Spoločnosť Amazon je najväčším predajcom kníh na svete. Rozhodla sa začať bojovať proti poklesu čítania u detí inovatívnym prístupom a predstavila svoju novú stratégiu, ako deti dostať k tomu, aby čítali. Na trh uviedla aplikáciu Amazon Rapids, ktorá je určená deťom, ktoré práve začínajú samostatne čítať.
Digitály obsah by mal byť pútavejší
Podľa jej tvorcov sú dnes deti najčastejšie na tabletoch a smartfónoch. Nečítajú už toľko papierové knihy, komixy, či časopisy ako kedysi. Problém je však to, čo čítajú, a preto sa Amazon rozhodol sprístupniť deťom stovky príbehov formou, ktorá by sa im mohla javiť lákavejšia. Čítanie kníh cez krátke sms-ky. Mali by povzbudzovať deti vo veku od 7 do 12 rokov hravou chatovou formou k čítaniu príbehov.
Krátkosť, pravidelnosť a zábavnosť je základ
Za kľúčový faktor v nadobudnutí zvyku čítania u začínajúcich čitateľov tvorcovia pokladajú poskytnutie primerane dlhého textu, ktorý dokáže dieťa absorbovať. Krátkosť príbehov v chatových bublinách je im v začiatkoch podľa nich bližšie ako dlhé texty, v ktorých sa strácajú. Ďalším faktorom je pravidelnosť v čítaní. V aplikácii je preto možné nastaviť frekvenciu vyskakovania nových správ. Navyše si tu deti môžu rozkliknúť slovo, ktorému nerozumejú a dohľadať jeho význam a výslovnosť. Dôležitým faktorom, aby sme deti dostali k čítaniu, je aj zábavnosť textu, ktorý čítajú. Príbehy preto nie sú únavne dlhé, majú v sebe vtip a sú doplnené o pekné ilustrácie. Aplikácia obsahuje aj možnosť „hlasného čítania“ príbehov, teda čítania dieťaťu na princípe audioknihy.
Deti si v jednej platforme budú môcť vyberať z príbehov v kategórii dobrodružné, fantasy, vedecko fantastické alebo športové. Každý príbeh má správy vo forme dialógov medzi postavami.
Kritici spochybňujú pozitívny dopad
Niektorí kritici si myslia, že čítanie malých detí by malo byť únikom od sociálnych sietí, elektroniky ako takej a spojenie s tradičným pokojom a sústredením na vývoj príbehu.
Jenny Radesky, vývojová detská psychologička na Michiganskej univerzite, sa pýta, či takáto aplikácia môže byť naozaj lepšia ako iné nástroje na čítanie. V každom prípade si myslí že škodlivá by byť nemala. „Vždy hovorím rodičom, aby našli čokoľvek, čo dieťa motivuje a vtiahne do čítania – komixy, Minecraft manuál alebo časopisy o športe či prírode. Jednoducho, aby našli cestu, aby dieťa čítalo,“ hovorí. „Nie je mi však jasné, či takéto útržkovité čítanie môže byť dobrým nácvikom čítania u detí, ktoré s tým majú problémy,“ dodáva.
Nie je to zadarmo
Hoci sa gigant Amazon venuje aj sám vývoju vzdelávacích produktov a služieb, nesprístupňuje ich verejnosti bezplatne. Aj aplikácia Rapids, ktorú uviedol Amazon na trh len pred pár dňami, bude stáť rodičov mesačne takmer 3 doláre. Je dostupná na stiahnutie na Android, iOS a zariadenia Amazon Fire. Tým, že je dostupná v mobiloch a tabletoch, tvorcovia svoju aplikáciu odporúčajú ako ideálny doplnok na cesty s deťmi.