V súčasnosti je na trhu práce veľa vzdelaných ľudí. Takmer všetci majú maturitu a čoraz viac ich má aj vysokú školu. Zamestnávatelia si majú z čoho vyberať. Lenže na to, aby ste sa stali dobrými pracovníkmi a dobrými kolegami, nestačí len odborné vzdelanie. V tomto svete, ktorý má aj prívlastok, že je to svet, v ktorom vládne kríza hodnôt, na každom pracovisku radi privítajú ľudí, ktorí okrem odborného vzdelania si prinášajú so sebou bonus v podobe určitých vlastností a schopností. Ktoré z nich z vás urobia obľúbených kolegov?
Empatia
Empatia je v podstate schopnosť vcítiť sa do niekoho iného. Je to psychologický motivátor, ktorý nám umožňuje pomáhať druhým v prípade nebezpečenstva, bolesti alebo núdze. Je veľmi dôležitá pre náš spoločenský a emocionálny vývoj. Ovplyvňuje naše správanie a tým aj kvalitu vzťahov, ktoré si v živote vytvárame. Ide teda o opak ľahostajnosti. Empatickosť sa vám zíde nielen v bežnom živote, ale aj v komunikácií s klientmi ako aj zamestnancami. Na pracovisku určite ocenia, ak porozumiete ich potrebám a vnesiete do pracovného prostredia tímového ducha.
Time management
Mať efektívny time management je schopnosť, ktorá má v dnešnej uponáhľanej dobe cenu zlata. Sami dobre viete, že najťažšie nie je urobiť úlohy, ktoré si naplánujete, ale dokončiť ich v v rozumnom čase. Na to, ako efektívne narábať s časom, ktorý máte k dispozícií, univerzálna rada neexistuje. Každý z vás si totiž musí nájsť systém, ktorý mu vyhovuje a ten dodržiavať. Zoznam úloh, premyslený plán a rozumné časové rozvrhnutie jednotlivých činností sú však základ.
Spánkový režim
Často si neuvedomujeme, že nedostatok spánku spôsobuje okrem únavy aj poruchy sústredenia alebo sťaženú schopnosť rozmýšľať. Počas spánku sa celé telo aj mozog zregenerujú a pripravia na ďalší deň. Okrem dĺžky spánku je dôležitá aj kvalita spánku, teda to, ako si pri spánku telo oddýchne. Na dobrý spánok sa človek musí vedieť aj pripraviť. Je vhodné chodiť spávať každý večer v rovnakom čase. Telo aj myseľ si tak navyknú, že je čas ísť do postele. Pri plánovaní spánku je dôležité vedieť, kedy potrebujete vstať, odpočítať počet hodín, ktoré strávite spánkom a výsledok je čas, kedy musíte zaľahnúť do postele.
Akceptuje ľudí takých, akí sú
Jednou z najväčších ľudských túžob je byť akceptovaný ostatnými ľuďmi bez toho, aby ich súdili, hodnotili alebo kritizovali. Psychológovia nazývajú takéto správanie nepodmienený pozitívny prístup. Dochádza k nemu, keď niekoho úplne akceptujete presne takého, aký je. Keďže väčšina ľudí hodnotí a kritizuje, tak keď niekoho bezpodmienečne akceptujete, nielenže tým zvyšujete jeho sebaúctu a posilňujete jeho sebaobraz, ale dotyčný je so sebou aj spokojnejší. Keď prestanete myslieť na seba a na dojem, ktorý robíte na ostatných a namiesto toho začnete myslieť na iných, môžete sa uvoľniť. Môžete sa zhlboka nadýchnuť a jednoducho sa usmievať na ľudí, ktorých stretnete, či už doma alebo v práci. Je to jeden z najsilnejších spôsobov správania, pokiaľ ide o budovanie sebaúcty a vzťahov. Ak sa na ľudí usmievate, vzbudzujte v nich pocit dôležitosti.
Venujte ľuďom svoju pozornosť a obdiv
Azda najúčinnejší spôsob, ako zdvihnúť sebaúctu druhému človeku, je pozorne ho počúvať, keď vám niečo hovorí. Kľúčom k pozornému počúvaniu je dávať otázky a potom hltať každé slovo odpovede. Ak hovoriaci spomalí alebo príde na koniec svojej výpovede, položte ďalšiu otázku. Počúvajte tak, akoby to, čo vám dotyčný hovorí, bolo to najmúdrejšie a najzaujímavejšie, čo ste kedy počuli. Keď ľudí niekto pozorne počúva, ich mozog uvoľňuje endorfíny. Ich sebaúcta stúpa. Tento pocit šťastia si navyše spoja s vašou prítomnosťou. Od tohto momentu vás budú mať viac radi a budú vás považovať za zaujímavejšieho a inteligentnejšieho.
Nekritizujte a neodsudzujte
Nikdy nerobte ani nehovorte nič, čo by mohlo znížiť sebaúctu druhého človeka alebo čo by mohlo spôsobiť, že by sa niekto cítil menej dôležito či hodnotne. Odmietnite klebety a nerozprávajte o nikom v zlom. Nikdy o druhom nerozprávajte nič, čo by ste mu nepovedali do očí. Najničivejšia sila vo všetkých medziľudských vzťahoch je deštruktívna kritika. Znižuje sebaúctu, rozčuľuje ľudí, núti ich zaujať obranný postoj a znenávidieť zdroj takejto kritiky.
Usmievajte sa
Ľudia prirodzene i podvedome napodobňujú reč tela človeka, s ktorým sa rozprávajú. Ak chcete, aby vás ľudia mali radi, usmievajte sa, keď sa s nimi rozprávate. Oni vám úsmev vrátia a okrem toho sa budú aj dobre cítiť.
Buďte primerane skromní a vďační
Ľudia majú väčšinou odpor k tým, ktorí zúfalo túžia po pozornosti. Nemusíte byť výrazne extrovertní, aby vás ľudia mali radi. Stačí, keď budete priateľskí a ohľaduplní. Keď rozprávate priateľským tónom, zistíte, že ľudia sú k vám pozornejší a skôr ich aj na niečo prehovoríte, ako keď sa im len snažíte ukázať, že ste dôležití. Ak zažívate úspech, poďakujte všetkým, ktorí vám k tomuto úspechu pomohli. Dávate tým najavo, že dokážete byť vďační a skromní. A toto sú tiež dve veľmi sympatické vlastnosti.
Veľa dávajte, pomáhajte, odpúšťajte
Odborníci už dávno zistili, že radostný a šťastný život sprevádzajú prosociálnosť, altruizmus, empatia, nezištná láska, vďačnosť a odpustenie.
Prosociálnosť – z lat. slova socius – spoločník, priateľ, je schopnosť urobiť niečo dobré pre druhého človeka bez toho, aby sme za to očakávali bezprostrednú odmenu alebo protislužbu. Prosociálny je človek, ktorý sa k ostatným ľuďom správa ako k potenciálnym priateľom, čiže zachováva tzv. zlaté pravidlo mravnosti: „Čo chceš, aby robili tebe, rob aj ty druhým. Čo nechceš, aby robili tebe, nerob ani ty druhým.“ Prosociálny človek je tvorcom kultúry, sociálnych hodnôt a cností. Napriek zložitosti spoločenských problémov sú takíto ľudia optimistickí, sú oporou inštitúcií, prinášajú nové riešenia, vedia poskytnúť pomoc, prejavujú istotu a ovládanie skutočnosti, sú empatickí, majú zmysel pre humor a vďaka schopnosti odosobniť sa, vedia si získať nasledovníkov.
Mali by ste vedieť, kedy mlčať
Nie nadarmo sa hovorí, že mlčanie je zlato. Nech akokoľvek radi rozprávate, musíte vedieť, kedy treba mlčať. Predovšetkým to platí vtedy, keď ste nahnevaní, podráždení alebo nervózni. Preto, aby ste to neskôr neľutovali, skúste v takýchto situáciách radšej napočítať do desať a zhlboka dýchať.
Neohovárajte
Jednou z najdôležitejších vecí v živote každého z nás sú vzťahy, a to aj vzťahy na pracovsiku. Azda najjednoduchší spôsob, ako stratiť dôveru kolegov, je rozprávať o druhých poza ich chrbát. Klebety sa šíria veľmi rýchlo, a tak môžete uškodiť nielen druhej osobe, ale aj sami sebe. Ako tomu odolať? Snažte vyhýbať konverzáciám, v ktorých sa ohovára niekto iný, prípadne sa pokúste zmeniť tému.
Ak sa vám podarí popri svojej kvlaifikácii využívať aspoň niekoľko z uvedených prístupov, určite si vás na pracovisku obľúbia a nech už robíte akúkoľvek prácu, určite bude váš pobyt na pracovisku aj vďaka spomínaným prístupom a vlastnostiam znesiteľnejší.