Školy dostali praktický návod k prevencii rizikového správania

Prevencia rizikového správania je kľúčovou súčasťou snahy o vytvorenie bezpečného a podporujúceho prostredia pre deti v školách.
Prevencia rizikového správania je kľúčovou súčasťou snahy o vytvorenie bezpečného a podporujúceho prostredia pre deti v školách. / Foto: Bigstock

Ministerstvo školstva pripravilo pre školy metodickú príručku k tvorbe kvalitnej preventívnej stratégie. Prevencia rizikového správania je kľúčovou súčasťou snahy o vytvorenie bezpečného a podporujúceho prostredia pre deti v školách. Strategicky naplánovaná prevencia je účinnejšia a pomáha predchádzať dlhodobým problémom.

 

V súčasnosti môže byť pre riaditeľov škôl náročné orientovať sa v možnostiach preventívnych programov. Metodická príručka k tvorbe kvalitnej preventívnej stratégie školy má za cieľ dať školám podporu pri výbere strategickej prevencie. 

Strategicky naplánovaná a kvalitná prevencia je zmysluplnou investíciou, pretože pomáha predchádzať dlhodobým problémom a znižuje potrebu riešiť ich nákladné dôsledky,“ zdôraznil minister školstva Tomáš Drucker.

Prvá časť príručky opisuje štyri základné fázy tvorby prevencie:

  1. Zhromažďovanie dát – identifikácia aktuálneho stavu a potrieb školy.
  2. Stanovenie cieľov a tém prevencie – špecifikácia realistických a merateľných cieľov.
  3. Porovnávanie s dostupnými zdrojmi – prispôsobenie plánov reálnym možnostiam školy.
  4. Komunikácia a implementácia – efektívne zavádzanie stratégie s dôrazom na spoluprácu s rodičmi a odborníkmi.

 

Tieto kroky zabezpečujú, že preventívne aktivity budú efektívne a bezpečné. Prispejú k eliminácii rizikového správania a zlepšeniu duševnej pohody žiakov. Ministerstvo školstva zároveň školám odporúča spolupracovať s odborníkmi a rodičmi, pretože to zvyšuje úspešnosť preventívnych opatrení.

 

Druhá časť príručky sa zameriava na kritériá, ktoré pomáhajú školám vybrať kvalitné preventívne programy.  Mali by mať jasné, merateľné ciele a obsah, podporovať aktívnu účasť detí. Zároveň by mali klásť dôraz na kvalifikáciu poskytovateľov a prispôsobenie veku a potrebám žiakov. Programy by mali mať trvalý vplyv na správanie a životné zručnosti detí.

Príručka podnecuje školy k tomu, aby preventívne opatrenia boli systematické, efektívne a v súlade s najvyššími štandardmi kvality. Využitie týchto princípov vedie k bezpečnejšiemu a podpornejšiemu školskému prostrediu a prispieva k úspechu žiakov aj mimo školy.

Zdieľať na facebooku