Zvýšte si hladinu endorfínov. Budete mať šťastnejší život!

Foto: Pexels
Endorfíny nám pomáhajú zažívať radosť. / Foto: Pexels

Kde nájsť dostatok endorfínov pre pohodovejší život?

 

Endorfíny sú chemickými poslami v našom tele, uvoľňovanými centrálnym nervovým systémom a hypofýzou. Sú to neurotransmitery pre dobrý pocit, ktoré nám pomáhajú prežívať potešenie, relaxovať a zlepšujú našu náladu. Štrukturálne sú endorfíny podobné drogám morfínu a rovnako hrajú podobnú funkciu pri znižovaní diskomfortu tým, že pôsobia ako prírodné lieky proti bolesti. Keď hladiny endorfínov klesnú, môže to viesť k pocitom smútku, stresu a úzkosti, ktoré sa môžu prejaviť ako únava a nedostatok produktivity. Existuje niekoľko spôsobov, ako zvýšiť produkciu endorfínov v našom tele, často tým, že robíme veci, ktoré máme radi. 

 

Aké sú výhody endorfínov?

S podporou vašich endorfínov je spojené množstvo zdravotných výhod.

  1. Podpora duševného zdravia: pravidelné uvoľňovanie endorfínov môže pozitívne ovplyvniť vašu celkovú náladu a pocity duševného zdravia. Endorfíny sú „šťastné“ chemikálie a ich uvoľňovanie môže znížiť príznaky stresu, úzkosti a depresie a dokonca zvýšiť vašu sebaúctu.
  2. Regulácia hmotnosti: endorfíny uvoľňované počas cvičenia môžu viesť k vyššej úrovni energie a lepšej regulácii chuti do jedla, čo môže pomôcť znížiť nadmerné stravovanie a regulovať váhu.
  3. Sociálne prepojenie: činnosti ako smiech, sex alebo nadväzovanie kontaktov s ostatnými môžu spôsobiť uvoľnenie endorfínov a pomôcť ľuďom nadviazať silné vzájomné vzťahy.

 

Týmito spôsobmi dokážete prirodzeným spôsobom zvýšiť produkciu endorfínov

  1. Pravidelne cvičte - fyzické výhody cvičenia nemožno poprieť. Jeho prínosy pre duševné zdravie sú rovnako pôsobivé, a to najmä vďaka endorfínom. Aj keď je pravdepodobné, že pri väčšom cvičení uvidíte viac výhod, akékoľvek množstvo je lepšie ako žiadne. 
     
  2. Nájdite to, čo máte radi a robte to ďalej – pozrite sa na to, čo vám robí radosť, môže to byť spev, tanec, čítanie dobrej knihy alebo dokonca hranie sa s vašim domácim miláčikom. Vaša hladina endorfínov sa tiež zvyšuje, keď ste okolo ľudí, ktorých máte radi. V skutočnosti sú ľudia pri zamilovaní často závislí na vysokej hladine endorfínov, pretože tieto stúpajú prirodzene.
     
  3. Doprajte si víno alebo tmavú čokoládu – či už čokoládu považujete za príležitostnú pochúťku alebo si na nej pravidelne pochutnávate, môže uspokojiť vaše sladké chute. Konzumácia čokolády tiež produkuje endorfíny, ktoré podporujú pocity blaženosti. Tieto príjemné pocity môžu pomôcť prispieť k čokoládovým túžbam, ktoré môžete mať, keď sa cítite na dne alebo v strese - ak vám niečo robí dobre, pravdepodobne to vyhľadáte znova. Podporu endorfínov získate tiež tým, že si doprajete pohár červeného vína, ktoré môže spôsobiť uvoľnenie endorfínov.
     
  4. Veľa sa smejte – smiech spúšťa uvoľňovanie endorfínov v špecifických oblastiach mozgu. Podporuje tiež pozitívnu náladu a prináša upokojenie. Ak sa viac smejete, prežívate potešenie a znižuje sa stres. Mozog si vždy všimne toto spojenie medzi činnosťou a potešením, ktoré prináša.
     
  5. Doprajte si akupunktúru alebo masáž  – existujú dôkazy, že akupunktúra môže pomôcť pri zvyšovaní endorfínov. Rovnako ako akupunktúra, kedy sa ihlami stimulujú určité tlakové body, aj masáž môže pomôcť zvýšiť hladinu vašich endorfínov. Nemusí to byť ale ani profesionálna masáž, môžete požiadať partnera, aby vám dal uvoľňujúcu masáž, investujte do masážneho kresla či použite masážny prístroj na uvoľnenie napätých svalov.
     
  6. Počúvajte hudbu – ak ste niekedy pri počúvaní hudby alebo samotnom hraní cítili eufóriu, pravdepodobne to nakoplo vaše endorfíny. 
     
  7. Doprajte si horúci kúpeľ – dlhý horúci kúpeľ vám môže pomôcť upokojiť sa po stresujúcom alebo namáhavom dni. Teplo vody môže pomôcť zmierniť napätie a bolesť svalov, ale môže tiež spustiť uvoľňovanie endorfínov do krvi. Okrem toho, že vám pomôžu pri odpočinku, pravidelné horúce kúpele môžu tiež pomôcť znížiť riziko srdcových chorôb a znížiť krvný tlak. Pri kúpaní s výhodami pre zdravie platí, že čím dlhší kúpeľ je, tým lepšie. Prečo si nezapáliť vonné sviečky alebo pridať éterický olej na skombinovanie kúpania s aromaterapiou pre ďalšiu podporu endorfínov? Prineste si so sebou knihu alebo len tak meditujte v teplej vode.
     
  8. Doprajte si korenené jedlo – korenené jedlá obsahujú chemickú látku známu ako kapsaicín, ktorá sa získava z feferóniek. Používa sa tiež na masti na zmiernenie bolesti a na pomoc ľuďom trpiacim artritídou. Telo vie, že produkované teplo prostredníctvom kapsaicínu nie je normálne, a dodáva nádych endorfínov, aby ste tento efekt potlačili.
     
  9. Zapojte sa do dobrovoľníctva – robenie niečoho dobrého prospieva vám rovnako ako ľuďom, ktorým pomáhate. Môžete pomôcť priateľom alebo rodine, venovať sa svojej obľúbenej charite alebo sa prihlásiť ako dobrovoľník pre vec, na ktorej vám záleží.
     
  10. Meditujte – ak si doprajete čas na relaxáciu a sústredenie mysle na meditáciu, dôjde k uvoľneniu endorfínov v tele. Meditácia a joga pomáhajú zvyšovať hladinu ďalších hormónov, ktoré vám pomáhajú cítiť sa dobre, vrátane dopamínu a sérotonínu, vďaka čomu sa budete cítiť povzbudení a budete mať pozitívnejší pocit pohody. 
Zdieľať na facebooku