Články: Pre študentov
O projekte


 

MEMONIK- jedinečné pexeso plné pocitov. Majú ho už vaše deti?

Redakcia
Autor článku
Zdroj: memonik
Jedinečné pexeso MEMONIK, pri ktorom výnimočne nevyužívate obrazovú pamäť, ale využívate hmat vás pri hľadaní prinúti aktivovať ďalšie zmysly. / Zdroj: memonik

Dnešný trh je presýtený množstvom hračiek rôznych tvarov a veľkostí. Existuje však málo hier, pri ktorých si vaše oči môžu oddýchnuť, hry pri ktorých výrazne aktivujete aj iné zmysly. Dnes až 90 % vedomých podnetov prijímame pomocou zraku a napr. na taký hmat ostane ani nie 2 % vnemov. Samozrejme, hovoríme o bežnom zdravom človeku, ktorý sa môže na svoje oči plne spoľahnúť. Pri takomto výraznom nepomere je pochopiteľné, že naše myslenie a pamäť sú výrazne podmienené vizuálnym spracovaním informácií. Čo však, keď tento nepomer obrátite hore nohami a zrak aspoň načas vypojíte z hry? Viete si predstaviť, ako asi vnímajú svet ľudia nevidiaci, alebo slabozrakí?

 

 

Podobné otázky si položila aj mladá slovenská dizajnérka Nikoleta Györe Čeligová. A keďže pexeso patrilo k jej obľúbeným hrám, povedala si, že vytvorí jeho alternatívu pre nevidiacich – hmatové pexeso Memonik. Memonik je unikátna hmatová spoločenská hra pre celú rodinu, ktorú si môžu zahrať spoločne vidiaci aj nevidiaci hráči. Pri hre sa nemôžete spoliehať na svoj zrak, čím aktivujete ostatné zmysly, predovšetkým hmat a sluch. Hraním Memoniku precvičujete aj svoju pozornosť, pamäť a jemnú motoriku. Memonik však môžu hrať rovnako a plnohodnotne nielen vidiaci a nevidiaci, ale aj ľudia hovoriaci rôznou rečou, či seniori spoločne s deťmi. Memonik sa dá veľmi dobre použiť aj ako senzorická či výchovná pomôcka, napríklad pri Montessori výchove.

 

Trénujte si všetky zmysly celá rodina

Pexeso Memonik je unikátne v tom, že umožňuje hru bez obmedzenia vidiacim aj nevidiacim ľuďom, čím odstraňuje bariéry medzi oboma svetmi. Keďže hra­cie pole, na kto­rom sú uložené hmatové karty, objavujete poslepiačky, pri ich odkrytí sa uplatňuje namiesto náhody skôr sys­te­ma­tic­ká hra a schopnosť  predstaviť si v mysli polohu kariet na ploche. Hráči si môžu napríklad v mysli očíslovať riadky a stĺpce hracieho poľa a polohu kariet zapamätať pomocou ich súradníc na hracej ploche. Napriek tomu nie je hra náročná, trvá 15-30 minút a mladší aj starší hráči sú v nej rovnocennými partnermi. Obtiažnosť hry je možné znížiť aj zmenšením hracej plochy a materiálových kariet na polovicu, v hre tak bude iba deväť párov kariet namiesto osemnástich. Prvé hry môžete odohrať aj bez masiek. Získate tým možnosť zoznámiť sa s jednotlivými materiálmi a povrchmi.

 

 

Princíp hry je podobný ako pri klasickom obrázkovom pexese – cieľom je nájsť pár rovnakých kariet. V tomto prípade však hráči nehľadajú karty s rovnakým obrázkom, ale s rovnakým povrchom. Hra obsahuje 18 rôznych materiálov a povrchov. Väčšina týchto materiálov, sa nachádza aj vo vašej domácnosti, napr. korok, koberec, drevo, šmirgeľ, či froté uterák. Cieľom základnej hry je pomocou hmatu nájsť čo najviac rovnakých materiálových dvojíc. Keďže počas hry nikto z hráčov nesmie vidieť na hraciu plochu, sú súčasťou Memoniku aj nepriehľadné masky na oči.

 

Všetky hmatové karty sú uložené v mriežkach hracieho poľa, aby nedošlo počas hry k ich premiešaniu. Karty sú v priebehu hry otočené materiálmi nadol a ani jeden z hráčov nevidí, aké materiály ukrývajú jednotlivé karty. Hráč, ktorý je na ťahu, otočí dvojicu kariet materiálmi nahor. Ak identifikuje rovnakú materiálovú dvojicu, vyberie obe karty z mriežky, odloží si ich vedľa seba mimo hracieho poľa a pokračuje otočením ďalšej dvojice kariet. V prípade, že hráč nenašiel rovnaký pár kariet, navedie jednotlivých súperov (uchopením ruky, poklepaním na stôl) aby aj oni preskúmali umiestnenie obrátených kariet na hracej ploche. Hra končí identifikáciou všetkých párov herných kariet. Víťazom sa stáva hráč s najväčším počtom nájdených materiálových dvojíc.

Okrem pexesa si môžete zahrať aj hmatovú verziu hry Čierny Peter, či vlastné alternatívne hmatové hry. Každý Memonik obsahuje aj sadu obrázkových kariet od ilustrátorky Dominiky Šikulíncovej, s ktorými si viete zahrať bežné, nehmatové verzie všetkých hier.

 

 

Súčasťou je aj obrázkové pexeso, ktoré získate “vylúpnutím” priestoru hernej mriežky. Autorom ilustrácií je talentovaná slovenská ilustrátorka Dominika Šikulincová.

 

 

Nikoleta získala za Memonik dve Národ­né ceny za dizajn a uspela aj v Čes­kej repub­like, kde zís­kala cenu v súťaži Talent designu. Hra medzičasom reprezentovala Slovensko pri zahájení predsedníctva SR v EU, či návšteve prezidenta SR v Nemecku. Začiatkom leta prebehla úspešná crowdfundingová kampaň, v rámci ktorej podporovatelia pomohli prefinancovať výrobu novej edície hry. Do tejto kampane prispeli aj osobnosti ako Katka Koščová, Adela Banášová, alebo autorka kníh Mimi a Líza, Katka Kerekéšová.

 


 

 

 

Jednoduchá krása a vnútorná bohatosť sú tým, čo vás na Memoniku určite očarí. Členovia tímu, ktorý stojí za realizáciou celého konceptu (okrem Nikolety sú to jej manžel Filip a kolegovia Juraj Podroužek a Peter Brtáň) sa snažia do Memoniku premietnuť princípy spoločensky hodnotného dizajnu. Aj preto do výroby prizvali chránené dielne Srdcerváči a podporu Memoniku zas vyjadrila Únia nevidiacich a slabozrakých. Hlavným partnerom projektu sa stala nadácia Volkswagen, ktorá má záujem Memonik začleniť do svojich aktivít s osobami trpiacimi pervazívnou vývinovou poruchou (autistami) .

 

 

Jedinečné hmatové pexeso Memonik si môžete kúpiť pre vaše deti aj v eshope Vnímavé hračky TU!

 


Čítajte viac o téme: Hračky
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
 
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.