Články: Pre študentov
O projekte


 

Máte mozog opice či jaštera? Spoznáte to počas hádok!

Martina Matejová
Autor článku
Foto: Bigstock
Každý z nás má svoj vlastný spôsob, akým vstupuje do konfliktu a určuje ho náš mozog.  / Foto: Bigstock

Hádky a nedorozumenia sú bežnou súčasťou života. Žijeme, máme sa radi, vadíme sa a opäť udobrujeme. Keď máme s niekým spor, nie je rozhodujúce o čom sa hádame, ale spôsob boja. Práve ten vypovedá najviac o kvalite nášho vzťahu. Ak volíme zákernú taktiku a škaredé útoky, podkopávane si vzťah. Ak sa však snažíme o férový prístup, posilňujeme ho.


Každý z nás má svoj vlastný spôsob, akým ide do konfliktu a určuje ho náš mozog, presnejšie, jeho špecifická časť. Vedci sa už dlhší čas zaoberajú tým, aby ukázali ľuďom, ako ich mozog ovplyvňuje spôsob hádok a zároveň sa naučili ako riešiť konflikty bez toho, že nedorozumenie prerastie do vojny. Preto napríklad Škótske centrum na riešenie konfliktov vytvorilo špeciálny test. Kvíz s názvom “Monkey vs. Lizzard” (opica vs. jašter) má za cieľ ukázať ľuďom, akú časť mozgu využívajú, keď sa vadia. S touto informáciou sa im potom ľahšie zvládajú emócie pri konflikte.

 

Aký je mozog jaštera a opice?

Keď sa hádame, zúčastňujú sa na tom dve časti nášho mozgu. Tzv. starý mozog (jašter), predstavuje základný inštinkt “útoč alebo uteč”. Je pre neho typická rýchla akcia, bez veľkého zamýšľania sa a analyzovania. Druhý, tzv. nový mozog (opica), zahŕňa kognitívne procesy, ako empatiu, porozumenie.

Starý mozog nás chráni pred ohrozením tak, že nás fyzicky pripraví do boja alebo do úteku v strachu o vlastný život. Je to výborný mechanizmus, ak sa reálne dostaneme do ohrozenia, napríklad, ak sa na nás rúti auto a my mu chceme uskočiť z cesty. Lenže nie je veľmi vhodný, keď zistíme, že partnerovi pri vynášaní smetí vypadol papierik na koberec a on si ho nevšimol. Ak nie je dôvod na fyzickú reakciu, teda nemusíme vysúkať rukávy do bitky alebo rozbehnúť sa preč, začne nám stúpať hladina kortizolu, stresového hormónu. V tej chvíli sa mysliaca časť mozgu, nový mozog, ktorý riadi empatiu a porozumenie, dostáva na okraj záujmu a do centra diania sa derie naša primitívnejšia, automatická, nerozvážna časť. Výsledkom je krik, osobné útoky, agresivita. Nikto nikoho nepočúva a nevníma. Rešpekt sa úplne vytráca.

Nový mozog je však premýšľajúci. Keď drží kontrolu nad situáciou on, dokážeme sa zastaviť, porozmýšľať nad reakciou, ujasniť si postoj, zvážiť plusy a mínusy, pochopiť dôvody, vypočuť, komunikovať. Naši oponenti cítia, že ich počúvame, vnímame, chápeme. Neznamená to, že súhlasíme so všetkým. Znamená to, že rešpektujeme ľudí a ich názory a zároveň si vzťah udržiavame bez toho, aby sme ho vystavili škodlivým útokom.

 

Ako prepnúť na nový mozog?

Najdôležitejší krok je uvedomiť si, čo sa deje v našej hlave počas hádky. Len preto, lebo zvyčajne riešime veci po svojom, starým spôsobom, neznamená, že to tak budeme robiť už navždy. Tým, že máme dianie v hlave pod kontrolou, naše správanie sa nezautomatizuje a zistíme, že máme viacero možností ako zareagovať. Vždy môžeme niečo zlepšovať, veď sme ľudia. Dôležitá je ochota.

Jedna dobre fungujúca taktika na to, ako upokojiť starý mozog - jaštera a osloviť mozog - opicu, je hlboké, pomalé dýchanie. Táto metóda znižuje hladinu kortizolu a otáča primárnu reakciu útoč alebo uteč o 180 stupňov.

 

Využite mozog opice, keď vás vytočia deti

Keď sa do hádok zapájajú deti, je dôležité uvedomiť si, že ich vychovávame k samostatnosti, k vlastnému rozhodovaniu a preberaniu zodpovednosti za svoje činy. Ak z nich chceme nezávislé osobnosti, so svojim názorom, silné a premýšľajúce, je len prirodzené, že ich názory nemusia byť totožné s našimi. V horúcom momente výmeny názorov sa nám to nemusí vôbec pozdávať, ale práve toto je niečo, na čo v konečnom dôsledku môžeme byť pyšní. Samozrejme, záleží na tom, ako spolu konflikt zvládneme a k akému záveru dospejeme.

Keď ľudia cítia, že druhá strana sa o nich nezaujíma, neberie ich názory do úvahy, výsledkom sú rozpadnuté vzťahy. Práve v tomto prípade sa vyplatí spraviť si tento test, aby si všetci členovia rodiny uvedomili, akým spôsobom uvažujú a najmä, že existuje k nemu aj alternatíva. Akákoľvek zmena začína uvedomením. Ak ju pripustíme, ak dokážeme vedome riadiť svoju interakciu s ľuďmi, nech je akokoľvek protichodná k ich názorom a postojom, položíme pevný základ zdravému a fungujúcemu vzťahu.

Rôzni ľudia majú rôzne spôsoby riešenia konfliktov. Naša reakcia je prvá voľba správania, napríklad začneme kričať, nadávať, vzdáme sa, odídeme, prerušíme kontakt, ignorujeme. Ak dovolíme prvotným reakciám, aby riadili naše správanie, stratíme kontakt s tým, čo je pre nás najdôležitejšie. Preto je vhodné dopriať si čas na rozmyslenie, ustúpiť z bojovej zóny a otvorene povedať: “Musím o tom pouvažovať”.

Ak máte problém s tým, že vás dieťa vôbec nepočúva, nekomunikujete efektívne. Deti vás budú počúvať, keď začnete vy počúvať ich. Najlepší spôsob na to, aby vás niekto počúval je, že vy budete načúvať jemu a dáte mu najavo svoju 100-percentnú pozornosť. Vysvetľujte svoj postoj, aby druhá strana pochopila, prečo sa niečo stalo, resp. prečo sa cítite tak, ako sa cítite. Keď niekto len odvrkne „preto lebo,” prípadne „povedal som”, zatvára dvere k partnerskej konverzácii a sťažuje priestor k progresu.

Skúste nájsť kreatívne riešenia. Keď sme voči sebe v opozícii, prirodzene si myslíme, že len my máme pravdu a existuje len jedna cesta, jediné riešenie – naše. Vtedy by sme sa však mali zastaviť a pokúsiť sa nájsť takú odpoveď na náš problém, ktorá by uspokojila obe strany. Možno to nebude niečo jasné na prvý pohľad, ale k dohode sa dá dospieť vždy.

Napríklad:

“Chcem, aby si nemíňal celé vreckové, ale aby si aj niečo ušetril.”

“Ako mám šetriť, keď mám na mesiac 10 eur. “

Riešenie:

“Ak mi pomôžeš v domácnosti nad rámec svoich bežných povinností, môžem ti dať za to nejaké peniaze”.

 

Ako zabrániť nabaľovaniu hádok?

 

Typy pre riešenie konfliktov s mozgom opice:

  • Skutočne počúvajte druhú stranu
  • Pokúste sa vžiť do kože svojho oponenta
  • Pýtajte sa na dôvody, prečo sa tak rozhodli
  • Snažte sa hovoriť pozitívne
  • Buďte kreatívni, keď prichádzate s riešeniami
  • Skúste nájsť riešenie, s ktorým budú spokojné obe strany
  • Buďte úprimní
  • Povedzte, ako na vás vplýva táto situácia a ako sa cítite

Čítajte viac o téme: Výskum, Konflitky
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
 
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.