Pod heslom „Viac priateľstva, viac radosti“ sa od 29.5. – 4. 6. 2017 uskutoční podujatie Vypni telku, zapni seba!. Myšlienkou kampane je prežiť aktívne voľný čas a uvedomiť si jeho hodnotu a zároveň povzbudiť svoje okolie inak tráviť svoj voľný čas.
Digitálny svet je súčasťou sveta našich detí. Sú zžité s elektronikou, stretávajú sa s ňou doma, v škole, medzi rovesníkmi. Niekedy s ňou trávia možno času až priveľa. Kampaň Vypni telku, zapni seba! neagituje proti médiám, ale nabáda tráviť svoj čas inak. Myšlienka detskej organizácie eRko stavia na tom, že deti by si mali uvedomiť hodnotu svojho voľného času. Počas kampane majú možnosť osobne zažiť, že sa to dá.
Ako bude prebiehať podujatie
Zaregistrovať sa môžete na tejto stránke erko.sk. Po registrácii dostanete spätný e-mail s heslom na stiahnutie metodického materiálu. Poznávacím znamením účasti na kampani budú papierové nepremokavé náramky s heslom Vypni telku, zapni seba! Ak chcú školy náramky včas, je potrebné sa zaregistrovať do 19. mája 2017. Deti môžu po celý týždeň nosiť náramok a zároveň pozývať svojich kamarátov a rovesníkov pripojiť sa ku kampani. eRko vyzýva do kampane aj deti, ktoré nechodia pravidelne na stretnutia. Po registrácii si môžete stiahnuť na stránke metodický materiál, ktorý ponúka ucelený námet, ako zmeniť neproduktívny čas strávený pri televízore na inšpiratívny a hodnotný.
Aký by bol náš svet bez médií? Ako by vyzeral náš život bez sociálnych sietí?
Skúste vypnúť svoje sociálne siete, obmedzte internet na minimum a zapnite seba. Vypni telku, zapni seba! je celoslovenská kampaň pre deti a dospelých na podporu aktívneho prežívania voľného času. Organizácia eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí ju organizuje od roku 2001. Kampaň je úspešná v tom, že deti sa učia využívať svoj voľný čas produktívnym spôsobom. Uvedomia si, že voľný čas nemusia tráviť na internete a pred televízorom, hoci už dnes trávia viac času na internete. Vždy sa takáto aktivita oplatí, ak si uvedomia, že čas pri počítači sa dá stráviť s rodinou, s kamarátmi.
Časy strávené pri obrazovkách na Slovensku
V roku 2015 spoločnosť Miniwatts Marketing Group realizovala výskum o celosvetovom používaní internetu. Od roku 2000 do roku 2015 sa zvýšili počet používateľov internetu o 806 %, čiže o 2 909 miliónov užívateľov. Prístup na internet má 45 % obyvateľov sveta. Čo sa týka Slovenska, prístup na internet má 83,1 % obyvateľov. Internet najčastejšie využívajú mladí ľudia od 12 rokov do 34 rokov. Sú to ľudia so stredoškolským vzdelaním, ktorí žijú v mestách. Charakterizuje ich tzv. multiscreen, čiže okrem sledovania televízie si prezerajú e-maily, chatujú na sociálnych sieťach. Pozeranie televízie ide do úzadia a dávajú prednosť internetu. Priemerný užívateľ strávi na obrazovkách až 7 hodín denne a z toho približne 2 hodiny denne súčasne na viacerých obrazovkách. Slováci trávia najviac času sledovaní obrazovky laptopu – 106 minút, nasleduje smartfón – 98 minút, televízoru venujú 95 minút. Najmenej času trávia pri tablete, čo je v priemere 52 minút.
V nedávnej štúdii Millennials+ agentúry TNS Slovakia sa ukázalo, že pre mladých ľudí vo veku 12 až 26 rokov je dotykový displej samozrejmosťou. Táto skupina by bez technológií nevedela existovať. Smartfón vlastní 78 % z nich. Taktiež preferujú notebooky pred klasickými osobnými počítačmi. Každý piaty z nich vlastní tablet. Táto skupina trávi na internete 4 hodiny denne. Tento čas trávia chatovaním a skypovaním s kamarátmi, prípadne si vyhľadáva informácie rôzneho druhu. Skupina vo veku 12 – 15 rokov je online najmä kvôli hrám.