Deti milujú reklamu na sociálnych sieťach rovnako ako iný obsah. Rozdiel u influencerov nevidia

Deti vnímajú reklamu na sociálnych sieťach hlavne u infuencerov ako prirodzený obsah, zistil český výskum. Rodičia priznávajú, že to nemajú pod kontrolou.
Deti vnímajú reklamu na sociálnych sieťach hlavne u infuencerov ako prirodzený obsah, zistil český výskum. Rodičia priznávajú, že to nemajú pod kontrolou.  

Známym  fenoménom dneška sú blogeri, instagrameri a youtuberi. Títo novodobí influenceri aktívnym publikováním vlastných obsahov na sociálnych sieťach uplatňujú vlyv na značné množstvo běžných používateľov internetu. Reklamu u influencerov na sociálnych sieťach väčšina detí nevie rozoznať, ukazuje výskum Fakulty sociálnych vied Univerzity Karlovej.


60 percent českých rodičov vo výskume Univerzity Karlovej uviedlo, že 60 percent detí ovplyvňujú youtuberi. A tí, ktorí youtuberov nesledujú, dozvedajú sa o nich od svojich vrstovníkov. To, ako reklama vplýva na deti a ako ju vnímajú, priblížila v relácii DVTV česká vedkyňa a PR manažérka Denisa Hejlová z FSV UK.

 

„Youtuberi predstavujú relativne nový fenomén, kterému mnohí rodičia nerozumejú a ani rozumieť nechcú,“ hovorí Denisa Hejlová. Ďalej upozorňuje na to, že k lepšiemu rozpoznávániu reklamy by mohla prispieť  nielen mediálna výchova v školách, väčšia oboznámenosť s problematikou u rodičovov, ale i určité standardy na strane influencerov. Influencer je označovaný ako „vplyvný používateľ“ internetu, ktorý dokáže s využitím obsahu, ktorý vytvára a veľkosťou svojho publika ovplyvniť správanie ďalších používateľov internetu. Takíto používatelia sa často využívajú v rámci marketingových kampaní, pretože sú schopní prirodzenou a dôveryhodnou cestou doručiť komerčnú správu do svojej komunity.

 

K riešeniu situácie by mohla prispieť i jednoduchá aplikácia hashtagu #reklama, kterému deti podľa výsledkov výskumu rozumejú  lepšie než anglickému #ad. Označení #ad je konzensus, ktorý k nám prišiel z USA. Je to prostriedok samoregulácie, ktorý začali používat samotní influenceri v reakciách na diskusných fórach  v médiách.

 

Youtuberi sú medzi deťmi mimoriadne obľúbení

Youtuberi majú väčšinou okolo 20 rokov a vďaka zdieľanému obsahu sa im darí dobre. Ich cieľovou skupinou sú prevažne deti väčšinou od štvrtej po ôsmu triedu. Mladí a nezrelí konzumenti zatiaľ nemajú vybudované efektívne obranné mechanizmy, a tak si vôbec neuvedomujú, že okrem obsahu sledujú aj skrytú reklamu. Oni väčšinou vôbec netušia, že väčšina youtuberov spolupracuje s komerčnými značkami. Za túto spoluprácu dostávajú vecné dary a tiež peňažnú odmenu. Za toto všetko sa, samozrejme, snažia urobiť firme čo najlepšie promo.

 

Deti sa chcú mať tak dobre ako youtuberi

Výskum Fakulty sociálnych vied Univerzity Karlovej potvrdil, že iba jedno dieťa  z desiatich vo veku 9-15 rokov vie odhaliť komerčný obsah a skrytú reklamu. Keď sa mali deti zamyslieť nad účelom obrázka, ktorý zobrazuje značku ako súčasť života influencerov, polovica z nich uviedla, že cieľom príspevku je ukázať, ako sa má influencer dobre. Nenapadlo im, že ide o reklamu. Snom detí je, aby aj ony mohli mať také super veci ako ich obľúbený youtuber. Niektorí rodičia si vôbec neuvedomujú, prečo ich dieťa chce tenisky určitej značky a nie nejaké iné. Mnoho detí verí, že ak bude tiež vyrábať videá, zbohatne a budú mať veľmi skoro nádherné veci, autá, dobré bývanie a super dovolenky. Chcú napodobňovať životný štýl svojich idolov. Aj kvôli tomu deti túžia po veciach, ktoré vlastne ani nepotrebujú a často robia nátlak na svojich rodičov.„Je potrebné tiež, aby si influenceri začali uvedomovať, že majú zodpovednosť voči spoločnosti a ľuďom, ktorých ovplyvňujú,“ upozorňuje Denisa Hejlová.

 

Rodičia nekontrolujú deti online

Niektorí rodičia nemajú záujem bližšie spoznávať videá, ktoré sledujú ich deti. Odmietajú ich preto, lebo tvrdia, že na to nemajú čas a považujú ich tiež za veľmi plytké. Neuvedomujú si však, ako sú ich deti ohrozované a čo všetko na ne vplýva. Deti preto potrebujú okolo seba ľudí, ktorí by ich mohli v tomto smere usmerňovať. Viac by mali byť informovaní nielen rodičia, ale na veľa vecí môžu v škole upozorniť aj učitelia napríklad v rámci mediálnej výchovy. Dôležité je však hlavne svedomie influencerov. Im by malo predovšetkým záležať na tom, aby presne uvádzali, či sa vo videu nachádza reklamný obsah alebo nie. Ak tak nerobia, ide o skrytú reklamu. Pravidlá pre označovanie reklamy platia rovnako pre influencerov aj pre zadávateľov reklamy.

 

Sledovanie videí je  veľmi výrazný fenomén tejto doby. Ukazuje sa, že influenceri majú na deti oveľa väčší vplyv ako tradičné celebrity ako napríklad speváci, športovci, herci a podobne. Z tohto dôvodu by sme sa mali v spoločnosti nad touto problematikou viac zamýšľať a mali by sme jej venovať patričnú pozornosť.

Čítajte viac o téme: Sociálne siete
Zdieľať na facebooku