Vytrvalosť rozhoduje o vašom úspechu. Týmito spôsobmi si ju môžete zlepšiť

Foto: Pexels
Pracovať na svojej vytrvalosti sa oplatí v každom veku. / Foto: Pexels

Pracovať na svojej vytrvalosti sa oplatí v každom veku. 

 

Vytrvalosť je základná zručnosť, na ktorej musí každý z nás pracovať, ak chceme uspieť v akejkoľvek oblasti života. Či už ste športovec, umelec alebo podnikateľ, rozdiel medzi tým, aby ste boli priemerní alebo skvelí v tom, čo robíte, je schopnosť vytrvať v náročných obdobiach vo svojej snahe a zvládnuť ťažkosti a neúspechy. Vytrvalosť sa vzťahuje na schopnosť sledovať cieľ alebo vášeň v priebehu času a držať sa ich, ak narazíte na nejaké prekážky alebo neúspechy, či už malé alebo veľké. Naša schopnosť držať sa svojich úloh, cieľov a vášní je životne veľmi dôležitá. Vytrvalosť si vyžaduje úsilie aj prax. Zahŕňa to aj našu schopnosť poučiť sa z neúspechu a skúsiť to znova. 

 

Ako môžeme zlepšiť svoje vytrvalostné schopnosti? 

Vytrvalosť si vyžaduje štyri základné zložky:

Záujem, vášeň – v prvom rade musíte zistiť, aké sú vaše vášne, záujmy. Tento proces zahŕňa zvedavosť, skúšanie nových vecí, experimentovanie a aktívnu snahu rozvíjať sa a zostať pri svojich záujmoch.

Cvičenie, prax – dôležité je cvičiť zámerne, zdokonaľovaním sa v slabinách stanovením si náročných cieľov.

Účel - sa týka našej túžby prispieť k tomu, aby bol svet lepším miestom a pomáhať druhým. Môže byť hlavnou hnacou silou vášne.


Nádej - súvisí s presvedčením, že na našom úsilí záleží a že môže zlepšiť našu budúcnosť.

 

Nebojte sa zlyhania

Vytrvalosť pochádza z neúspechu, pádu a následného vstávania. Bez zlyhania sa nemôžete stať odolným. Takže musíte zmeniť svoj pohľad na neúspech, aby ste to považovali za lekciu, a nie za neúspech. Z neúspechu sa môžete naučiť toľko, že zmena postoja k nemu môže mať úžasné dôsledky pre váš život.

 

Začnite riskovať

Mnohé z najväčších úspechov života si vyžadujú vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Mnohí sa však ťažko vyrovnávajú s neistotou, ktorá je spojená s riskovaním. Pocit nepokoja vyrastá z nepoznania výsledku a zo strachu z potenciálneho zlyhania. Čo ak sa pred všetkými strápnim? Čo ak nie som dosť dobrý? Tým, že sa naučíte riskovať, zvyšujete pravdepodobnosť, že budete čeliť zložitejším situáciám. Ak sa v týchto ťažkých situáciách dokážete naučiť prispôsobiť sa a pochopiť, aké kroky sú k tomu potrebné, môžete vybudovať lepšiu vytrvalosť.

 

Staňte sa svojím najväčším podporovateľom

Hoci môže byť energizujúce mať okolo seba ostatných, aby vás motivovali a podporovali, mať ich tam je luxus, nie samozrejmosť. Dôležité je obrátiť sa do svojho vnútra a nájsť v sebe silu a odhodlanie ísť ďalej. Niekedy na ceste k úspechu musíte kráčať sami. A ak sa ocitnete v tejto pozícii, nájdite spôsob, ako si dopriať to, čo potrebujete, aby ste mohli pokračovať.

 

Zastavte sa a vážte si aj maličkosti

Môže byť jednoduché sústrediť všetku svoju energiu na dosiahnutie svojho konečného cieľa. Avšak ak jediné, čo vidíte, je váš konečný cieľ, prídete o krásu, ktorú vám ponúka samotná cesta. Nové skúsenosti a prekvapenia vám môžu poskytnúť toľko energie, aby ste mohli vytrvať vo svojom úsilí.

 

Pripomínajte si vytrvalosť v minulosti

Spomienka na časy v minulosti, keď ste sa odmietli vzdať, vám môže pomôcť byť vytrvalejšími. Môže to byť silné, tvrdohlavé, inšpirované, cieľavedomé, sústredené, odhodlané... Pripomeňte si chvíle, keď ste mali tento pocit, a znovu ho spoznajte vo svojom tele. 

 

Naučte sa zručnosti zvládania stresu

Učenie a nácvik zvládania stresu vám umožní omladiť vašu myseľ a telo a dobije batériu vytrvalosti, čo vám umožní dosiahnuť zdravú vnútornú rovnováhu. Účinnosť zručností zvládania stresu pri dosahovaní rovnováhy v živote je dobre známa každému. Nielenže to posilní vašu vôľu, ale môže dokonca podporiť zdravie z dlhodobého hľadiska. 

 

Nečakajte dokonalosť

Vytrvalosť nemusí nevyhnutne znamenať nekompromisnú snahu o dokonalosť vo všetkom, čo robíte. Nezmyselná honba za dokonalosťou je skôr tvrdohlavosťou ako húževnatosťou. Prijmite nedokonalosť aj neúspech.

 

Zistite, čo môžete mať pod kontrolou a čo nie

Toto je pravdepodobne jeden z najdôležitejších bodov, na ktorý treba pamätať pri rozvoji vytrvalosti. Účelom poznania toho, čo je mimo vašu kontrolu a čo nie je vám umožňuje objektívne sa zamerať práve na tie oblasti, do ktorých by ste mali sústrediť svoje zdroje a energiu, kde vám vaše úsilie pomáha najefektívnejšie dosiahnuť stanovené ciele.

 

Identifikujte kontraproduktívne návyky alebo myšlienky, ktoré by ste chceli zastaviť

Ak sa budete držať zvykov alebo myšlienok, ktoré vám už neslúžia, môžete sa stať neproduktívnymi a stratíte schopnosť vytrvať. Tieto zvyky zahŕňajú napríklad prebývanie v minulosti, pozeranie sa na seba ako na obeť alebo zbytočné starosti s vecami, ktoré sa nedajú zmeniť.

 

Naučte sa odpúšťať sebe aj druhým

Tým, že si odpustíte svoje chyby a neúspechy, si v skutočnosti dávate pokoj. Znášanie nevraživosti, sklamaní a nenávisti môže zničiť vašu vytrvalosť. Nezáleží na tom, kto je predmetom vašich negatívnych emócií. Ak ste to vy alebo iná osoba, stále ste to vy, kto cíti bolesť a dáva jej veľký priestor. Mali by ste sa naučiť odpúšťať, aby ste mohli ísť ďalej a dosahovať svoje vytýčené ciele.

Zdieľať na facebooku