Ako prirodzene zoznámiť malé deti s vedou? Nemusí to byť vôbec otravné, ani nudné

Ako prirodzene zoznámiť malé deti s vedou? Nemusí to byť vôbec otravné, ani nudné, stačí,  ak zvolíte vhodný a deťom veku primeraný prístup.
Ako prirodzene zoznámiť malé deti s vedou? Nemusí to byť vôbec otravné, ani nudné, stačí, ak zvolíte vhodný a deťom veku primeraný prístup. / Foto: Shutterstock

Veda je fascinujúca nielen pre dospelých, ale aj pre deti. Ak sa budete riadiť jednoduchými pravidlami, môžete v nich zapáliť plamienok zvedavosti, ktorý ich  o niekoľko rokov možno dovedie až do fascinujúceho sveta úžasných objavov, čo hýbu svetom.

 

Mozog predškolákov nie je pripravený na to, aby deti sústredene sedeli a pozornosť venovali každému slovu, ktoré vyriekne dospelý. Vedci, na základe viacerých pokusov, dokonca tvrdia, že ak chceme vzbudiť ich pozornosť a povieme im, ako presne funguje ten ktorý predmet, dosiahneme pravý opak a prirodzenú túžbu dozvedieť sa viac či podporiť ich kritické myslenie, jednoducho zabijeme.

Sú viaceré možnosti, ako otvoriť drobcom dvere k vede. Najľahšia je, ak si môžu všetko vyskúšať na vlastnej koži. Preto si vyberte také aktivity, pri ktorých musia použiť svoje ruky a nepotrebujú veľa vysvetľovania. Tiež myslite na to, aby ste začali s niečím, o čom už majú nejaké vedomosti. Predstaviť im úplnú novinku, pri ktorej nemáte ako nadviazať na ich predchádzajúcu skúsenosť, je slepá ulička, ktorá deti zvyčajne odradí. Napriek tomu, že sú ešte relatívne maličké, už si stihli vybudovať vlastné predstavy v určitých oblastiach. Psychologička Rochel Gelman odporúča, aby ste na začiatku tieto ich znalosti využili. Predstavte im ako funguje príčina a dôsledok využitím napríklad zmrzliny, ktorá sa na slnku roztopí. Ďalej štruktúru a funkciu môžete ukázať na tom, aké zuby majú zvieratá podľa potravy, ktorou sa živia. Variácie vysvetlíte napríklad na koži zvierat, vtáky majú perie, cicavce kožušinu. Rozdiel medzi žijúcim a neživým, živé veci rastú a menia sa, napríklad kvety, neživé sa používaním ničia, napríklad pokazené hračky.

Podľa R. Gelman by ste mali vybrať jednu, či dve myšlienky, napríklad vnútri a vonku, alebo biologické zmeny a životný cyklus, a týmto sa venovať celý mesiac. Môže sa vám zdať, že je to až príliš dlhý čas, no tieto koncepty sú široké a môžete nechať priestor svojej fantázii. Napríklad pri biologických zmenách a životných cykloch skúste pozorovať semienka a rastlinky - počítať jadierka v jablku, zasadiť semienka, pozorovať, ako rastú rastlinky v rôznych životných podmienkach, niečo iné potrebuje kaktus za oknom a niečo iné muškát na balkóne. Ďalej môžete sledovať vývoj zvierat, napríklad žiab, šteniatok, motýľov, či ľudí, sledovať ako rastú a zväčšujú sa, pozorovať ich zdravie, choroby, reakciu na okolie, škodcov, atď. Samozrejme, ak zistíte, že váš drobec má zvýšený záujem o niektorú špecifickú oblasť, napríklad kamene, autá, psy, správanie zvierat, venujte im pozornosť a vymyslite aktivity, na ktorých môžete stavať.

 

 

Vždy berte do úvahy vek detí

Dospelí sa niekedy nechajú uniesť a chcú projekty pre väčšie deti adaptovať aj pre malé deti. Ak s nimi napríklad chcete mixovať temperové farby, aby ste dostali viac odtieňov, to je dobrý nápad. Horší je, pokúsiť sa vysvetliť im rýchlosť svetla. Nezabúdajte však naučiť deti v rámci projektu aj nové výrazy. Keď sa učíme niečo nové, mozog tieto informácie ukladá do akýchsi „škatúľ“ a spája ich s novými slovami. Takto zostáva projekt úzko prepojený s terminológiou. Hoci vek drobcov môže zvádzať k nahrádzaniu správnych slov, pokiaľ hovoríte napríklad o dýchaní, použite výraz „dýchanie“.

V rámci nových projektov sa vo vašej domácnosti možno začnú hromadiť rôzne vedecké nástroje, lupy, pravítka, váhy a pod. Keď ich už dieťa pozná, nechajte ho, nech sa s nimi voľne hrá, nie iba v prípade, že máte čas na domáce vedecké pokusy.

 

S najmenšími napríklad môžete mixovať temperové farby, aby ste dostali viac odtieňov.

 

Jednoduché pokusy robte skutočnými vedeckými metódami

Na to, aby vedci vysvetlili dianie, prichádzajú s rôznymi hypotézami. Potom sa pýtajú, čo by sa stalo, ak by bola ich teória správna. Testovanie predpovedí a analýza ich výsledkov je základom vedeckých metód. Niektoré aktivity deti robia spontánne, neuvedomujú si za nimi žiadnu vedu. Odborníci však tvrdia, že zábavné je aj výslovne ich učiť jednotlivé kroky. Zoznámte ich s pojmami – pozorovať, predpovedať a skontrolovať.

Najznámejší pokus je plávať a topiť sa. Má tri fázy a bez veľkého vysvetľovania pomáha deťom objaviť, ako funguje vztlak. Postupujte pomaly, doprajte deťom čas pochopiť, čo sa vlastne deje. Pokus môže u vás trvať aj niekoľko dní. Začnite veľmi jednoducho, pripravte si veci, ktoré budú plávať a také, ktoré sa potopia. Vždy buďte pri nich, aby, najmä tie maličké, nedávali predmety do úst, pretože drobnými vecičkami by sa mohli udusiť. Použite napríklad gombíky, ovsené vločky, alobal, kriedu, kľúč, listy, šišky, umelohmotné fľašky (zatvorené, otvorené, naplnené vodou, prázdne), plastový riad, ryžu, piesok, kamienky, mydlo atď. Napustite do väčšej nádoby vodu. Zistite spoločne, ktoré veci zostanú na vode a ktoré klesnú na dno. V ďalšom kroku preskúmajte, ako ovplyvňuje tvar predmetu jeho schopnosť plávať. Zoberte napríklad hlinu alebo alobal. Vytvorte z nich rôzne tvary, nevynechajte guľu a loďku. Potom ich dajte do vody. Čo ste zistili? Čo sa stalo s guľou? Aké ďalšie tvary by mohli plávať? Počas poslednej fázy povedzte deťom, aby vytvorili loďky podľa vlastnej fantázie a zistili, či sa udržia na hladine. V tomto kroku by deti mali poznať lode, možno ich už videli, alebo sa na nich viezli, čítali o nich v knihách, hrali sa s hračkárskymi pri kúpaní. Dajte drobcom lepidlo, či lepiacu pásku, vhodnú aj do vody, gumičky, papierové obaly od vajíčok, obaly od mlieka, plastové poháre, slamky, nite, hlinu, atď. Nehovorte im, ako postaviť loď. Nechajte ich, nech sami vytvoria to, čo sa im páči, hoci sa to na plavidlo podľa vašich predstáv vôbec nemusí podobať. Vy si zatiaľ vytvorte svoju vlastnú loďku. Pustite ich na vodu a pozorujte, čo sa deje. Pýtajte sa detí, prečo niektoré loďky plávajú lepšie, než iné. Dokážu využiť svoje vedomosti a postaviť v budúcnosti dokonalejšiu loď?

 

Dajte priestor svojej fantázii

Doma si môžete vytvoriť aj veterinárnu kliniku, v rámci ktorej môžu deti vyskúšať viaceré vedecké nástroje. Nechajte deti, aby vytvorili z plastelíny rôzne zvieratká a spoločne ich skúmajte. Aj tí najmenší dokážu spraviť aspoň hada. Čo môžete s nimi robiť? Napríklad odmerať ich veľkosť pomocou pravítka, alebo po ležiačky na papieri označiť odkiaľ pokiaľ sú dlhé. Prípadne použite kocky lega, ktoré poskladáte na seba vedľa zvieratiek a kocky spočítate. Výsledky si zapíšte do tabuľky. Potom ich môžete odvážiť a tiež poznačiť do tabuliek. Zvieratká môžu aj rásť, keď ich zväčšíte pridávaním dodatočnej plastelíny. Znovu ich zmerajte a odvážte. V ďalšom kroku ich môžete porovnávať navzájom. Ktoré je najvyššie a najťažšie a naopak, najmenšie či najľahšie?

Deťom môžete ukázať aj iné spôsoby využitia bežných predmetov, napríklad lepiacej pásky. Nechajte ich, nech nájdu na zemi čo najmenší predmet. Aký bol na dlážke a aký vonku na chodníku, či na tráve? Potom im dajte lepiacu pásku, nech ju nalepia na zem a pomocou nej zistia, čo tam ešte ležalo. Prilepiť a odlepiť ju môžu aj na opätku topánky, alebo na nožičke. Nechajte, nech skúmajú špinky, semienka, lístočky, kamienky, všetko, čo sa im tam nalepí.

 

 

Ako podporiť záujem o vedu u tých najmenších:

  • Využite prirodzenú detskú zvedavosť a túžbu po dobrodružstve
  • Pomôžte drobcom pochopiť prírodu a jej zákonitosti
  • Podporujte deti, aby sa snažili nájsť riešenia vlastnými silami
  • Ukážte im základy vedeckej práce – hľadanie dôkazov, testovanie predpokladov

 

Zopár inšpirácií, ktoré by mohli vaše deti zaujať.

Čítajte viac o téme: Veda a technika
Zdieľať na facebooku