U nás zatiaľ nepredstaviteľná skutočnosť sa za hranicami Slovenska stáva skutočnosťou. Pri výučbe žiakov v školách pomáhajú roboti. Poviete si, že to nie je správne, alebo, že roboti nepatria do školského prostredia. Prostredníctvom experimentu však výskumníci prišli na mnoho pozitívnych faktorov, ktoré vývoj detského vzdelania podporujú.
V niekoľkých verejných školách v Amerike vedú vyučovanie práve roboty. Takýto spôsob vzdelávania sa začal v americkom školstve experimentom v roku 2013. Stroje, ktoré vyučujú sa venujú matematike, slovnej zásobe, ako aj zdravému životnému štýlu v triedach. Roboti so žiakmi riešia matematické hádanky a snažia deti zapojiť do tímovej práce. Počas experimentu prebiehajúceho v Los Angeles použili robota v hodnote asi 5000 euro, vrátane štýlových prvkov, krídiel, nôh či kožušiny. Snahou je otestovať prvé prototypy, podľa ktorých neskôr budú postavené ďalšie roboty, ktoré budú financované z 10 miliónového grantu National Science Foundation.
Robot nemá nahradiť učiteľa
Výskumníci však neberú robotov ako náhradu učiteľov, ale ako asistenta, ktorý je naprogramovaný, aby deťom umožnil lepšie a jednoduchšie pochopiť učivo, napríklad aj prostredníctvom stláčania tlačidiel na robotovi. Roboti, ktoré sú v školách umiestnené, sa snažia napodobňovať ľudské správanie. Otáčajú svoju hlavu, keď študenti hovoria, plačú, keď im niekto fyzicky ublíži. Nepredstavujte si však robota v životnej veľkosti, pretože roboti sú dostatočne malí, aby mohli stáť napríklad na stole.
Učia aj prostredníctvom chýb
Roboti počas experimentu posilnili výučbu v priebehu niekoľkých týždňov a sú prospešní pre deti, ktoré ich berú ako svojich elektronických kamarátov. „Ako deti prinútite, aby sa učili viac matematiky? Nechceli by počítať viac. S robotmi sa však budú chcieť hrať,“ hovorí profesorka počítačovej vedy Maja Matarič. Odborný asistent na Kolumbijskej univerzite Sandra Okita, ktorý úspešný experiment viedol hovorí: „Celý experiment sa opieral o základný princíp, ktorým je fakt, že deti si neradi priznávajú chyby, ale naopak, rady poukazujú na chyby niekoho iného. Zámerom bolo, aby sme tento fakt využili v náš prospech a v prospech ich vzdelania. Tým, že robot nie je dokonalý, je pre ľudí pozitívny fakt. Existuje tak kompromis vo vzťahu medzi robotom a človekom, kedy človek ovplyvňuje robota a robot zase ovplyvňuje človeka.“
Roboti zbierajú potrebné informácie a materiály ohľadom vzdelávania detí, ale aj ich správania. Na základe tohto experimentu sa potvrdilo aj veľké percento šikanovania na školách, z ktorého boli samotní výskumníci zdesení. Podľa slov zakladateľa strojového vnímania v laboratóriu na UCSD Javiera Movellana, kým boli v miestnosti s robotom výskumníci i pedagógovia, nič sa nestalo. Avšak keď miestnosť opustili, deti boli doslova nemilosrdné a jednému z robotov dokázali odtrhnúť rameno.
Kritický pohľad na robotov
V roku 2010 pán Movellan dostal trojročný garant v hodnote okolo 700 000 eur, pre svoje robotické experimenty. Dúfa, že jeho roboti sa stanú potrebnými a vyhľadávanými nástrojmi pri vzdelávaní v rannom detstve a v triedach. Napriek mnohým pozitívnym výsledkom sa na experiment niektorí kritici pozerajú skepticky. Podľa ich názoru vylučujú situáciu, kedy by sa mohli stať roboti skutočnými spoločníkmi človeka a neakceptujú predstavu, že viac sa bude očakávať od technológie a menej od ľudských síl.
Zdroj: studentnewsdaily.com