Česi a Slováci diskutujú online o núdzovom stave vo vzdelávaní. Spoločne hľadajú riešenia a príležitosti

Tomáš Feřtek, jeden z moderátorov česko-slovenských diskusií o stave v školstve.
Tomáš Feřtek, jeden z moderátorov česko-slovenských diskusií o stave v školstve. / Zdroj:rodicevitani.cz

Začali online diskusie o núdzovom stave vo vzdelávaní v Čechách a na Slovensku. Za projektom stojí Stála konferencia aktérov vo vzdelávaní (SKAV SR) a Stálá konference asociacií ve vzdelávání (SKAV ČR).

 

Séria diskusií bude mať spolu 5 dielov a bude sa konať každý štvrtok. Moderátormi diskusií budú Tomáš Feřtek z českého vzdelávacieho projektu EDUin a Matej Sapák z medzinárodnej školy LEAF ACADEMY. Pozvaní hostia predstavujú ľudí z terénu - učiteľov, zástupcov rodičovských organizácií, zástupcov zriaďovateľov a na záver sa zapoja aj zástupcovia ministerstva školstva.

 

„Máme  pocit, že táto situácia ukázala, že v niektorých chvíľach je dobré, ak si dokáže rodičovský a pedagogický terén pomôcť sám. Chceme pomenovať, ako si pomáhal, v čom by napríklad potreboval lepšiu podporu a hlavne čo dokážeme z tejto súčasnej situácie vyvodiť do budúcnosti,“ povedal na začiatok prvej debaty Tomáš Feřtek.

 

Prvá diskusia sa uskutočnila koncom apríla a jej hosťami boli Viktor Križo (Slovenská komora učiteľov), Katarína Makara (FB Zavretá škola), Petra Mazancová (Učiteľská platforma) a Lenka Hečková (zástupkyňa rodičov ČOSIV).

 

Aké sú ich skúsenosti a postrehy z posledných dní?

  • Zatiaľ čo v bežnom vyučovaní známkovanie ponúka možnosť donútiť žiaka, aby urobil to, čo chce učiteľ, v online svete to nefunguje. Do značnej miery sa rozpadol mocenský model vyučovania a kríza zdôraznila nutnosť posilňovania demokratického rozhodovania v školstve. (Viktor Križo)
  • Základná skúsenosť je, že pokiaľ nemáte so svojimi žiakmi vzťah, tak učenie nefunguje. To platí aj o učení na diaľku. (Petra Mazancová)
  • Mnoho rodičov nemá na vzdelávanie svojich detí kapacitu, kompetencie ani čas. Je potrebné to rešpektovať. Znevýhodňuje to rodiny s väčšim počtom detí. (Lenka Hečková)
  • Je dôležité myslieť i na rodiny a deti, ktoré nemajú možnosť online pripojenia a pripraviť pre ne miesto, kde môžu dostávať materiály vo fyzickej podobe. (Katarína Makara)
     

Čo diskutujúci odporúčajú do budúcnosti?

Lenka Hečková poznamenala, že je potrebné zachovať individuálny prístup ku deťom a rodinám. Zároveň si podľa nej mnoho rodičov uvedomilo, aká dôležitá je psychická pohoda dieťaťa a pocit bezpečia a že je to dokonca dôležitejšie ako výkon a jednotky.

 

„Bolo by skvelé, ak by rodičia zostali v režime zvýšeného záujmu o to, čo sa v škole deje. Pokiaľ sa má naše vzdelávanie meniť, je rodičovský tlak na zmenu nutný,“ povedala Petra Mazancová.

 

Katarína Makara odporúča, aby sme si ďalej zachovali atmosféru spolupráce vnútri online komunity. Ochotu pomôcť druhému pri riešení jeho problémov bez ohľadu na to, či je to rodič, učiteľ alebo odborník.

 

Viktor Križo je presvedčený, že by sme si mali viac dôverovať. „Pokiaľ vidíme, že niečo vie urobiť žiak samostatne, neberme mu túto možnosť. Pokiaľ vidíme, že niečo vie dobre vyriešiť škola, nesnažme sa to rozhodovať z úrovne ministerstva. Viac subsidiarity školstvu prospeje,“ hovorí.

 

Podľa Tomáša Feřteka dištančné vzdelávanie v plnej nahote ukázalo vzťahy v systéme. Nielen v triedach a školách, ale aj vo vzťahu škôl a ministerstva. Ukázalo obmedzenú funkčnost direktívneho riadenia.

 

Záznam z celej diskusie si môžete pozrieť vo videu.

 

Dnes 7. mája je o 13:00 pripravená ďalšia diskusia, ktorá prebehne opäť online na platforme Microsoft Teams na aka.ms/skav. Sledovať ju môžete naživo na FB stránke Deti nepočkajú.

 

Hosťami diskusie budú:

  • Michal Černý / Asociace ředitelů ZŠ (ČR)
  • Milan Vácha / starosta, Psáry (ČR)
  • Alena Petáková / Združenie základných škôl Slovenska (SR)
  • Zuzana Almáši Koreňová/vedúca odboru školstva, Zvolen (SR)

 

SKAV - diskusie Núdzový stav vo vzdelávaní / riešenia a príležitosti

Čítajte viac o téme: Koronavírus
Zdieľať na facebooku