http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Shawn Achor: Aký je vzťah medzi šťastím a naším výkonom v škole či práci?

Zuzana Gránska
Autor článku
  

Každý študent či zamestnanec by chcel byť čo najproduktívnejší. Mať veci rýchlo hotové a s ľahkosťou pochopiť všetko nové, čo sa nevyhnutne musí naučiť.

Ak nie sme produktívni, premárnime hodiny času vo svojom živote, ktoré nám nikto nevráti. Ľudia, s ktorými spolupracujeme, to nebudú vyhodnocovať  pozitívne.

 

Ako môžeme byť čo najproduktívnejší?

Touto otázkou sa zaberal vo svojom TED vystúpení psychológ Shawn Achor. Shawn hovorí, že školy aj firmy prezentujú ľuďom nesprávny vzorec k úspechu:

Čím budete pracovať tvrdšie, tým budete úspešnejší. Čím viac budete úspešnejší, tým budete šťastnejší.

 

Ale vždy, keď dosiahnete úspech, hranica toho, čo pokladáte za úspech sa posunie.  Dostanete dobrú známku? Nabudúce chcete lepšiu. Spravíte rekord v behu na 100m? Nabudúce to túžite zabehnúť ešte lepšie. Naše vnímanie úspechu sa opäť o kúsok posunie. "Ak je šťastie na opačnej strane úspechu, náš mozog sa tam reálne nikdy nedostane," tvrdí Shawn.

 

Musíme preprogramovať náš mozog

Myslí si, že by sme sa mali zamerať na zvýšenie úrovne pozitivity mladých ľudí či zamestnancov, potom mozog človeka zažíva to, čomu sa hovorí „výhoda šťastia.“ Mozog človeka má  v pozitívnom rozpoložení ďaleko väčší výkon ako pri negatívnom, neutrálnom alebo vystresovanom rozpoložení. Stúpa u nás hladina kreativity, energie a zvyšuje sa naša inteligencia. Je potrebné teda zmeniť vzorec, ktorým sa v školách a firmách riadime. Ak bude náš mozog vnímať veci pozitívnejšie, budeme i pracovať usilovnejšie, rýchlejšie a inteligentnejšie.

Dopamín (hormón šťastia) má v našom organizme 2 funkcie: robí nás šťastnými a naštartuje v našom mozgu všetky centrá učenia.

 

Vedci zistili, že postačia 2 minúty denne počas 21 dní, aby sa náš mozog preprogramoval na pozitívne vnímanie.

Robili výskum v niekoľkých firmách a zadali ľuďom, aby počas 21 dní spisovali každý deň 3 nové veci, za ktoré sú vďační. Na konci si ich mozog začal uchovávať vzorec skúmania sveta nie  pre negatívne, ale najprv pozitívne veci. To, že napíšete o 1 pozitívnom zážitku, umožní vám to znova ho prežiť. Cvičenia učia váš mozog, že na našom správaní záleží. Meditácia napríklad napomáha odbúravať problémy so sústredením a opäť sa sústrediť na 1 úlohu.  Nezanedbateľné sú aj malé prejavy láskavosti.

Ak ľudia napr. ráno otvoria email a napíšu 1 pozitívny email, ktorým niekoho pochvália alebo poďakujú mu, je to obrovská zmena. Úplne iný začiatok dňa. To všetko sú aktivity, ktorými možno trénovať mozog a zmeniť vzorec šťastia a úspechu. To sú vlny pozitivity, ktoré v spoločnosti nevyhnutne potrebujeme.

 

 

Pozrite si zaujímavé vystúpenie psychológa Shawna Achora, kde sa dozviete, ako šťastie podnecuje našu produktivitu.

 

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Šťastie, Úspech
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.