Peniaze vplývajú negatívne na správanie detí. Stačí, že sa ich dotknú

Peniaze vplývajú negatívne na správanie detí, stačí, že sa ich dotknú
Peniaze vplývajú negatívne na správanie detí, stačí, že sa ich dotknú / Foto: Bigstock

Dokonca aj obyčajný kontakt s peniazmi má dopad na naše správanie. Peniaze robia deti lakomejšie, menej nápomocné a menej štedré voči ostatným, tvrdia vedci.

Podľa nedávneho výskumu publikovaného Carlsonovou školou manažmentu Minesotskej univerzity a Illinoiskou univerzitou  v Chicagu,  to, ako narábame s peniazmi, robí malé deti usilovnejšími, no zároveň lakomejšími a to napriek tomu, že nepoznajú skutočnú hodnotu peňazí.

 

Experiment s gombíkmi a peniazmi

Peniaze môžu posunúť správanie detí dobrým aj zlým smerom a to aj v čase, keď im vôbec nerozumejú.

Počas piatich experimentov a štúdie bolo testovaných 550 detí vo veku od 3 do 6 rokov v Poľsku a Spojených štátoch amerických. V jednom experimente požiadali deti, aby vyriešili náročnú úlohu. Predtým ich však ešte požiadali, aby roztriedili peniaze alebo gombíky.  Bolo im povedané, že skončiť môžu kedykoľvek budú chcieť. Deti, ktoré si vybrali triedenie peňazí, zotrvali pri úlohe dlhšie a boli pri riešení tejto úlohy úspešnejšie ako tie, ktoré si vybrali gombíky. Výsledkom bolo, že 73 percent detí, ktoré zaobchádzali s peniazmi, strávili nad úlohou najmenej 2 minúty. Rovnako vytrvalých z tých, čo si vybrali gombíky, bolo iba 56 percent.

V inom experimente s podobnou úlohou boli predškoláci po tom, čo si vybrali peniaze alebo gombíky, požiadaní, aby pomohli experimentátorovi pripraviť úlohu pre iné deti, ktoré bude testovať. Ukázalo sa, že deti, ktoré narábali s peniazmi, boli menej nápomocné pri zhromažďovaní  červených pasteliek pre experimentátora, ako tie, ktoré predtým pracovali s gombíkmi.

„Peniaze sú dvojsečná zbraň. Produkujú dobré výsledky, čo sa týka koncentrácie a snahy, no zlé pokiaľ príde na  pomáhanie a obdarovávanie iných,“ povedala Kathlen Vohsová, profesorka Minnesotskej univerzity a spoluautorka štúdie.

 

Peniaze majú na snahu väčší vplyv ako sladkosti

Doplňujúca štúdia testovala, či sladkosti môžu vyvolať podobnú reakciu ako peniaze. Po narábaní s peniazmi, gombíkmi, či sladkosťami, dostali deti informáciu, že si môžu vziať maximálne šesť Disney nálepiek. Všetky deti, ktoré pracovali predtým s peniazmi, si vzali najmenej tri nálepky. Rovnako náročných detí, ktoré predtým pracovali s gombíkmi, bolo len 76 percent a tých, čo pracovali so sladkosťami bolo 78 percent.

Následne bolo deťom povedané, že môžu darovať niekoľko ich nálepiek iným deťom, ktoré sa nezúčastnili, alebo si ich môžu nechať všetky pre seba. Deti, ktoré narábali peniazmi predtým než dostali nálepky, darovali polovičný počet v porovnaní s deťmi pracujúcimi so sladkosťami a gombíkmi.

„Peniaze sú živou súčasťou kultúrneho života,“ povedal Lan Chaplin, docent marketingu na Univerzite v Chicagu, štát Illinois. Naše zistenia o trojročných deťoch naznačujú ich významné dôsledky v dosahovaní výsledkov, štedrosti a vo vnútornej harmónii.

Podľa profesorky Vohsovej, sú výsledky detí čistým odrazom dospelých z Európy, Ázie a Severnej Ameriky. „Podobnosti vo vývinových a kultúrnych líniách naznačujú podobné a základné črty vo finančnej psychológii,“ dodala na záver.

 


Zdroj: twin-cities.umn.edu
Čítajte viac o téme: Peniaze
Zdieľať na facebooku