Trh práce sa mení, deti potrebujú iné zručnosti. Školy by tomu mali prispôsobiť výučbu

Sponzorovaný článok
konferencia Zručnosti do neznámej budúcnosti
konferencia Zručnosti do neznámej budúcnosti / Foto: iStock

21.3.2023 - Ako zmení umelá inteligencia trh práce a vzdelávanie? Ako pripravovať žiakov a študentov na povolania, ktoré dnes nepoznáme? Dozviete sa 21. marca na konferencii Zručnosti do neznámej budúcnosti. 

 

Prednedávnom sa svetu predstavil chatbot ChatGPT s umelou inteligenciou OpenAI a odvtedy milióny ľudí nehovoria o ničom inom. Niekto ho skúša pre zábavu, iní pochopili, že je to vynikajúci pomocník v práci. Rozumie totiž kontextu. Pravdou je, že OpenAI je najznámejšou lastovičkou v tejto oblasti, za ňou totiž viacero svetových gigantov ukázalo vlastné umelé inteligencie. Ich “genialita” ľudstvu okrem iného naznačila jeden paradox - už nie je potrebné, aby sme sa učili, ako máme niečo používať, no musíme sa správne naučiť formulovať požiadavky, aby umelá inteligencia (AI) za nás urobila zvyšok práce. Renomované inštitúcie na celom svete rovnako upozorňujú, že tomuto trendu sa musíme začať prispôsobovať. A to rýchlejšie ako doteraz. Svetové ekonomické fórum tvrdí, že až 40 percent zamestnancov bude musieť do roku 2025 získať nové zručnosti alebo zlepšiť existujúce, aby zodpovedali zmenám na trhu práce spôsobených AI, automatizáciou, alebo robotizáciou. 

 

Dáta od konzultačnej spoločnosti McKinsey naviac hovoria,  že automatizácia do roku 2030 globálne nahradí 400 až 800 miliónov pracovných miest. To vo výsledku prinúti 375 miliónov ľudí zmeniť pracovné zameranie, keďže AI bude ovplyvňovať 8 z 10 pracovných miest vo všetkých priemyselných odvetviach. Už v súčasnosti sa pritom dá podľa McKinsey automatizovať 50 percent všetkých úloh súvisiacich s vplyvom technológie, pričom na svete existuje iba menej ako päť percent pracovných miest, ktoré nemožno automatizovať. „Umelá inteligencia nemá nahradiť ľudí. Jej potenciál je potrebné využiť tak, aby ľuďom pomáhala v ich práci a posúvala ich schopnosti," priblížil Pavel Wimmer, spoluzakladateľ spoločnosti DNAi, ktorá pomáha firmám aplikovať najnovšie poznatky z oblasti výskumu a vývoja umelej inteligencie (AI). 

 

Pavel Wimmer na konferencii ZPS už v utorok 21. marca ukáže praktické príklady zavedenia AI v rôznych sektoroch podnikania. Bude hovoriť aj tom, aké zmeny na trhu práce aj v požadovaných zručnostiach očakáva ako ten, ktorý bol zodpovedný za vyhľadávanie i výchovu top talentov a ktorý vybudoval tímy patriace medzi najlepšie vo svojom odbore. „Aplikácia umelej inteligencie v rôznych sektoroch zmení trh práce a požiadavky na vzdelávanie,“ uvádza Pavel Wimmer. Na konferencii budú ďalší experti z branže hovoriť aj o tom, ako môže AI pomôcť vďaka personalizovanému vzdelávaniu pomôcť zrýchliť učenie sa až o 50 percent.

 

Požiadavky sa menia

Tieto zmeny majú dopad na trh práce už dnes. A sú rovnako výzvou pre vzdelávací systém. Svetové ekonomické fórum tvrdí, že medzi najdôležitejšie zručnosti v roku 2025 budú patriť kritické myslenie, riešenie problémov, tímová spolupráca, analytické myslenie či emocionálna inteligencia. 

A hoci sa na jednej strane automatizuje omnoho viac úloh, medziľudské zručnosti sa stávajú kľúčovými pre úspech na pracovisku. Preto je dôležité, aby vzdelávacie systémy v čo najväčšej miere zohľadnili tieto zmeny a pripravili študentov na život v neustále sa meniacom svete. „Žijeme v časoch, keď sa dramaticky mení obsah povolaní. Mnohé profesie zanikajú, iné vznikajú a ľudia budú musieť meniť povolania niekoľkokrát v živote. Dôležitejšie ako odbor, ktorý ľudia vyštudovali, bude to, ako rýchlo sa vedia prispôsobiť zmenám a naučiť sa nové veci,“ objasňuje Ján Solík, prezident ZPS. 

 

 

Zručnosťou budúcnosti je aj podnikavosť

Konferencia Zručnosti do neznámej budúcnosti – Nepripravujeme absolventov pre svet, v ktorom žijeme, ale pre svet, ktorý príde bude nielen o trendoch, ktoré ovplyvňujú trh práce, ale aj o príkladoch dobrej praxe, ktorými sa školy môžu inšpirovať pri prispôsobovaní výučby potrebám 21. storočia.  Jednou zo zručností budúcnosti je podnikavosť. Ukazuje sa, že školy ju často chápu inak ako podnikatelia. Kým úzke chápanie rozvoja podnikateľských zručností sa vzťahuje na zakladanie nových firiem, širšie chápanie podnikavosti je o iniciatívnosti, schopnosti realizovať svoje nápady, či schopnosti prevziať zodpovednosť a riešiť problémy. A práve 
o inšpiratívnych príkladoch rozvoja podnikavosti bude 4. ročník konferencie Združenia podnikateľov Slovenska. 

 

Faktom totiž je, že až 98 percent päťročných detí je schopných kreatívne myslieť a nájsť viaceré, často aj netradičné riešenia konkrétneho problému. Túto schopnosť majú v dospelosti len 2 percentá ľudí. Veronika Šanocová, zakladateľka združenia Prototýpci, na konferencii ukáže, ako u detí na prvom stupni základných škôl rozvíjať kreativitu.

 

Miriam Šepelová sa zas podelí o skúsenosti z programu Budúcnosť INAK, ktorý u detí od 11 do 14 rokov pomáha rozvíjať podnikavosť, digitálne a mäkké zručnosti a Zuzana Mikloš Fabrici bude zdieľať svoje skúsenosti s vytvorením strednej školy, ktorej piliermi sú podnikavosť, digitálne zručnosti a rozvoj charakteru.

 

Program konferencie nájdete na webe zps.sk Livestream je možné sledovať bezplatne. 

Čítajte viac o téme: Konferencie | Semináre
Zdieľať na facebooku