V ďalšom diely o montessori výučbovej metóde sa pozrieme bližšie na škôlky, ktoré hrajú dôležitú úlohu v integrovaní detí do spoločnosti a rozvíjaní ich potenciálu. Nie je škôlka ako škôlka a práve montessori škôlka je možno celkom iná ako sme zvyknutí. Zašli sme sa teda pozrieť do Unity House – International Montessori Kindergarten, teda do predškolského zariadenia založenom na princípoch výučby Márie Montessori v Bratislave.
Montessori pomôcky-montessori materská školaHlavné zásady výučby
Najznámejším krédom Marie Montessori bol výrok jedného z detí „Pomôž mi, aby som to dokázal spraviť sám.“ Aj táto škôlka samozrejme vychádza z tohto princípu, ale pani riaditeľka Mgr. Danka Janurová poznamenáva: „Hlavnou zásadou sú rešpekt a láska k deťom. V montessori škôlke sa každý deň snažíme, aby sme deťom pomohli objaviť poklady skryté v ich srdiečkach.“ Pracovníci škôlky si teda osvojili myšlienky Marie Montessori, ktorá upozorňovala na fakt, že dokážeme objavovať mnoho pokladov v moriach, zemi, či ostatnej prírode, ale zabúdame na poklady, ktoré v sebe skrýva dieťa, ktoré vstúpilo do tohto sveta, aby obnovilo ľudstvo. Pani riaditeľka ďalej približuje jedinečnosť montessori systému vzdelávania: „Nie je to len o prostredí, alebo len o učiteľovi. Jeho efektivita a jedinečnosť spočíva v kombinácii pripraveného prostredia, montessori smerovateľky (z angličtiny directress- pomáha smerovať dieťa na jeho ceste vytvárania nového človeka) a spolupráce s rodičmi. Každý z týchto troch prvkov je rovnako dôležitý.“ Pani riaditeľka upozorňuje na fakt, že k deťom je potrebné pristupovať individuálne a snažiť sa reagovať na ich potreby a zároveň asistovať v jednotlivých štádiách vývoja každého dieťaťa.
Zmiešané triedy, individualita a talenty
Klasická škôlka alebo montessori?
Mnohí vidia v montessori metóde nové, možno lepšie nazeranie na vzdelávanie detí, kedy sa vyzdvihuje individualita, ale nie na úkor spoločnosti. Zástancovia montessori metódy vidia prehlbovanie individuálnych talentov a zručností detí ako istú skladačku, kde každý talent a zručnosť má svoje miesto pre vytvorenie dokonalého celku. Pani Janurová objasňuje svoje motívy, ktoré ju viedli na ceste k montessori výučbovej metóde na Slovensku: „Mojím dôvodom, prečo som si spravila AMI montessori kurz je láska medzi nami, duch priateľstva a
všetky radostné zážitky a to, že sa každý deň niečo nové dozviem. Najviac ma teší, keď v našich deťoch vidím poklady, ktoré majú v srdiečkach. Ako vedia byť láskaví, keď si pomôžu, niečo pochopia a tešia sa že niečo zvládli sami, keď vedia byť súcitní a dávajú mi nádej, že náš svet bude v dobrých rukách. Pevne verím, že výchova a vzdelávanie detí je spôsob ako priniesť ľudstvu mier a dúfam, že stále viac ľudí aj na Slovensku objaví pravú krásu celoživotnej práce Dr. Márie Montessori.“
Mnohí rodičia sa snažia deti viesť už v predškolskom veku k rôznym záujmom a preto ich často krát zaujíma, aké mimoškolské aktivity škôlka ponúka. V tomto smere nie je žiaden rozdiel s klasickými škôlkami, keďže záleží na tej ktorej škôlke, čo zahrnie do svojej ponuky.
Zaujímalo nás, prečo by odporučila pani Janurová rodičom práve montessori škôlku: „Je to miesto kde vaše dieťa môže rásť a byť v bezpečí, kde získa radosť z učenia sa.“ Nezabúda však dodať, že najlepšou cestou je, ak si rodič pozrie rôzne montessori škôlky, príde na pozorovanie, porozpráva sa s učiteľmi, aby vybral pre svoje dieťa, ktorého dobro je vždy na prvom mieste, naozaj kvalitný vzdelávací systém.