Finančný stres intenzívne ovplyvňuje naše duševné zdravie. Ako môžete tlmiť jeho dopady?

Foto: Shutterstock
Finančný stres prežíva v dnešných neistých časoch čoraz viac ľudí. / Foto: Shutterstock

Finančný stres prežíva v dnešných neistých časoch čoraz viac ľudí. Ako s ním bojovať, aby vám nezhoršil zdravie?

 

Vysoká inflácia zamávala aj finančne stabilnejšími ľuďmi. Každý nákup nám pripomína, ako všetko zdraželo. Mnohé veci, ktoré sa predtým zdali cenovo dostupné, zrazu sa stali nedosiahnuteľnými. Životné náklady rastú, čo vytvára novú ekonomickú neistotu na konci veľmi neistých pomaly troch rokov. Čoraz viac ľudí žije vo finančnom strese.  

 

Čo je finančný stres?

Finančný stres je jednou z najbežnejších a najtrvalejších foriem stresu na svete. Dal by sa definovať ako stav obáv, úzkosti alebo emocionálneho napätia súvisiaceho s peniazmi, dlhom a nadchádzajúcimi alebo súčasnými výdavkami. Finančný stres sa môže vyskytnúť v mnohých situáciách a za rôznych okolností. Niektoré situácie, ktoré môžu spôsobiť finančný stres, zahŕňajú stratu zamestnania, dlhodobú nezamestnanosť, neschopnosť získať prácu na plný úväzok, neschopnosť platiť účty alebo neschopnosť vyrovnať sa s rastúcimi životnými nákladmi. Obavy o peniaze nie sú nezvyčajné, ak však ovplyvňujú vaše fyzické alebo emocionálne zdravie a vzťahy, je dôležité tomu venovať patričnú pozornosť a vyhľadať možno aj odbornú pomoc. Príznaky finančného stresu sú podobné úzkosti a iným druhom stresu, ale menia naše myšlienky, pocity a správanie, ktoré sa týkajú peňazí. Niektoré bežné znaky, na ktoré si treba dávať pozor, patria: hádanie sa s blízkymi o peniazoch, pocit viny z míňania peňazí na nepodstatné veci, pocit, že strácate kontrolu nad svojimi financiami, obavy alebo beznádej z budúcnosti, zvyšovanie dlhu z kreditných kariet alebo pôžičiek, príjem nepokrýva výdavky, typické príznaky úzkosti, ako je napríklad dýchavičnosť či búšenie srdca, keď myslíte na peniaze.

 

Ako môže finančný stres ovplyvniť zdravie?

Keďže finančný stres je zvyčajne typom chronického stresu, vplyv na vaše zdravie a pohodu môže byť vážny. Môže spôsobiť chronickú úzkosť, vyčerpanie, napäté vzťahy s partnermi a zabrániť človeku získať bývanie, vzdelanie alebo zdravotnú starostlivosť. Peniaze ovplyvňujú množstvo každodenných činností ako je nákup potravín, platenie nájomného alebo hypotéky, prístup k zdravotnej starostlivosti a zabezpečenie našich rodín, nedokážeme ho preto len tak eliminovať vzdaním sa nákupov. Starosť o peniaze môže viesť k obavám o všetky tieto veci. Jedným z najčastejších príznakov, ktoré môže vyvolať finančný stres, je u niektorých prerušený spánok alebo nespavosť. Nespavosť je pritom jedným z hlavných znakov, že nie sme v duševnej rovnováhe. Je to spôsob, akým telo bije na poplach, že niečo nie je v poriadku. Príliš veľa finančného stresu môže mať aj dlhodobé fyzické následky. Je to preto, že stres samotný spúšťa sériu fyzických reakcií - tep sa zrýchli, svaly sa napnú a dýchanie sa zrýchli, vďaka zvýšeným hladinám stresových hormónov kortizolu a adrenalínu, ktoré fungujú ako poslovia a pripravujú telo na to, aby sa vyrovnalo s vnímanou hrozbou. Ak je táto reakcia chronická, ako to môže byť v prípade finančného stresu, môže to viesť k problémom, ako je hypertenzia, vysoký cholesterol, bolesť svalov a iné srdcovocievne problémy. 

Chronický stres ovplyvňuje aj duševné zdravie. V skutočnosti môžu byť symptómy také závažné, že napodobňujú posttraumatickú stresovú poruchu (PTSD) . Keď máte pocit, že bez ohľadu na to, ako tvrdo pracujete, nemôžete vyrovnať všetky účty, môže to zničiť vašu sebaúctu a pocit vlastnej účinnosti. Môže vás izolovať od vašich priateľov a rodiny. Môžete tráviť všetok svoj čas a emocionálnu energiu staraním sa o účty, čakaním na ďalšiu výplatu alebo premýšľaním, či zvládnete núdzovú situáciu, ak nastane. Ak trvajú dlhšie ako niekoľko týždňov, mohli by ste byť vystavení riziku vzniku úzkosti alebo depresie. 

 

Tipy, ako sa vysporiadať so zdravotnými dopadmi finančného stresu

Určite nemôžeme ignorovať skutočnosť, že inflácia, najmä keď sa vyskytuje rýchlo, môže byť veľmi škodlivá pre životnú úroveň ľudí a môže predstavovať výzvu pre mnohých ľudí. Ak finančný stres ovplyvňuje vaše zdravie a vzťahy, tak vám ich môžu pomôcť prekovať tieto tipy:


 

Rozpočtovanie

Prvým a pravdepodobne najzrejmejším tipom je vytvorenie rozpočtu. Šetrenie peňazí môže výrazne pomôcť vášmu duševnému zdraviu. Odporúča sa upraviť svoj rozpočet každý štvrťrok kvôli rýchlo meniacej sa finančnej situácii vo svete, inflácii.

 

Použite verejnú dopravu, keď je to možné

S rastúcimi cenami benzínu sa odporúča chodiť pešo, bicyklovať sa alebo zvoliť autobus pri každej príležitosti. V niektorých rodinách dochádzajúcich denne z dedín do miest za prácou či školou to môže znamenať aj stovky eur ušetrených mesačne.

 

Podeľte sa o svoje pocity s priateľmi a kolegami, ktorí vás podporujú

Identifikujte ľudí, s ktorými sa môžete porozprávať o tom, ako sa cítite a ktorí vám pomôžu zostať pozitívnymi.

 

Upokojte sa

Pravdepodobne nezmeníte svoju finančnú situáciu z minúty na minútu, ale určite môžete zmeniť svoj výhľad a bezprostrednú úroveň stresu. Upokojte sa tým, že si dáte malé občerstvenie, vypijete pohár vody alebo sa párkrát zhlboka nadýchnete.

 

Znížte svoje výdavky

Keď budete mať predstavu o tom, na čo a koľko míňate, hľadajte spôsoby, ako ušetriť. Ak neviete, ako na to, poraďte sa s finančnými poradcami.

 

Nájdite spôsoby, ako zarobiť peniaze navyše

Ako sa hovorí, existujú len dva spôsoby, ako dosiahnuť zisk: znížiť výdavky alebo zvýšiť príjmy. Ak ste už zo svojho rozpočtu ukrojili zbytočné výdavky, jediné, čo môžete urobiť, je zarobiť viac peňazí. Zistite, či si môžete vziať ďalšie hodiny v práci, pracovať niekde na čiastočný úväzok alebo na voľnej nohe. Buďte realistickí, pokiaľ ide o váš čas a vezmite si iba ďalšiu prácu, o ktorej viete, že ju dokážete dokončiť, pričom si nájdete čas na to, aby ste sa o seba postarali.

 

Finančný stres môže byť ohromujúci na viacerých úrovniach. Môžete sa cítiť zaslepení emocionálnym napätím, ktoré vám môže brániť v pocite schopnosti a kontroly nad svojimi výdavkami. Zvládanie stresových faktorov spojených s peniazmi je však jednoduchšie, keď sa môžete pokúsiť odstrániť negatívne emócie s tým spojené. Aj keď vaše financie momentálne vyzerajú bezútešne, vašu hodnotu nereprezentuje číslo na vašom bankovom účte. Môžete si vybudovať nové peňažné návyky.

Čítajte viac o téme: Finančná gramotnosť
Zdieľať na facebooku