Spoznajte nástroje pre dosiahnutie emocionálnej pohody

Foto: Angelo Pantazis / Pexels
  Foto: Angelo Pantazis / Pexels

To, ako sa cítite, môže ovplyvniť vašu schopnosť vykonávať každodenné činnosti, vaše vzťahy a vaše celkové duševné zdravie. Emocionálny wellness, ktoré je tiež známe ako emocionálne zdravie alebo emocionálna pohoda, je schopnosť človeka zvládnuť svoje emócie a rôzne skúsenosti, s ktorými sa v živote stretáva. Ide o uvedomenie si, pochopenie a prijatie pocitov a schopnosť efektívne zvládať výzvy a zmeny. Byť človekom z väčšej časti znamená mať výzvy a problémy, všetko je však o tom, ako sa vysporiadate s týmito problémami alebo sa s nimi vyrovnáte, čo určuje vašu emocionálnu pohodu. Ide tiež o to, aby ste prijali všetko dobré vo svojom živote a pozerali sa na svoj pohár skôr ako na poloplný ako poloprázdny.

 

Otázky, ktoré vám pomôžu zistiť, či si udržiavate pocit emocionálnej pohody

  1. Ako sa vo svojom živote správate k ostatným, či už osobne alebo profesionálne? Tí, ktorí sú na tom emocionálne dobre, bývajú citlivejší a súcitnejší k potrebám druhých.
     
  2. Ste vďačný? Emocionálne zdraví ľudia cítia vďačnosť za svoj život a za všetko dobro, ktoré zažívajú. Vážia si to, čo majú, a nie nariekajú nad tým, čo nemajú.
     
  3. Ste spokojný s tým, kým ste? Tí, ktorí sú emocionálne zdraví, sú väčšinou spokojní sami so sebou. Môžu mať pocit, akoby žili životy, ktoré vždy chceli žiť. Starajú sa o seba aj fyzicky a psychicky tým, že robia to, čo je pre nich prospešné. Zriedka sa sťažujú, často sa snažia stať lepšími ľuďmi a pomôcť svojmu okoliu urobiť to isté.
     
  4. Ste otvorený a flexibilný? Uvedomujete si seba a svoje myšlienky, ste ochotní vypočuť si názory a úvahy iných bez toho, aby ste ich odsudzovali.
     
  5. Máte nejaký životný cieľ? Tí, ktorí majú sú viac v pohode, pretože majú dôvod sa ráno zobudiť. Majú tiež tendenciu vidieť širší obraz života. Majú tendenciu poznať svoje základné hodnoty, to, čo je pre nich najdôležitejšie, a ako sa na tieto hodnoty zamerať.
     
  6. Dokážete zvládať stres? Tí, ktorí sú emocionálne stabilní, majú svoje vlastné spôsoby, ako zvládať stresory vo svojom živote, či už ide o meditáciu, cvičenie, terapiu rozhovormi alebo kreatívne aktivity, ako je umenie, hudba alebo tanec. Sú schopní udržať rovnováhu medzi prácou a zábavou.

 

7 tipov pre vašu emocionálnu pohodu

Môžete zlepšiť svoju emocionálnu pohodu, stav bytia, ktorý znamená pochopiť a prijať celý rad ľudských emócií a dobre prežiť vzostupy a pády života. Emocionálna pohoda je na dosah každého. Je to naučená zručnosť a vlastnosť, ktorú možno rozvíjať, a nie niečo, s čím sa niekto narodil alebo bez neho.

 

1. Rozvíjajte jasnejší výhľad

Pozitívny, jasnejší pohľad neznamená, že nikdy nepocítite negatívne emócie, ako je napríklad smútok alebo hnev. Všetky emócie, či už pozitívne alebo negatívne, sú za správnych okolností adaptívne. Zdá sa, že kľúčom je nájsť medzi nimi rovnováhu. Pozitívne emócie rozširujú vaše povedomie a otvárajú vás novým nápadom, takže môžete rásť a dopĺňať vaše zručnosti na prežitie. Ľudia, ktorí sú na tom emocionálne dobre, majú podľa odborníkov menej negatívnych emócií a dokážu sa rýchlejšie odraziť od ťažkostí. Hovorí sa tomu „odolnosť“. Ďalším znakom emocionálneho zdravia je schopnosť udržať si pozitívne emócie čo najdlhšie a oceniť dobré časy. Rozvíjanie pocitu zmyslu života a zameranie sa na to, čo je pre vás dôležité tiež prispieva k emocionálnej pohode.

 

2. Znížte stres

Každý občas pociťuje stres. Je to prirodzená reakcia na výzvu alebo požiadavku. Pre vaše zdravie a pohodu je dôležité naučiť sa zvládať stres. Stres nie je vždy zlý. Je to vlastne reakcia na prežitie. Pomáha vám skočiť do akcie tvárou v tvár hrozbe. Prvým krokom je rozpoznať príznaky toho, že ste v strese nad normálnu úroveň. Keď už viete, že potrebujete znížiť stres, existujú praktické kroky, ktoré môžete vyskúšať. Pravidelné cvičenie môže byť užitočné. Od stresu môže pomôcť aj činnosť, ktorá vás baví. Môže to byť čokoľvek – od tanca až po umenie, pobyt v prírode alebo zábavu s priateľmi. Používanie všímavosti pomáha niektorým ľuďom vyrovnať sa so stresom. Učí vás sústrediť sa na prítomnosť v danom okamihu. Techniky pomalého dýchania majú tiež pozitívny vplyv na emocionálny stav. Existuje mnoho rôznych techník dýchania, ktoré môžete vyskúšať. Cvičenie pár minút denne vám môže pomôcť začať.

 

3. Posilnite emocionálnu reguláciu

Tá zahŕňa udržiavanie vašich emócií na uzde. Uvedomujete si ich, dovoľujete si ich cítiť, no nenecháte sa nimi pohltiť. Emocionálne zdravie znamená, že emócie neurčujú vaše činy. Kontrola impulzov je súčasťou emočnej regulácie. Všímajte si svoje pocity a snažte sa nekonať podľa nich.

 

4. Buďte optimistickí

Optimizmus je súčasťou zdravého vnímania perspektívy. Znamená to vedieť, že zlé situácie a pocity existujú, ale nie sú trvalé a nedefinujú vás.

 

5. Oddeľte sa od toho, čo sa deje okolo vás

Keď sa mentálne a emocionálne oddelíte od udalostí a ostatných tým, že sa zameriate na svoje silné stránky, hodnoty, ciele a činy, prestanete brať veci osobne. Vaša sebakritika klesne a stanete sa emocionálne zdravými.


 

6. Prijmite svoje emócie

Emocionálne zdravie neznamená mať len dobré pocity, ani ignorovať tie zlé. Ak dokážete precítiť všetky svoje emócie, znížite ich údernosť, pretože nebojujete a neodporujete, a teda nesústreďujete sa len na ne.

 

7. Budujte zdravý podporný systém

Budujte silné vzťahy so svojimi deťmi, buďte aktívni a zdieľajte dobré návyky s rodinou a priateľmi, staňte sa dobrovoľníkom vo veciach, na ktorých vám záleží vo vašej komunite, cestujte na rôzne miesta a spoznávajte nových ľudí, pridajte sa ku skupine zameranej na spoločné záujmy

Čítajte viac o téme: Duševné zdravie
Zdieľať na facebooku