. 

 

Stanovujte si splniteľné termíny

Niektorí zamestnanci si v snahe ukázať šéfovi svoju výkonnosť a produktivitu stanovujú si také termíny dokončovania úloh, ktoré nie je možné dodržať. Nie je to ale dobrá cesta. Definujte si reálne termíny, pretože inak to hrozí nepríjemným zlyhaním. Navyše sa vyhnete zbytočnému stresu, úzkosti a tiež ospravedlňovaniu sa, prečo ste to nezvládli. A ak termín, ktorý ste si sami zvolili stihnete skôr, ako ste mali naplánované, budete mať príjemné plus.

 

Používajte neutrálny jazyk

Používanie neutrálneho jazyka sa odporúča vtedy, ak riešite vzniknutý konflikt, komplikovanú situáciu alebo o niečom spoločne s kolegami diskutujete. Neutrálny jazyk navodzujte pokojnú a príjemnú atmosféru, bez stresu a napätia. Používanie tohto spôsobu komunikácie tiež súvisí s predkladaním vlastného názoru a pýtaním sa na názor druhých. Diskusiu preto začínajte výrokmi typu „Ja si o tom myslím toto a rád/rada by som sa o to s vami podelila.“ Diskusiu zase skúste zakončiť slovami ako „Chcel/chcela by som počuť váš názor. Zaujíma ma, čo si o vzniknutej situácií myslíte vy.“

 

Neponižujte ostatných

V zamestnaní sa často stáva, že kolegovia si spoločne zvyknú zanadávať na svojho šéfa. Urobia z neho spoločného nepriateľa. Častokrát len preto, aby sa mali o čom rozprávať a na kom si vybíjať svoju zlú náladu. Ak si niečo podobné všimnete, snažte sa jeho šíreniu predísť. Ak to nie je možné, jednoducho z podobných debát odíďte, nezúčastňujte sa ich. Zbytočne nebudete v strese a v negatívnej atmosféry.

 

Komunikácia z očí do očí

Na pracovisku sa veľakrát stáva, že sa všetky (aj medziľudské) témy riešia prostredníctvom telefónov či e-mailov. Neraz preto dochádza k nepochopeniu druhej strany a konflikt je na svete. Namiesto toho, aby ste sa utápali v strese a úzkosti z toho, ako to ten dotyčný asi myslel, opýtajte sa ho na to priamo. Z očí do očí. To, čo sa vám zdalo ako nepríjemná uštipačná poznámka, v e-maily bol možno pokus o láskavý vtip. 

 

Zamerajte sa na fakty

Úzkostliví ľudia majú tendenciu veci prehnane zveličovať. Z maličkosti dokážu urobiť behom sekundy katastrofu. Ak máte pocit (a zvyčajne to pocit len je), že vás niekto z kolegov ohovára, opýtajte sa ostatných na to, čo si o tom myslia. Skúste sa zamyslieť nad tým, ako vaša interakcia s týmto človekom v posledných týždňoch vyzerala a či je reálne možnosť, že by mal dôvod vás ohovárať. Ak nenájdete nič konkrétne a ani vaši kolegovia nepotvrdia, že ste ohováraní, asi na tom niečo bude. Zamerajte sa na fakty a overujte si to, čo si myslíte a cítite.

 

Vyhľadajte pomoc

Ak nezaberú uvedené stratégie zvládania úzkosti na pracovisku, nehanbite sa požiadať o pomoc odborníka. Veľa súčasných firiem ponúka zamestnancom možnosť prediskutovať ich problémy s psychológom či firemným koučom. V dnešnej dobe je návšteva psychológa bežnou súčasťou životov veľkého množstva ľudí a je na mieste priznať si, že práve on je odborníkom na duševné zdravie. Psychiku netreba brať na ľahkú váhu, pretože je rovnako dôležitá ako fyzické zdravie.

 

Keď si nájdete v zamestnaní priateľov, budete z toho profitovať aj pri výkonoch vo svojej práci. Úzkosť je stav, s ktorým treba niečo robiť a netreba ju prehliadať. 

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.